تاثیر تامین به موقع تجهیزات و مواد اولیه بر زمان و قیمت تمام شده محصولات
تامین کنندگان داخلی تجهیزات هم درطراحی و هم در زمان بندی به دلیل مشکلات نقدینگی و مطالبات دولتی قادر نیستند تعهدات خود را عملیاتی کنند و در نتیجه این مسئله، زمان پروژه ها به تعویق می افتد.

سید حسین احمدی، مدیرعامل فولاد خراسان با تاکید اینکه دولت باید کمک کند و مطالبات پیمانکاران داخلی را پرداخت نماید تا آنها قادر به در اجرای به موقع تعهدات خود باشند گفت: اگر بخواهیم به این موضوع تامین کنندگان داخلی بپردازیم باید بگویم تامین به موقع مواد اولیه و تجهیزات بر روی قیمت تمام شده بسیار اثرگذار است و علاوه بر این، در بحث زمان ما را جلو می اندازد.

وی با اشاره به تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد فولاد خراسان اظهار داشت: در بخش مواد اولیه شرکتی مانند فولاد خراسان که عمدتا گندله است مشکل خاصی به جهت تامین آن از گل گهر و چادرملو وجود ندارد اما در بخش های مواد اولیه فرعی نظیر قراضه، فرو منگنز، فروسیلیس و سایر افزودنی ها چالش هایی وجود دارد.

مدیرعامل فولاد خراسان ادامه داد: قراضه فرآیند نامطلوبی دارد و به مجرد اینکه قیمت جهانی فولاد و نفت بالا می رود بهای قراضه داخلی دچار تغییرات می گردد که منطقی به نظر نمی رسد. سهم عمده قراضه عرضه شده در بازار داخل قراضه نامرغوب و فرآوری نشده است و نظام سلامت جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد که البته انجمن تولیدکنندگان فولاد در حال کار بر روی این مسئله و ساماندهی آن است تا به کمک مراجع ذیربط، فرآوری بر روی قراضه به درستی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: فرومنگنز از دیگر مواد اولیه ای است که در قیمت تمام شده محصولات نقش تعیین کننده دارد. متاسفانه این ماده در ماه های اخیر به دلیل تغییرات مثبت در بازارهای جهانی، شاهد رشد دو برابری قیمت بوده است که البته این روند نیز منطقی نیست چراکه بهای این ماده معدنی علاوه بر اینکه می تواند تابعی از قیمت جهانی باشد در عین حال نمی تواند به طور کامل از نرخ های بین المللی تبعیت کند چون برخی نهاده های تولیدی تابع شرایط داخلی است اما تولیدکنندگان این ملاحظات را ندارند و متوجه نیستند اگر این فشارها بر چرخه تولیدات وارد شده و اگر تداوم یابد، قطعا بر بازار فولاد اثر نامطلوبی می گذارد.

احمدی وضعیت تامین کنندگان در بخش پیمانکاری را رضایت بخش دانست و گفت: در بخش پیمانکاران باید گفت رضایت نسبی وجود دارد. در فرآیند ساخت داخل و بومی سازی مطابق قانون، بخشی از تجهیزات در پروژه در چارچوب حداکثر استفاده از ساخت داخل است. اما تامین کنندگان خارجی تجهیزات را به موقع تامین می کند درحالی که تامین کننده داخلی، هم در طراحی و مهندسی و هم در زمان بندی ها و تعهدات به دلیل مشکلات نقدینگی و مطالبات دولتی نمی تواند به درستی عمل کنند و زمان در پروژه ها به تعویق می افتد. این موارد سبب می شود فولادسازان در اجرای پرژه های بزرگ با خارج نیز دچار چالش شوند چرا که تجهیزات داخلی و خارجی باید در زمان یکسانی رسیده و در جای خود نصب گردند اما پیمانکاران داخلی در سال های اخیر بیشتر با این مسئله مواجه شده اند و دولت باید کمک کند و مطالبات را پرداخت نماید تا روند تامین نقدینگی این شرکت ها تسهیل شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۸
شناسه مطلب : 11840
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی