عمان سال ۲۰۴۰ قدرت اقتصادی منطقه منا و رقیب ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی می شود
عمان براساس سند چشم انداز 2040 خود، درصد قابل توجهي از سرمايه گذاري شركت هاي خارجي علاقمند به حضور در بازار بزرگ نيم ميليارد نفري خاورميانه و شمال آفريقا را جذب خواهد كرد.

به گزارش  چیلان ، کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: کشور سلطان نشین عمان برنامه بزرگی در طول ۲۳ سال آینده جهت تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه دارد. راهی که با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و بندر صحار (در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شهر دوبی و ۱۸۰ کیلومتری شهر مسقط) از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و می رود در طول ربع قرن آینده نقش بزرگی در اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بازی کند.

وی افزود: بر اساس اعلام روزنامه تایمز عمان، برای رسیدن به این هدف بزرگ شاید بظاهر به ۱۱ بیلیون گالن آب شیرین، بیش از نیم میلیون فرصت کاری جدید و خانه برای اسکان، ۵۳ هزار معلم جدید برای تدریس بیش از نیم میلیون دانش آموز در ۲۰ هزار کلاس جدید و از همه مهمتر ۶۳ گیگا وات برق و سایر امکانات رفاهی و خدماتی (از جمله دکتر، پرستار، مهندس و غیره) نیاز باشد ولی نکته مهم پتانسیل بالای موقعیت شغلی مناسب این کشور در ۲۵ سال آینده می باشد.

جعفری طهرانی در واکاوی و بررسی این مسئله که سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق این هدف بزرگ چقدر خواهد بود اظهار داشت:  شاید تعجب کنید که سرمایه گذاری مورد نیاز چیزی حدود ۳۵ میلیارد ریال عمانی (نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار) می باشد تا عمان را به یک قطب اقتصادی و توریستی منطقه تبدیل نماید.

وی در تشریح این موضوع که با چنین سرمایه گذاری بزرگی در کشور همسایه جنوبی ایران که از طریق FDI (سرمایه گذاری مستقیم خارجی ) بوقوع خواهد پیوست، چه خطری ایران را تهدید می کند؟ گفت: بدیهی است عمان در سند چشم انداز ۲۰۴۰ خود که ۱۰ سال بعد از سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی  و ۱۵ سال بعد از سند چشم انداز ۲۰۲۵ (۱۴۰۴ شمسی) ایران بوقوع خواهد پیوست، درصد قابل توجهی از سرمایه گذاری شرکت های خارجی علاقمند به حضور در بازار بزرگ نیم میلیارد نفری خاورمیانه و شمال آفریقا را جذب خواهد کرد.

رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ادامه داد: راهکار کجاست؟ نکته مهمی که از هم اکنون دولتمردان و سیاست مداران کشور می بایستی مد نظر داشته باشند،  برنامه ریزی در جهت توسعه صادرات نیروی انسانی متخصص به این کشور دوست و همسایه می باشد. ایران با جمعیت بالغ بر ۹۱ میلیون نفری خود در سال ۲۰۴۰، می بایستی از هم اکنون برنامه ریزی لازم جهت اشتغال نیروی کار مازاد خود در این کشور سلطان نشین و به عبارت بهتر توسعه صادرات نیروی متخصص را بعمل آورد.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۶
شناسه مطلب : 13440
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی