تعدیل قیمت مقاطع فولادی در بازار
افزایش نرخ دلار سبب شد فولادسازان در بازار مقاطع فولادی نرخ را به مرور و هم‌صدا با نرخ دلار افزایش دهند.

به گزارش  چیلان ، هفته جاری در بازار مقاطع فولادی و سنگ‌آهن را می‌توان هفته‌ای نسبتا پرخبر ترسیم کرد، در این رابطه کاهش ۳ درصدی قیمت جهانی سنگ‌آهن طی هفته گذشته و ورود این کالا به بازه زیر ۶۰ دلار را می‌توان به نوعی یک خبر مهم برای بازار سنگ‌آهن ایران دانست چراکه این کاهش قیمت، انگیزه صادرکنندگان سنگ‌آهن و صادرات را کم کرده و شرایط را برای بازار داخل هموارتر می‌کند.

خبر دیگر مربوط به «تنظیم نحوه عرضه کالا» به بورس بود که هفته گذشته بار دیگر در دستور کار فعالان این حوزه قرار گرفت‌ به‌طوری‌که طی این هفته به دلیل تغییرات در قیمت ارز، ضرورت عرضه کالاهای مهمی چون «شمش» و «اسلب» که ماده اولیه محسوب می‌شوند بیش از قبل آشکار شد.

در ادامه، این روند، تولیدکنندگان را ملزم به رعایت این نظم می‌کند و از سویی این نظم و شفاف‌سازی قیمت در فضای بورس کالا به نفع خریداران خواهد بود، چراکه گردش این اطلاعات و شفاف‌سازی قیمت دست خریداران را باز خواهد گذاشت که خرید موفق‌تری داشته باشند.

هفته گذشته میزان خریدها و معاملات در بازار نسبت به هفته‌های قبل با تغییر چندانی مواجه نشد، اما این موضوع باعث نشد که عرضه‌کنندگان با پشت‌سر گذاشتن تعطیلات )تاسوعا و عاشورا) و از سوی دیگر افزایش نرخ دلار با تغییر قیمت مواجه نشوند، به‌طوری‌که فروشنده‌ها در بازار مقاطع فولادی نرخ را به مرور و هم‌صدا با نرخ دلار افزایش دادند، در این رابطه قیمت در بازار مقاطع فولادی طی مدت سه روز، در حدود کیلویی ۱۰۰ تومان تغییر مثبت را تجربه کرد.

در هفته گذشته تولیدکنندگان و خصوصا نوردکاران، جلسات فوق‌العاده‌ای را تشکیل دادند که در این جلسات برای دستیابی به چشم‌انداز در بازار با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر پرداختند، در این جلسه موضوع هماهنگی بین نوردکاران موردتوجه واقع شد.

محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کشور به آسیب‌شناسی عرضه‌های اختیاری در بازار پرداخت و گفت: در بازار فولاد موضوعی تحت‌عنوان «عرضه‌های اختیاری و با نگاه منفعت‌گرایانه» وجود دارد، ‌موضوعی که مصرف‌کنندگان را در مضیقه قرار می‌دهد. عرضه‌کنندگان، عرضه مواد اولیه را به دلخواه خودشان انجام می‌دهند، به این معنا که هر زمان شرایط مناسبی را برای عرضه گران‌تر می‌بینند کالای خودشان را عرضه می‌کنند، در ادامه زمانی که قیمت با افت مواجه می‌شود، عرضه‌ها را متوقف می‌کنند که این موضوع‌ مشکلی بزرگ و آسیب برای بازار مقاطع فولادی است.

آزاد در ادامه می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌ای که گذشت به این موضوع ورود کرده و در این رابطه تصمیمات خوبی هم گرفته شده است. در این رابطه عرضه‌کننده بزرگ شمش و اسلب موظف می‌شود که به‌صورت هفتگی به میزان ۲۰ هزار تن شمش و یک هفته در میان به میزان ۱۰ هزار تن از این محصول عرضه کند.

به گفته وی بقیه کارخانه‌ها و عرضه‌کننده‌ها هم به تبع این تصمیم وظایف مشخص محوله خود را انجام می‌دهند، مهم‌تر از همه این است که قرار شده کارخانه‌هایی که محصولاتشان در بازار، «برند» هستند و به نوعی استقبال و تقاضای بیشتر دارند، باید ۵۰ درصد کالاهایشان را از طریق بورس کالا عرضه کنند تا قیمت در بازار شفاف باشد.

وی ادامه می‌دهد: عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگانی که کالاهایشان را وارد بورس کالا نمی‌کردند و به بوته عرضه این محیط نمی‌گذاشتند، بازارشان را آنطور که خودشان می‌دانند تنظیم می‌کنند، ولی زمانی که کالاهایشان را در بورس عرضه می‌کنند، قیمت بورس روی آن کالای موردنظر روشن می‌شود و میزان باقی‌مانده کالاهایی که می‌خواهند خارج از بورس عرضه کنند را با توجه به کشف قیمت موجود به فروش می‌رسانند.

آزاد می‌گوید: در ادامه این موضوع مشخص شد که کارخانه‌های نیشابور، میانه و ذوب‌آهن موظفند که میزان ۵۰ درصد از حجم کالایشان را در بازار عرضه کنند و این موضوع راهی است که از طریق آن شفافیت قیمت‌ها توسط بورس مشخص می‌شود و مشتری درخصوص تشخیص واقعیت قیمت سرگردان نمی‌شود، حتی اگر این مشتری خارج از بورس هم اقدام به خرید کند، حداقل قیمت را می‌داند.در این رابطه برای هفته‌های پیش‌رو، ‌برنامه‌ریزی‌ها منظم‌تر است. اگر در هفته‌های پیش‌رو رشد قیمت دلار متوقف نشود و میل به رشد داشته باشد، موجب رشد قیمت‌های فولاد هم می‌شود و اگر قیمت دلار به قیمت زیر ۴ هزار تومان برسد، ممکن است قیمت‌های مقاطع فولادی هم با افت مواجه شود.

آزاد در ادامه به بازار مسکن پرداخته و می‌گوید: بازار مسکن تا اندازه‌ای از رکود خارج شده و می‌توان گفت تقاضا برای مسکن پررنگ‌تر شده، قیمت مسکن هم طبق گفته‌های اتحادیه مشاورین املاک، تا میزان ۱۵ درصد رشد داشته است و در اجاره و رهن هم در برخی مناطق به میزان ۶۰ درصد افزایش قیمت را مشاهده می‌کنیم.

آزاد با اشاره به موضوع افزایش قیمت رهن و اجاره گفت: معمولا افزایش قیمت این دو نهاده با نرخ سود بانک‌ها در تعاملی همیشگی بوده است،‌ به‌طوری‌که با توجه به اینکه نرخ بهره در بانک‌ها پایین آمده، نرخ اجاره و رهن را در بازار افزایش داده‌اند تا به نوعی از این طریق بتوانند برای خودشان تعادل مالی ایجاد کنند.از سویی به‌تبع اتفاقاتی که رخ داده است، ساخت و ساز مسکن شروع خواهد شد و امسال آنهایی که در زمینه املاک، سازنده بوده‌اند، دوباره تشویق می‌شوند که به این بازار بازگردند و شاید بازار زمستان حتی رونق بیشتری از تابستان داشته باشد

2

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۸
منبع : پایگاه خبری بورس کالای ایران
شناسه مطلب : 14813
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی