در بازدید مسئولین دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی از ذوب آهن اصفهان عنوان شد : تنوع مقاطع و تولید گریدهای فولادی جدید،نیازمند توجه دولت
افشین پروین پور مشاور وزیر صمت در حاشیه بازدید،بیستم مهرماه از بخش های مختلف کارخانه ذوب آهن اصفهان در مصاحبه اختصاصی با آتشکار گفت : به منظور طراحی و مدیریت زنجیره تامین فولاد به عنوان یکی از ارکان اصلی در ساخت و ساز، فرایند تولید مقاطع ساختمانی را امروز از نزدیک در ذوب آهن اصفهان مشاهده کردم، به همه تلاشگران جبهه تولید که برای رونق و آبادانی ایران عزیزمان تلاش می کنند،خسته نباشید می گویم.

به گزارش  چیلان ،وی افزود : بخش مهمی از  فولاد کشور در مجموعه ذوب آهن اصفهان تولید می شود و لذا این واحد عظیم صنعتی در بخش تولید مقاطع ساختمانی کیفی، نقش موثری در طرح نهضت ملی مسکن دارا می باشد.

عضو شورای عالی مسکن تصریح کرد : نشست و بازدید امروز،سرآغازی برای تشکیل یک کار گروه تخصصی متشکل از ذوب آهن اصفهان و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور است تا بر این اساس و ظرف مدت دو هفته آینده،یک برنامه عملیاتی برای زنجیره تامین مصالح پُر مصرف در بخش فولاد تدوین شود و ما نیز عملیاتی شدن این برنامه را پیگیری می کنیم.
پروین پور خاطر نشان کرد : تنوع بیشتر مقاطع ساختمانی و تولید انواع گریدهای فولادی جدید نیازمند توجه بیشتر دولت در بخش تامین نهاده های تولید است و در این بخش نیز برنامه های خوبی در دست اقدام قرار دارد.
مشاور وزیر صمت،دو پارامتر مهم کاهش قیمت تمام شده ساختمان و احداث واحدهای ایمن و استاندارد را از جمله مهمترین اهداف طرح نهضت ملی مسکن برشمرد و اظهار داشت : بر اساس تعاملی که بین ذوب آهن اصفهان و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در بخش تدوین آیین نامه ها نیز  برقرار می گردد،طراحی و احداث واحدهای ساختمانی بر پایه مصالح استاندارد کلید زده می شود که این موضوع تسریع در ساخت و ساز،ایمن بودن سازه ها و کاهش قیمت تمام شده ساختمان را در پی دارد.
دولت با قاعده گذاری صحیح در سه بخش تولید،توزیع و مصرف می تواند یاری رسان فولادی ها باشد
وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می تواند جهش تولید فولاد را به رونق تولید مسکن پیوند دهد،چنین گفت : وزارت صمت با قاعده گذاری صحیح در سه بخش تولید،توزیع و مصرف شمش و همچنین محصولات فولادی می تواند یاری رسان کارخانه های تولید فولاد در سطح کشور باشد که این موضوع به طور مستقیم با رونق بیشتر ساخت و ساز مرتبط است.
محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور نیز در ادامه به خبرنگار ما گفت : تامین مسکن جزء نیازهای اولیه مردم است و لذا دولت سیزدهم،ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در سال را با جدیت دنبال می کند تا هموطنان عزیزمان بتوانند زیر یک سقف ایمن و استاندارد زندگی کنند.
وی افزود : در طرح نهضت ملی مسکن،یکی از مهمترین موضوعات بعد از زمین،تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز است. بدین منظور در قانون طرح نهضت ملی مسکن، زنجیره تامین مصالح پُر مصرف (فولاد و سیمان) مصوب شد که در این راستا وزارت راه و شهرسازی به همراه وزارت صمت،مدیریت این زنجیره را بر عهده دارند تا مصالح ساختمانی مرغوب و استاندارد در کوتاه ترین زمان ممکن به پروژه ها ساختمانی کشور تزریق شود.
رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تدوین مقررات،استانداردها و آیین نامه ها در بخش ساختمان را از جمله مهمترین رسالت های این مرکز برشمرد و تصریح کرد : با توجه به زلزله خیز بودن کشورمان،تدوین دقیق و استاندارد آیین نامه ها و سپس اجرای اصولی آنها،پیامدهای ناشی از بحران هایی مانند زلزله و… را به حداقل ممکن کاهش می دهد. به عنوان مثال آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان (طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) توسط اعضای کمیته های علمی این مرکز در حال تدوین است.
تجربه طراحی و تولید مقاطع ساختمانی به صورت مستقیم در تدوین استانداردها لحاظ می شود
این مقام مسئول ادامه داد : ارتباط دو سویه ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده مقاطع ساختمانی استاندارد در کشور با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به منظور تدوین این آیین نامه ها،سبب می شود ، این دو بخش تاثیرگذار در ساخت و ساز ،همگام با یکدیگر و به صورت تخصصی در تحقق طرح نهضت ملی مسکن با افتخار نقش آفرین باشند زیرا تجربه طراحی و تولید مقاطع ساختمانی به صورت مستقیم در تدوین استانداردها  لحاظ می شود و در ادامه جامعه نظام مهندسی ملزم به، بکار گیری این قوانین می شود.
حیدری اضافه کرد : استفاده از سیستم های ترکیبی همزمان،مانند فولاد و بتن که در ساخت و سازها استفاده می شد،با رویکرد جدید نیز مد نظر قرار گرفته است تا بر اساس آیین نامه های علمی، این شیوه هم در ساختمان سازی  به صورت ایمن رواج یابد که در این مسیر نیز،دو بخش طراحی و تولید ذوب آهن اصفهان تاثیرگذار هستند.
سبک سازی و تسریع در ساخت و ساز،دو ویژگی سبد محصولات ساختمانی ذوب آهن اصفهان
این مقام مسئول ادامه داد : جوشکاری های نا ایمن در ساخت و ساز مخاطرات بسیار زیادی را به دنبال دارد و لذا این موضوع در آیین نامه ها به صورتی تدوین می شود که محصولات کیفی و استاندارد،ملاک ساختمان سازی قرار گیرند که از جمله مزایای آنها می توان به سبک سازی و تسریع در ساخت و ساز اشاره کرد. این شاخص ها نیز در سبد تولید مقاطع ساختمانی ذوب آهن اصفهان وجود دارد.
گام اول مدیریت زنجیره تامین مصالح،تخصصی و محکم برداشته شد
حیدری بیان کرد : ذوب آهن اصفهان بخش مهمی از تولید فولاد کشور را پوشش می دهد،بنابراین اولین تعامل را به همراه وزارت صمت با این مجتمع عظیم تولیدی برقرار نمودیم،تا گام اول قانون مدیریت زنجیره تامین مصالح پُر مصرف،به صورت عملیاتی برداشته شود و بتوانیم با هم افزایی کامل در مسیر تحقق وعده دولت سیزدهم حرکت کنیم.
سبد متنوع محصولات ذوب آهن اصفهان،منشأ تحول در صنعت ساختمان
رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اظهار داشت : در بازدید امروز از ذوب آهن اصفهان،سبد متنوعی از مقاطع ساختمانی استاندارد مانند انواع تیرآهن،میلگرد،همچنین ریل و … را از نزدیک مشاهد کردم،این محصولات که بر مبنای آزمون دقیق،تولید می شوند در صنعت ساختمان سازی و در بخش عمرانی کشور می توانند منشأ تحول قرار بگیرند، انشاا… تنوع بیشتر گریدهای فولادی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.
حیدری گفت : امروز مطلع شدم،ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در کشور،چالش های بسیاری به ویژه در بخش تامین مواد اولیه دارد،انشاا… این محدودیت ها نیز برطرف شوند تا افزایش تولید انواع محصولات و به ویژه مقاطع ساختمانی را در این کارخانه و به دنبال آن رونق بیشتر ساخت و ساز ایمن در سطح کشور را شاهد باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۷
شناسه مطلب : 44669
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی