مدیر تولید کارخانه فولاد میانه در گفت و گو با چیلان شفاف سازی کردمتالیزیشن آهن اسفنجی تولید شده در میانه از ۹۷.۵ درصد هم عبور کرده است
چند روز قبل تحلیلی از سوی یکی از کاربران صورت گرفت که در آن آمده بود امکان تولید آهن اسفنجی با عیار 94 درصد مقدور نبوده و با توجه به خوراک گندله 67 یا 68 درصد عيار آهن اسفنجی يا توتاليته يا درصد خلوص ٨٩.1 درصد است. در پی این خبر چیلان به دنبال شفاف سازی موضوع بر آمد و در همین راستا با مهندس هادی عبدی، مدیر تولید کارخانه میانه به گفت و گو نشستیم.

مهندس عبدی گفت: در آغاز بکار تولید کارخانه میانه آنالیز آهن اسفنجی نشان می داد عیار از ۶۱.۹۲ درصد رو به افزایش رفت و در ماکزیمم مقدار خود در تاریخ ۱۸ شهریور ماه به ۹۷.۵۱ درصد رسید.

عبدی اظهار داشت: متالیزیشن یا خاصیت فلزی شدن درواقع همان متال احیا شده به کل متال است و پس از آن تاریخ عیار فلز تولیدی در خط تولید ۹۵ درصد بوده است.

مدیر تولید فولاد میانه اظهار داشت: فولاد خوزستان هم اکنون آهن اسفنجی با عیار ۹۱ تا ۹۲ درصد را تولید و به مصرف می رساند.

وی تصریح کرد: آهن اسفنجی زیر ۹۰ درصد ریمِت بوده و آهن اسفنجی کاملی نیست که مناسب ذوب باشد چراکه اکسید آن بیش از حد استاندارد است. استانداردها این است که آهن اسفنجی مصرف شده در فرایند ذوب متالیزیشن بالای ۹۰ درصد داشته باشد.

عبدی در توضیح تفصیلی این مسئله گفت: کل Fe موجود در اسفنجی (Fe total) ماکزیمم در حدود ۸۹ درصد می تواند باشد و Fe موجود در کنسانتره حداکثر ۶۸ درصد می تواند باشد ولی آنچه که اشتباه تفهیم شده این است که منظور از درجه خلوص، متالیزیشن بوده و درک تعریف متالیزیشن موضوع را مشخص خواهد کرد.

وی ادامه داد: متالیزشن درصدی است که میزان احیا شدن Fe  توتال را نشان می دهد. یعنی بما میگوید که چند درصد از آهن های کلی که در هر تن گندله وجود دارد تبدیل به آهن فلزی (Fe metal) شده است. میانه در تولید ۹۷.۵ درصدی آهن اسفنجی، ۸۹.۴ درصد میزان Fe total و ۸۷.۱۸ درصد میزان Fe metal بود.

مدیر تولید میانه تصریح کرد: محصولات زیر ۹۰ درصد متالیزیشن معمولا ریمت محسوب شده و مجددا تحت پروسه و شرایط خاص به چرخه تولید تزریق می شود تا متالیزیشن آنها بهبود یابد.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
شناسه مطلب : 14909
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی