تاکید عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفتگو با چیلان:گمرک، تدبیری برای صادرات مشارکتی بیاندیشد
یکی از راهکارهای توسعه صادرات، صادرات مشارکتی است که می تواند در ارتقاء حجم صادرات فولاد کشور به ویژه برای محصولات با ارزش افزوده بیشتر بسیار تاثیرگذار باشد.

محمد رضا ایزدپناه، عضو هیئت مدیره صنایع هفت الماس در گفت و گو با  چیلان  بر لزوم نگاه راهکارگرایانه دولت برای توسعه صادرات فولاد تاکید کرد و گفت: توسعه صادرات در صنعت فولاد ایران که شامل زنجیره ای از محصولات است و از عدم توازن تولید در حلقه های مختلف رنج می برد، نیازمند نگاه ملی و البته راهکارهای خاص است. یکی از این راهکارها که مدتی است توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولاد مبارکه اصفهان و تعدادی دیگر از شرکت های فولادی به دولت ارائه شده، صادرات مشارکتی است که می تواند در ارتقاء حجم صادرات فولاد کشور به ویژه برای محصولات با ارزش افزوده بیشتر بسیار تاثیرگذار باشد.

ایزدپناه صادرات مشارکتی را این گونه تشریح کرد: مثلا در مورد شرکت هفت الماس، ورق گرم یعنی مواد اولیه ما دارای تعرفه وارداتی ۲۰ درصد است و قیمت های بازار داخل هم بر اساس این تعرفه های وارداتی مشخص می گردد. این اقدام سبب شده قیمت خرید مواد اولیه به دلار به قیمت فروش محصول در بازارهای بین المللی و هدف برسد. طبیعتا صنایع پایین دستی نمی توانند ماده اولیه خود را با قیمتی در داخل کشور تحویل بگیرند که محصول نهایی را با همان قیمت یا اندکی بالاتر در خارج از کشور به فروش برسانند چون این فاصله حتی هزینه های تولید را هم پوشش نمی دهد. از سوی دیگر شرکت های داخلی به دلایل مختلف علاقمند به صادرات هستند.

وی اظهار داشت: بر این اساس پیشنهاد کرده ایم که با رایزنی انجمن با نهادهایی مانند گمرک و سازمان امور مالیاتی و سازمان توسعه تجارت، راهکارها و شرایطی فراهم شود که صنایع تکمیلی مثل هفت الماس بتوانند کالا را با قیمت صادراتی از تولیدکننده داخلی نظیر فولاد مبارکه در قالب عبور موقت و به شرط صادرات محصول خریداری کند و مواد اولیه را تبدیل به محصول کرده و کالایی با ارزش افزوده بیشتر را ظرف چند ماه به قیمت های جهانی صادر کنند و در نهایت هر دو شرکت از جوایز و منافع صادراتی به نسبت مشخص بهره مند گردند.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس خاطرنشان کرد: اگر گمرک و سایر نهادهای ذیربط این رویه را قبول کنند یا با تغییراتی مصوب کنند، زمینه افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر در زنجیره فولاد فراهم می شود و بخش قابل توجهی از تضاد منافع

2

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵
شناسه مطلب : 16602
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی