جزئیات راه اندازی همزمان کاتالیست های ریفرمینگ در ریفرمرهای ۳ شرکت فولادی
کاتالیست های ریفرمینگ به طور موفقیت آمیزی در ریفرمرهای 3 شرکت فولادی شامل فولاد مبارکه، خوزستان و سبزوار بارگذاری و راه اندازی شد.

مهندس حسن نوایی مدیر عامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی در گزارشی که به  چیلان  ارائه داده، جزئیات راه اندازی همزمان کاتالیست های ریفورمینگ در ریفورمرهای سه شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد سبزوار را تشریح کرده است.

وی گفت: شرکت گسترش فناوری خوارزمی با توجه به هدف خود جهت تولید کاتالیست های مورد استفاده زنجیره تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیاء مستقیم، اقدام به تولید کاتالیست های ریفرمینگ کرده است. پس از بارگذاری و عملکرد موفقیت آمیز این کاتالیست ها در ریفرمر مدول یک احیاء دو مجتمع فولاد خوزستان، این بار نوبت به سه ریفرمر دیگر در مجتمع های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد خوزستان و شرکت پارس فولاد سبزوار رسید.

نوایی درمورد ریفرمر بارگذاری شده در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه اصفهان در دی ماه سال ۱۳۹۶ اقدام به بارگذاری کاتالیست های مورد نیاز خود در ریفرمر مدول C نمود که هم اکنون این کاتالیست ها مراحل راه اندازی اولیه خود را طی کرده و با تزریق گاز، وارد سرویس شدند. این مدول، یک واحد با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال است که به همین منظور حدود ۱۴۰ تن کاتالیست در ریفرمر تولید گاز احیایی با تعداد ۴۳۲ تیوب بارگذاری شد. کلیه مراحل بارگذاری کاتالیست ها و تست های افت فشار تیوب های پر شده از کاتالیست ها توسط کارشناسان فنی این شرکت تحت نظارت قرار گرفت و اطلاعات مربوطه داده برداری و ثبت گردید.

وی ادامه داد: به طور همزمان، ریفرمر مدول زمزم یک شرکت فولاد خوزستان نیز پس از بارگذاری از هر سه نوع کاتالیست تولیدی این شرکت، راه اندازی گردید. این ریفرمر دارای ۴۶۸ تیوب ۸ اینچ بوده و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال را دارد و مقدار ۱۴۰ تن کاتالیست در این ریفرمر بارگذاری شد.

مدیر عامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی درمورد طرح فولاد سبزوار نیز گفت: طرح فولاد سبزوار از جمله هشت طرح استانی شرکت ملی فولاد می باشد که ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن محصول آهن اسفنجی در سال را دارد. بارگذاری کاتالیست ها در ریفرمر این شرکت در تیرماه ۱۳۹۶ انجام گردید و با توجه به نیاز به تکمیل مراحل نصب و تجهیز سایر قسم تها، راه اندازی آن به دی ماه امسال موکول شد. در حال حاضر این کاتالیست ها پس از طی مراحل اولیه راه اندازی و تزریق گاز وارد چرخه سرویس شده و تولید آهن اسفنجی برای اولین بار در ریفرمر این شرکت با کاتالیست تولیدی شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی با موفقیت انجام گرفت. لازم به ذکر است کلیه مراحل بارگذاری کاتالیست های ریفرمینگ مورد استفاده در ریفرمر شرکت پارس فولاد سبزوار توسط شرکت گسترش فناوری خوارزمی انجام گردید و اعزام تیم کارشناسان فنی بارگذارى کاتالیست ها از سوی شرکت گسترش فناورى خوارزم ىموجب شد تا علاوه بر مستندسازى دقیق و ثبت داده هاى مربوط به فرآیند بارگذارى، اطمینان لازم جهت شارژ بهینه و حداکثرى تیوب ها براى واحد بهره بردار حاصل گردد. با توجه به یکفیت و دقت بالاى فرآیند بارگذارى که با حساسیت توسط شرکت خوارزمی انجام شد، بیشینه دانسیته توده ای (Bulk Density) کاتالیست ها در تیوب هاى ریفرمر بدست آمد که این مسئله بر روى تناژ تولید، عملکرد ریفرمر، عمر کاتالیست ها و حتی طول عمر لوله های ریفرمر تاثیر مثبتی دارد.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۳
شناسه مطلب : 17117
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی