واکنش عضو هیئت مدیره انجمن فولاد به معامله امروز شمش فولاد خوزستان:قیاس قیمت های داخلی و صادراتی با نرخ ارز فعلی یک قضاوت عجولانه و اشتباه است
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با دفاع از قیمت عرضه شمش فولاد خوزستان، قیاس قیمت های داخلی و صادراتی تا زمان به ثبات رسیدن وضعیت نرخ ارز را عجولانه و اشتباه دانست.

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با  چیلان  در خصوص معامله امروز شمش فولاد خوزستان اظهار داشت: قیمت های پایه بورس کالا با مکانیسم های مشخصی تعیین می شوند و این نظام عرضه و تقاضا است که با رقابت سالمی که انجام می شود، قیمت نهایی را تعیین می کند. در عرضه امروز شمش فولاد خوزستان نیز به دلیل اینکه بازار و فعالان اقتصادی هنوز در شوک نرخ ارز هستند، تقاضای زیادی ثبت نشد و رقابت شکل نگرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد اضافه کرد: اینکه فولاد خوزستان متهم به گرانفروشی در داخل نسبت به صادرات شود، اجحاف در حق این شرکت است چرا که تا قبل از تک نرخی شدن ارز و در سال گذشته و در دفعات متعدد، شمش تولیدی این شرکت حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار ارزان تر از نرخ های صادراتی عرضه شده است. علاوه بر این عرضه شمش این شرکت بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه ریزی نشده بوده و لذا برای قیاس قیمت های صادراتی و داخلی نه تنها در خصوص شمش بلکه در مورد کالاهای دیگر هم  باید حداقل یک هفته دیگر صبر کرد تا مشخص شود وضعیت ارز به چه سمت و سویی می رود.

شهرستانی با اشاره به معاملات روزهای گذشته میلگرد در بورس کالا به  چیلان  گفت: اگر قرار باشد قیمت های فروش شمش و میلگرد را نسبت به دلار ۴۲۰۰ تومانی که ناگهانی اتفاق افتاد بسنجیم، قیمت میلگرد ۱۷۰ دلار بالاتر از قیمت های صادراتی می شود! لذا اصولا در شرایط فعلی که روزهای نخست تک نرخی شدن ارز را می گذرانیم، قیاس قیمت های صادراتی و داخلی بر مبنای دلار یک قضاوت عجولانه و اشتباه است.  بنابراین باید اول منتظر بمانیم و ببینیم که دلار ۴۲۰۰ تومانی به بازار تزریق می شود و آیا می تواند التهاب بازار ارز را فرو بشاند؟ بعد از مشخص شدن وضعیت ارز است که باید نسبت به تحلیل معاملات اقدام کرد چرا که در آن شرایط تقاضای واقعی نیز از شوک خارج شده و به بورس کالا می آید.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸
شناسه مطلب : 17461
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی