با معامله 20 هزار تن شمش فولاد کاوه جنوب در بورس کالا:حداقل قیمت واقعی شمش فولادی کشف شد
امروز 23 خردادماه تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه 20 هزارتن شمش فولاد کاوه جنوب کیش بود.

همانگونه که  چیلان  پیش بینی کرده بود (اینجا) رقابت داغی بر سر این محموله شکل گرفت و اگرچه قیمت پایه آن معادل قیمت عرضه شده روز گذشته فولاد خوزستان بود اما نیمی از عرضه با قیمت سقف رقابت مورد معامله قرار گرفت و نیمی دیگر هم با اختلافی اندک از سقف ۱۰ درصدی بورس کالا به فروش رسید.

بررسی جزئیات معامله امروز شمش فولاد کاوه جنوب حاکی از آن است که ۱۰ هزار تن از این محموله ۲۰ هزار تنی به قیمت سقف یعنی ۲۵۷۴ تومان فروخته شده است! نکته ای که شاید فراتر از پیش بینی کارشناسان بود.

معمولا قیمت شمش فولاد کاوه جنوب کیش به جهت کرایه حمل بالاتر برای خریداران، ۶۰ تا ۷۰ تومان کمتر از قیمت شمش فولاد خوزستان کشف می شده اما این بار شرایط بازار و رقابت داغ میان خریداران سبب شد این اختلاف به حداقل ممکن برسد و حتی در ۱۰ هزار تن از این محموله قیمت شمش کاوه و خوزستان برابر شد!

علاوه بر این تفاوت عرضه امروز و دیروز، فروش نقدی فولاد کاوه و فروش سلف فولاد خوزستان بود و اتفاقات امروز در بورس کالا این واقعیت را مشخص کرد که اگر عرضه امروز نیز اعتباری بود چه بسا احتمال ثبت سقف قیمت برای کل حجم عرضه وجود داشت. به عبارت دیگر معامله نقدی شمش فولاد کاوه جنوب آن هم با تفاوت ۲۷ تومانی قیمت میانگین نسبت به شمش فولاد خوزستان نشان از روند صعودی قیمت در بازار فولاد داشت که نمود آن را در افزایش حدود ۵۰ تا ۷۰ تومانی قیمت امروز میلگرد شاهد هستیم.

از سوی دیگر این موضوع نشان می دهد که چنانچه سقف ۱۰ درصدی رقابت در بورس کالا وجود نداشت، چه بسا معامله دیروز شمش فولاد خوزستان هم قیمت های بالاتری را ثبت می کرد. بنابراین به نظر می رسد برای تزریق آرامش در بازار فولاد، لازم است در فرآیند تعیین قیمت های پایه بورس کالا ملاحظات بیشتری مدنظر قرار گیرد.

یکی از نکات مهم دیگر در این معامله و رقابت داغ خریداران، ثبت ۵۷ هزار تن تقاضا بود. رقابت به حدی نزدیک و فشرده بود که برخی خریداران که حجم تقاضای آنها درمجموع ۱۵ هزار تن برآورد می گردید به جهت فاصله قیمتی کم در ثبت قیمت خرید( در حد ۳ و ۵ تومان) موفق به خرید نشده بودند.

ترکیب خریداران امروز شمش فولاد کاوه جنوب هم از یکی از نکات مثبت این معامله حکایت دارد چرا که خریداران خرد نیز موفق شدند در پارت های کوچکتری خریداری کنند و به این ترتیب توزیع عادلانه ای اتفاق بیفتد.

در واقع به صراحت باید گفت معاملات شمش در دو روز اخیر واقعیت بازار فولاد را مشخص کرد و سبب شد بر اساس بازار شفاف مبتنی بر عرضه و تقاضا، حداقل قیمت واقعی شمش در بازار کشف شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۳
شناسه مطلب : 18676
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی