در مجمع فولاد مبارکه چه گذشت؟/ از انتقاد به قرار گرفتن فولاد و پتروشیمی در یک گروه تا توزیع سود ۲۵ تومانی میان سهامداران
روز گذشته شاهد برگزاری مجمع عادی سالیانه فولاد مبارکه در شهر اصفهان با حضور سهامداران که دکتر محمود اسلامیان رئیس انجمن فولاد به عنوان نماینده صدر تامین نیز حضور داشت، بودیم در این مجمع سهامداران با تقسیم سود 25 تومانی به ازای هر سهم موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی  چیلان ، بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در مجمع عادی سالیانه سهامداران فولاد مبارکه با بیان اینکه با راه اندازی فاز جدید فولاد سبا، ظرفیت تولید این شرکت به ۱۰.۳ میلیون تن رسیده گفت: فولاد مبارکه اکنون با این ظرفیت تولید، بزرگترین مجموعه فولادسازی کشور است. فولاد مبارکه در سال ۹۶ با تولید ۸ میلیون و ۶۶۷ هزار تن بالغ بر ۵۴ درصد از کل تولید فولاد خام را به خود اختصاص داده بود.

سبحانی افزود: تولید به ازای هر نفر در فولاد مبارکه از ۴۰۱ تن در سال ۹۴ به ۵۳۸ تن در سال ۹۶ رسید که ناشی از افزایش بهره وری بوده است.

وی ترکیب سهامداران فولاد مبارکه را ۳۰.۱۹ درصد شرکت سرمایه گاری استانی، ۱۷.۲ درصد ایمیدرو، ۶.۵۸ درصد بانک رفاه کارگران، ۶.۱۲ درصد شرکت سرمایه گذاری صدر تامین و ۲.۷۵ درصد بانک تجارت و ۳۷.۱۶ درصد سایر سهامدداران اعلام  کرد و اظهار داشت: سال ۹۴ بدترین سال صنعت فولاد جهان بود ولی در همان زمان با وجود کاهش تولید، صادرات راه گشا شد تا از زیان مجموعه کم گردد.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در سال ۹۶ میزان تولید محصول نهایی شرکت به بیش از ۶ میلیون و ۸۴۱ هزار تن رسید که نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۲.۷ درصدی داشت و عمده این محصولات و بیش از ۴ میلیون تن آن ورق گرم بوده است. میزان فروش شرکت نیز با رشد ۱۲.۷ درصدی به ۶ میلیون و ۹۸۸ هزار تن رسید و باز هم بیش از ۴ میلیون تن آن ورق گرم بود. سهم بازار داخلی از سال ۹۵ افزایش یافت چون تقاضای بازار داخلی برای محصولات بالا رفت. میزان محصول تحویل شده در بازار داخلی در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار تن بود که در سال قبل به ۵ میلیون و ۷۴۱ هزار تن افزایش یافت. سهم بازار خارجی هم کاهش یافت و از یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن در سال ۹۵ به یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن کاهش یافت. بازار صادراتی در سال قبل شامل ۴۳ درصد خاور دور، ۳۸ درصد خاورمیانه و ۱۹ درصد اروپا بود. سهم عمده صادرات، نورد گرم بوده که حجم آن به ۵۶ درصد کل صادرات بود و ۲۵ درصد به نورد سرد اختصاص داشته است.

وی برخی دستاوردها و افتخارات مهم فولاد مبارکه در سال ۹۶ را چنین تشریح کرد: بهره برداری از پروژه توسعه ظرفیت فولادسازی و نوردد پیوسته سبا از ۷۵۰ هزار تن به ۱.۶ میلیون تن، راه اندازی کارخانه گندله سازی سنگان به ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن گندله، خرید بلوک ۱۶ درصدی سهام شرکت توسعه معادن و فلزات و افزایش درصد مالکیت به ۴۰ درصد، دستیابی به رکورد تولید خام، کلاف سرد و گرم و .. برخی از این دستاوردها بوده است. همچنین عبور از مرز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام از بدو تاسیس، ایجاد ظرفیت سالانه ۱۰.۳ میلیون تن فولاد خام با توسعه ظرفیت فولاد مبارکه و سبا، کسب رتبه یازدهم در بین سازمان های دانشی برتر آسیا در جایزه جهانی MAKE سال ۲۰۱۷، کسب رتبه اول در گروه فلزات اساسی در رتبه ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی، بهره برداری از اولین و بزرگ ترین گندله سازی شرق کشور در سنگان، کسب تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان، کسب جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی و کسب عنوان واحد نمونه استانداری ملی ازجمله مهم ترین افتخارات شرکت در سال قبل بوده است.

سبحانی خاطرنشان کرد: احداث کنسانتره سازی سنگان امسال به اتمام می رسد و انتظار می رود سال آینده راه اندازی و به بهره برداری برسد.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: طرح توسعه فولاد هرمزگان از ۱.۵  به ۳.۵ میلیون تن فولاد و توسعه نورد گرم شهید خرازی برای فولاد مبارکه بسیار حیاتی است و چنانچه از طریق فاینانس خارجی نتوانیم آنرا عملیاتی کنیم از طریق منابع داخلی اجرا خواهد شد. فولاد مبارکه طبق طراحی اولیه به ازای تولید هر تن مجاز به استفاده از ۱۶.۶ مترمکعب آب بود که با اقدامات صورت گرفته این میزان به ۳.۳ مترمکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص الکترود که سوال یکی از سهامداران بود گفت: ۱۰ شرکت طرف قرارداد فولاد مبارکه هستند تا تامین به مشکل نخورد. قراردادهای آنها اجرایی شده و محموله ها نیز آماده است و برخی فروشندگان اعلام کرده اند پیش از تحریم محموله ها را تحویل خواهند داد. حتی درباره مشکلات احتمالی در جابجایی و تامین مالی، تیم های کارشناسی فولاد مبارکه برنامه ریزی کرده اند.

وی درباره کارخانه الکترود گرافیتی اردکان نیز گفت: این طرح ۲۵ سال بود که کارخانه الکترود گرافیتی در حال ساخت بود اما در سال قبل در نهایت سهام این کارخانه توسط مبارکه خریداری شد. ظرفیت این طرح ۳۰ هزار تن بوده و قابل افزایش تا ۶۰ هزار تن می باشد. قرارداد خرید تجهیزات آن بسته شده و دو سال زمان اجرای این طرح می باشد.

وی با انتقاد از قرار گرفتن فولاد و پتروشیمی در یک گروه گفت: ارز حاصل از صادرات فولاد و پتروشیمی را مجاب به عرضه در سامانه نیما کرده اند و ما موافق این موضوع نیستیم. به اعتقاد من سامانه نیما  سرانجام خوشی ندارد و پیش بینی ما این است که این سامانه رفتنی است.

سبحانی همچنین مصوبه تثبیت قیمت های فولاد و رساندن آن به نرخ های پایان سال ۹۶ را مورد اعتراض فولادی ها دانست و افزود: مکانیزم بورس کالا عرضه، رقابت بر مبنای تقاضا و تعیین قیمت هاست. نمی شود هم بورس باشد و هم قیمت گذاری تحمیلی و تثبیتی را اعمال کرد. اگر این مصوبه تصویب شود باید همه زنجیره اینطور باشد نمی توان یک حلقه را مجاب به این اقدام و فشاری را متحمل این حلقه کرد.

در خاتمه نیز مجمع با تقسیم سود ۲۵۰ ریالی به ازای هر سهم موافقت کرد.

2

تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۵
شناسه مطلب : 19627
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی