گزارش چیلان از گفت و گوی ویژه خبری "پیدا و پنهان عرضه فولاد" در شبکه دومعاونین فولاد مبارکه و فولاد خوزستان کاهش عرضه در بورس را رد کردند/ طاهری زاده خواستار لغو قیمت گذاری دستوری در دوران تحریم شد/ سرقینی و کاوه به دفاع از دستورالعمل تنظیم بازار برخاستند/ مدیرعامل بورس پیشنهاد عرضه بر مبنا ارز ثانویه داد
برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته به موضوع پیدا و پنهان عرضه فولاد اختصاص یافت و یکی از نتایج ملموس و عملياتي آن پذیرش پيشنهاد نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران توسط معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت درخصوص اعمال ضريب 1.11 درصد براي قيمت پايه ميلگرد نسبت به شمش بود. سرقینی دفاع تمام قدی از دستورالعمل تنظیم بازار و عرضه ها با دلار 4200 تومان در بورس داشت/سلطانی نژاد مدیرعامل بورس قیمت های فعلی در بورس را پایین دانست و معتقد بود قیمت باید مطابق با ارز بازار ثانویه تعیین شود/ طاهری زاده نایب رئیس انجمن فولاد پیشنهاد داد فضاي امنيتي و تعزيراتي و قيمت هاي دستوري را از بازار فولاد برداريد تا بازار به نفع مصرف كننده كنترل شود.

به گزارش  چیلان ، پیدا و پنهان عرضه فولاد موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب (۲۳ مردادماه) با حضور حمیدرضا طاهری زاده نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی و همین طور دکتر جعفر سرقینی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمود اکبری، معاونت فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان و بهمن تجلی زاده، معاون فروش فولاد خوزستان به عنوان میهمانان تلفنی برگزار شد.

طاهری زاده: تدبیر لازم برای دوران تحریم، توسعه صادرات فولاد است نه قیمت گذاری دستوری

حمیدرضا طاهری زاده نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: پیرو مصوبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ وزارت صنعت، معدن و تجارت کلیه تولید کنندگان باید عرضه خود را در بورس و بر پایه دلار ۴۲۰۰ هزار تومان افزایش دهند.

وی گفت: برنامه فولاد کشور در سال ۱۳۹۷، تولید ۲۴ میلیون تن و در سال ۱۳۹۶ تولید فولاد در کشور ۲۱ و نیم میلیون تن بوده است. ما دو مسیر توزیع داریم؛ یکی صادرات است که طبق برنامه ریزی وزارت صمت برای ارزآوری باید صادرات را افزایش داد. آمارها هم نشان می دهد که با تامین نیاز داخلی توانستیم صنایع متفاوت فولاد را به کشور‌های اروپایی و حتی افغانستان و عراق صادر کنیم.

طاهری زاده با اشاره به رکود صنایع پایین دستی کشور ادامه داد: اگر قرار بود صنایع پایین دستی را بیش از چیزی که بود تامین می کردیم با رکود بسیار بیشتری در این صنایع روبه رو می شدیم.

وی با بیان اینکه باید به تحریم های کشور توجه جدی تری کرد گفت: ما باید قبل از ایجاد رکود در کشور تمهیداتی را در نظر بگیریم. بنابراین باید صادرات را روزبه روز افزایش داد و تمهیدات لازم برای دوران تحریم، توسعه صادرات فولاد است نه قیمت گذاری دستوری.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد: تولیدکننده با قیمت های دستوری تشویق به عرضه بیشتر در بورس نمی شود

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به صورت دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد گفت: قیمت‌ها باید در راستای عرضه و تقاضا مشخص شود. وی در این رابطه اظهار داشت: امسال ۱۰۸ هزار تن عرضه در بورس داشتیم که ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

طاهری زاده به اتفاقات اخیر بورس کالا اشاره کرد و گفت:متاسفانه کالا به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، سوداگران و دلالان یک شرکت بازرگانی تاسیس کرده اند و در بورس کالا می‌خرند که سود آن به جیب فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، سندیکای پروفیل و انجمن تولیدکنندگان فولاد نمی‌رود، بلکه واسطه‌های موجود در این ماجرا بهره لازم را می‌برند، قیمت‌های دستوری باید از بورس برداشته شود تا تولید کننده تشویق به عرضه بیشتر در بورس شود.

وی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: قیمت های دستوری اگر از بورس برداشته شود تولیدکننده عرضه بیشتری را در بورس انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت فولاد در بورس و بازار تقاضای رانتی ایجاد می کند تصریح کرد: برای ۴٠ هزارتن شمش ۴٠٠ هزارتن تقاضا ایجاد شده که ناشی از رانت است و باید پذیرفت سرمایه هوشمند است و دستور نمی پذیرد.

نایب رئیس انجمن فولاد در خاتمه راهکار تضمینی حل مشکل فضای موجود بازار فولاد کشور را برداشتن فضای امنیتی و تعزیراتی و قیمت های دستوری دانست و گفت: تضمین می کنیم که عرضه و تقاضا بازار فولاد را به نفع مصرف کننده کنترل خواهد کرد.

کاوه: موافق دستورالعمل تنظیم بازار فولاد هستم

امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به ضعف برنامه ریزی کشور گفت: ما امروز در صنایع پایین دستی و بالا دستی به علت عدم تامین مواد اولیه در جنگ هستیم‌.

وی در رابطه با قیمت بورس اظهار کرد: قیمت بورس را به صورت تصنعی نگه داشته اند و قیمت واقعی بورس چیزی که گفته می شود نیست و قیمت ها در بازار بورس به صورت دستوری مشخص می شود.

کاوه ضمن بیان اینکه موافق دستورالعمل تنظیم بازار هستیم گفت: با این وجود عرضه مستمری بعد از دستورالعمل در بورس کالا صورت نگرفته است.

سلطانی نژاد: قبول دارم قیمت ها در بورس پایین و غیرواقعی است

در ادامه برنامه حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس، گفت: برای قضاوت درمورد بازار یک کالا نیاز است به سه سوال پاسخ داده شود‌. خریداران و فروشندگان کالا در این بازار چه کسانی هستند و قیمتی که در آن استخراج می شود ماحصل چه معاملاتی است و چگونه استخراج می شود.

وی تصریح کرد: عرضه های اقتصادی در بورس کالا سال ها است که ثابت می باشد و هیچ وقت نوسان آنچنانی در آنها وجود نداشته، بنابراین عرضه کاهش نداشته است؛ اما ما شاهد برخی تفاوت قیمت ها در بازار بورس بوده ایم که متاسفانه پول این تفاوت قیمت ها در بیشتر مواقع در جیب مصرف کنندگان نرفته است.

سلطانی نژاد در ادامه برنامه گفت: فولاد مبارکه محصول خود را به طور کامل در بازار بورس به فروش می رساند و سهامداران آن مردم و دارندگان سهام عدالت هستند و روا نیست فولاد مبارکه محصول خود را به قیمتی بفروشد که منافع سهامداران بورس کالا در اختیار کسانی قرار بگیرد که تنها نام صنعت پایین دستی را یدک می کشند‌.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه عدم شفافیت اتفاقی است که در بیرون بورس رخ می‌دهد افزود: آمار صادرات قراضه در سه ماه اول سال افزایش یافته است، مشکل ما صنایع پایین دستی است لذا باید شفافیت را در صنایع پایین دستی جستجو کنیم، ما قبول داریم که قیمت‌ها در بورس پایین است.

وی با اشاره به فرآیند کشف قیمت در بورس افزود: در بورس کالا قیمت‌های پایه بر مبنای مضربی از قیمت‌های جهانی تعیین می‌شوند، نرخ دلار قطعاً در قیمت‌های پایه اثرگذار است، از یک زمان دولت اعلام کرد که نرخ دلار بر مبنای ۴۲۰۰ است.

سلطانی نژاد در بخشی از صحبت های خود گفت: قبول دارم قیمت ها در بورس پایین است و عرضه کنندگان ناگزیرند قیمت ها را بر مبنای ۴۲۰۰ تومان عرضه نمایند. لذا محدودیت هایی در کشف قیمت با دستورالعمل اخیر وزارت خانه ایجاد شده است و باید مبنا ارز ثانویه قرار گیرد.

سرقینی: قیمت فولاد را از نیمه دوم سال پایین خواهیم آورد

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید پروفیل در ایران بسیار بالا است گفت: از ناحیه دلالان بازار به جای مصرف آهن آلات در صنعت از آن به عنوان وسیله کسب درآمد غیر واقعی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه فولادسازان بهترین وقت را پیدا کرده اند تا به درآمد غیر قابل قبول برسند خاطرنشان کرد: سیستم دستورالعمل جدید بسیار جامع و کامل است و باید چند ماه از اجرای آن بگذرد تا نتایج خوب آن را ببینیم.

سرقینی با اشاره به اینکه اکنون بازار تشنه است و اگر عرضه و تقاضا به موقع باشد قطعاً قیمت‌ها پایین خواهد آمد ادامه داد: صادرات فولاد منوط به ارائه سهم داخل است و پس از آن فولادسازان می‌توانند صادرات انجام دهند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت که در این مملکت قیمت فولاد کنترل نشود افزود: امروز وقت اضافه خواهی نیست، باید به دولت کمک کرد تا مردم در این شرایط اذیت نشود.

سرقینی تصریح کرد: دستورالعمل ما از اول مرداد سال جاری ابلاغ شده و از ۷ مردادماه به اجرا در آمده و لذا از اجرای بخشنامه دو هفته بیشتر نمی‌گذرد، به طوری که برای ارزیابی این دستورالعمل خیلی زود است، لذا اگر دستورالعمل کامل اجرا شود مطمئن باشید بازار سرمایه، بازار را تنظیم خواهد کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: دستورالعمل ما از دو ناحیه مورد هجوم واقع شده که یکی از ناحیه دلالان بازار است، لذا دلیلی ندارد فولاد با قیمت ارز ۸۰۰۰ تومانی در بورس عرضه شود، زیرا سنگ آهن، گاز و برق آن داخلی است. اگر یک موقعی دولت تصمیم بگیرد که قیمت فولاد را هشت تومان عرضه کند حتما باید آب، گاز و برق آن هم با ۸ هزار تومان باشد.

سرقینی با اشاره به اینکه از آهن اسفنجی تا میلگرد و پروفیل نیز در بورس عرضه شده و دلیلی ندارد که کسی بخواهد از این بازار سوء استفاده کند گفت: صادرات فولاد منوط به ارائه سهم داخل است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت در بازار از دو ناحیه مورد هجوم دلالان و حتی مردم عادی قرار گرفته است عنوان کرد: آن‌ها احساس می‌کنند برای حفظ ارزش پول خود می‌توانند فولاد خریداری کنند در حالی که اشتباه می‌کنند، قیمت فولاد از نیمه دوم سال بسیار پایین خواهد آمد، یک روزی یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی ۵۰ هزار تن عرضه داشت که در آن موقع قیمت میلگرد هزار تومان کاهش یافت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتها اظهار کرد: در مصرف واقعی آهن آلات رشد نداشته‌ایم و تمام مصالح ساختمانی را کنترل می‌کنیم لذا، تقاضا کاذب است، از فولادسازان تقاضای همراهی داریم تا عطش بازار کاهش پیدا کند.

اکبری: عرضه پایین نیست و قیمت ها بالا نیست

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز دیگر مهمان تلفنی این گفت‌وگوی زنده تلفنی بود و با اشاره به اینکه قیمت‌های بازار به مراتب بالاتر از قیمت فروشندگان است ادامه داد: کالا‌های فولاد مبارکه را به تولیدکنندگان تحویل می‌دهیم، اگر شاهدیم که قیمت در بازار رقم می‌خورد به دلیل رد و بدل‌هایی است که توسط برخی از دوستان انجام می‌شود.

اکبری با بیان اینکه قیمت‌های ما به هیچ وجه بالا نیست خاطرنشان کرد: در تحویل لوله پروفیل ۴۲ درصد رشد داشته ایم.

تجلی زاده: بیش از تعهد در بورس عرضه کرده ایم

بهمن تجلی زاده، معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان نیز به عنوان یکی دیگر از مهمانان این برنامه در پاسخ به  صحبت های معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت درخصوص ناکافی بودن عرضه ها از سوی واحدها در بورس و همین طور دبیر سندیکای لوله و پروفیل که مطرح کرد واحدها از عرضه تمرد کرده اند گفت: باید در نظر داشته باشیم که بحث سهمیه بندی از تیر ۹۷ یعنی ۵۰ روز گذشته مطرح شده است. بنابراین فولاد خوزستان در تیرماه بجای ١۵٠ هزار تن ١۶٠ هزار تن عرضه در بورس داشته است و در مرداد ماه هم تا کنون ١۴٠ هزار عرضه داشته ایم و قطعا تا پایان ماه جاری میزان ١۵٠ هزار تن را رد خواهیم کرد.

اگر برنامه گفت و گوی ویژه خبری دیشب درخصوص “پیدا و پنهان عرضه فولاد” را ندیده اید به این لینک مراجعه نمایید.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
شناسه مطلب : 20249
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی