رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:ریشه گران شدن فولاد، بورس نیست / آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور ندهیم
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه گران شدن فولاد، بورس نیست، گفت: ریشه گرانی فولاد در بی‌تدبیری در تامین اقلام مربوط به بهای تمام‌شده این محصول در کشور است و نباید آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور بدهیم.

به گزارش  چیلان ، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود درباره مبحث خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: انتظار داریم مباحثی که در حوزه‌های اقتصادی مطرح می‌شود، اگرچه مبتنی بر دلسوزی است اما مبتنی بر یک نگاه تخصصی نیز باشد.

وی با بیان اینکه به واقع ما نمی‌توانیم با یک ادبیات غیرعلمی و غیرتخصصی اما دلسوزانه کشور را اداره کنیم،اظهار کرد: مباحثی که مطرح می‌شود نیاز به کار کارشناسی دارد، بنابراین در حوزه مسائل مرتبط با بازار سرمایه کمتر کارشناسی است که اعتقاد داشته باشد اگر ما رویکرد شفاف و رویکرد قیمت‌گذاری براساس تخصیص بین منابع  و امثال این موارد را کنار بگذاریم در اقتصاد موفق‌تر هستیم. به واقع این جای سوال دارد که چه کسی توانسته از اقتصادی غیرشفاف انتفاع ببرد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه آن چیزی که تحت عنوان رانت‌ها در ساختار غیرشفاف غیراقتصادی بوده کاملا می‌تواند در اقتصاد کشور تجلی پیدا کند، ادامه داد: بنابراین حق برگشت به عقب را نداریم. البته امکان اشکالاتی به روند جاری وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین اگر آقایان و وزرا نظراتی در این بخش دارند، ما از این نظرات استقبال می‌کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اظهارنظر در این باره ضمن اینکه دلسوزانه است باید به مبانی علمی هم پایبند باشد. همچنین اگر اشکالاتی در این بخش وجود دارد باید این اشکالات برطرف شود و ما منکر اشکالات نیستیم چراکه ما بارها به عملکرد سازمان بورس و عملکرد بورس های تخصصی انتقاد می‌کنیم اما اینکه اساس ساختار بازار سرمایه کشور را که در همه جای دنیا یک تعریف مشخصی دارد و در ایران هم براساس قوانین مجلس صورت می‌پذیرد، قبول نداشته باشیم حتما به صلاح کشور نیست.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در حال حاضر مسئولین در بحث فولاد مطرح کرده‌اند که اگر فولاد از ساختار بازار سرمایه خارج شود قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد. سوال اینجاست که در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور به چه میزان است؟ طبق برآوردها تقریبا نزدیک ۴۶ میلیون تن ظرفیت نصب شده است. تقریبا برآورده ما این است که چند میلیون تن در حال ساخت هم وجود دارد و هنوز به صورت کلی نصب نشده‌اند که این ها هم اضافه می‌شود و در نهایت بر فرض به ۵۰ میلیون تن در سال  می‌رسیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ میلیون تن مصرف کشور در بخش فولاد است، ادامه داد: سوال این است که اگر کسی می خواهد فولاد را با قیمت ارزان به دست مردم برساند باید از این ظرفیت خالی استفاده کند تا بهای تمام شده پایین بیاید؟ به واقع در ماه زمستان گاز  و در تابستان برق این بخش قطع است دیگر ما چگونه می‌توانیم با بهای  تمام‌شده پایین فولاد تحویل مردم بدهیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین ریشه گران شدن فولاد، بورس نیست، بلکه ریشه گرانی فولاد بی تدبیری در تامین اقلام مربوط به بهای تمام شده در این بخش است که از طریق گاز و برق حاصل می‌شود، بنابراین نباید آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور بدهیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید بهای تمام شده  تولید فولاد را پایین بیاوریم، اظهار کرد: بهایی که دردو ماه پیروی قطعی برق و گاز هزینه های سنگینی را برای بخش فولاد ایجاد می‌کند، حتما می‌تواند بهای تمام شده این بخش را بالا ببرد. بنابراین وقتی بهای تمام‌شده تولید بالا برود، قیمت مصرف‌کننده افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو اگر کسی می خواهد قیمت فولاد کاهش پیدا کند، باید عوامل تولید اعم از سوخت، خوراک با قیمت پایین و مستمر در اختیار تولید کننده قرار دهد و گاز را در زمستان و برق را در تابستان به مدت دو ماه قطع نکند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید جلوی صادرات و تولید فولاد را به دلیل افزایش قیمت فولاد بگیریم، اظهار کرد: باید دلایل بهای تمام شده در این بخش را مورد بررسی قرار دهیم.

منبع: خانه ملت 

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۴
شناسه مطلب : 55089
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی