مجامع شرکت های بورسی فولاد در سال ۹۷
چیلان در نشریه شماره 80 خود که در مرداد ماه سال جاری منتشر گردید گزارشی از مجامع شرکت های بورسی فولاد که در سال 97 برگزار گردید پرداخت. این گزارش شامل مجامع فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان و ذوب آهن اصفهان می باشد.

در مجمع فولاد مبارکه چه گذشت؟majma2

مجمع عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۳۰ خرداد ماه در سالن نگین نقش جهان شرکت تعاونی مصرف کارکنان فولاد مبارکه و با حضور ۸۹ درصدی سهامداران برگزار شد. بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع سالانه شرکت با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال ۹۶ افزود: شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیاست که با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی تولید، ۸۰ درصد مصرف آب شرکت فولاد مبارکه کاهش یافته و بخشی از محصولات هم با پساب تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که ربع قرن از آغاز به کار کارخانه فولاد مبارکه گذشته است، گفت: ظرفیت تولید فولاد مبارکه به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده و بالاترین امتیاز را بین شرکت‌های ایرانی گرفته است.
وی با بیان این که شرکت فولاد مبارکه در بین کشورهای آسیایی رتبه ۱۱ را در کنار هیوندای و سامسونگ کسب کرده، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کارخانه گندله‌سازی را نیز در شرق کشور افتتاح کردیم. هم چنین توانستیم تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را کسب کنیم.
سبحانی با بیان این که سهم فولاد مبارکه در تولید فولاد خام کشور، ۴۵ درصد است، اذعان داشت: از این لحاظ رتبه اول کشور را داریم و پس از آن فولاد خوزستان، ذوب‌آهن و دیگر شرکت‌های فولادی کشور قرار دارند. مجموع تولیدات شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۶، حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.
وی با بیان این که شرکت فولاد مبارکه در بخش آهن اسفنجی در سال ۹۶ بیش از ۱۰ درصد افزایش تولید داشته، اضافه کرد: در سایر محصولات نیز شاهد افزایش تولید نسبت به سال ۹۵ بودیم، عملکرد واقعی شرکت نسبت به بودجه در همه موارد تقریباً کامل محقق شده و در بخشی موارد نیز بیش از برنامه، تحقق داشتیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که شرکت در سال ۹۶ بیش از ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تن تولید فولاد خام داشته است، بیان داشت: با وجود این که از تعداد کارکنان نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ کاسته شده است اما شاهد افزایش تولید بودیم که به معنای افزایش بهره‌وری بوده است.
وی تأکید کرد: در مجموع فروش محصولات شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ، بیش از ۱۲ درصد افزایش فروش داشتیم؛ بیشترین میزان صادرات هم در سال ۹۴ بوده است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد مجبور به تعطیلی بخشی از کارخانه بودیم اما در سال ۹۶ متناسب با تمایل بازار داخلی، بخش عمده محصولات در داخل توزیع شده است.
سبحانی بیان داشت: ۴۳ درصد صادرات در سال ۹۶ در خاور دور توزیع شده است، ۳۸ درصد در خاورمیانه و ۱۹ درصد در اروپا انجام شده است که نسبت به سال ۹۵ و ۹۴ صادرات به اروپا کاهش یافته اما صادرات به خاورمیانه و خاور دور افزایش داشته است.
وی در خصوص حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه نیز یادآور شد: شیب حاشیه سود سال ۹۶ شرکت فولاد مبارکه نسبت به حاشیه سود صنعت کشور، شیب تندتری بوده است و فاصله معناداری با میانگین کشوری دارد و لذا ارزش بازار شرکت نسبت به سال پیش بسیار افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص اهم طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی بهره‌برداری‌شده گروه فولاد مبارکه متذکر شد: ماشین ریخته‌گری شماره ۵، ایستگاه گاز زدایی آر.اچ.تاپ، ایستگاه سولفورزدایی، بریکت‌سازی مگامدول‌های شهید خرازی از جمله این طرح‌هاست.
وی در ادامه تصریح کرد: طرح‌های توسعه در حال احداث گروه فولاد مبارکه شامل توسعه زیر سقف فولادسازی، توسعه زیر سقف فولاد سبا، کوره‌های آهک کلسینه، کنسانتره آهن سنگان، گندله‌سازی سنگان، نیروگاه مقیاس کوچک سبا، شبکه تصفیه فاضلاب شهری مبارکه و لنجان، فولادسازی و ریخته‌گری فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری است.
سبحانی در پایان ابراز داشت: اهم دستاوردهای حوزه فناوری سال ۹۶ شامل انجام طرح ارزیابی امنیتی و ارائه طرح‌های امن سازی خدمات فناوری اطلاعات، طراحی و پیاده‌سازی طرح سامانه پرداخت الکترونیکی به رانندگان، ارتقای زیرساخت ذخیره‌سازی مرکز داده و … بوده است. همچنین در خاتمه، مجمع با تقسیم سود ۲۵۰ ریالی به ازای هر سهم موافقت کرد.

مهم ترین فعالیت های فولاد خوزستان در مجمع عمومی این شرکت اعلام شد: رشد تولید و ورود به بالادست زنجیره فولاد majma1

رویکرد اصلی هلدینگ فولاد خوزستان تامین بازار داخلی است و تفاوت صادرات نسبت به برنامه به دلیل عدم جذب بازار داخلی بوده است.

محمد کشانی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان این مطلب را در نشست سالانه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیان کرد.کشانی همچنین خلاصه گزارش عملکرد هیات مدیره شرکت را طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال۱۳۹۶ خطاب به مجمع عمومی در نشست سالانه سهامداران این شرکت ارائه نمود.

مجمع عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان ۳۰ خرداد ۹۷ در محل مجتمع فرهنگی تالار امام رضا (ع) واقع در شهرک نفت اهواز برگزار گردید. این نشست با حضور اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، نمایندگان سازمان های خصوصی سازی، بورس اوراق بهادار و دارندگان ۷۴.۲۹ درصد از کل سهام شرکت رسمیت یافت و به موارد دستور جلسه قانونی پرداخت.

محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان در گزارشی که به مجمع عمومی ارائه کرد، تولید سه میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۹۰ تن شمش فولاد را که با رشد ۴.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۷ درصد از تولید فولاد خام کشور را شامل می شود، به عنوان مهمترین دستاورد تولیدی شرکت ذکر نمود و افزود: فولاد خوزستان به عنوان بزرگترین عرضه کننده شمش فولادی کشور تلاش دارد نقش محوری خود را در تامین مواد اولیه باکیفیت مطلوب برای شرکت های نوردی داخل کشور، به بهترین نحو ممکن ایفا نماید. فروش ۳ میلیون و ۹۶۸ هزار تن محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی و همچنین صدور بیش از ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تن محصول نهایی به مقصد بازارهای جدیدی در چهارده کشور جهان، دستاورد مهمی بود که علیرغم همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها صورت گرفت.

وی افزود: دستاورد شایان توجه دیگری که همزمان با اقدامات مهم یاد شده و برای اولین بار در تاریخ شرکت به دست آمد، ورود فولاد خوزستان به بالادست زنجیره ارزش فولاد بود که با تملک ۶۷ درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی و در راستای اجرایی نمودن یک استراتژی ضروری در سرمایه گذاری های فولاد خوزستان محقق گردید. به گفته کشانی کارخانه توسعه ملی در سنگان خراسان، دو واحد بزرگ تولید کنسانتره و گندله سازی هرکدام با ظرفیت دو و نیم میلیون تن را شامل می شود و قابلیت زیرساخت های آن در صورت تامین سهمیه سنگ آهن تا پنج میلیون تن در هرکدام از بخش ها وجود دارد.

کشانی در ادامه برشمردن دستاوردهای شرکت در سال ۹۶ گفت: بهینه سازی سبد محصولات با هدف حداکثر سازی سود متناسب با نیاز بازار، همچنین استقرار نظام هلدینگ و ساختار حاکمیتی شرکت های تابعه و نیز بهینه سازی سبد محصولات با هدف حداکثر سازی سود متناسب با نیاز بازار از دیگر موفقیت های شرکت می باشد.

وی به کاهش سطح موجودی انبارها  با توجه به تحلیل های محیطی و شرایط بازارها و نیز اجرای پروژه های توسعه ای ، بهینه سازی و زیست محیطی همراه با بازنگری در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و نیز توسعه شبکه پایش مداوم زیست محیطی به عنوان دیگر دستاوردهای مدیریتی در شرکت اشاره نمود.

مدیرعامل فولادخوزستان در ادامه سخنان خود بخش دیگری از افتخارات این شرکت را برشمرد و افزود: در این سال دریافت تندیس سیمین و کسب بالاترین سطح تعالی سازمانی در کشور، دریافت تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان برای پنجمین سال متوالی، ثبت رکورد تاریخی تولید از ابتدای راه اندازی و ثبت رکورد تاریخی صادرات و گسترش بازارهای صادراتی از توفیقات شگرف فولاد خوزستان بود که در نتیجه تلاش و همدلی کارکنان و مدیران بدست آمد. علاوه بر این کسب عنوان صادرکننده نمونه کشوری، دریافت تندیس واحد نمونه صنعتی، دریافت لوح تقدیر و نشان افتخار مدیریت منتخب جهادی یا مدیر نمونه جهادی، دریافت تندیس و لوح تقدیر باشگاه برتر در سطح کشور توسط باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان از دیگر افتخارات به ثبت رسیده شرکت فولاد خوزستان است که همگی در سال ۹۶ حاصل گردید.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه گزارش خود به مجمع عمومی به تشریح برنامه های آتی شرکت و طرح های توسعه پرداخت و مهم ترین استراتژی شرکت در این زمینه را ایجاد خطوط جدید تولید و زیرساخت با سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت، همچنین نوسازی و اصلاح خطوط موجود تولید و زیر ساخت با سرمایه گذاری کوتاه مدت و زود بازده عنوان کرد و افزود: در این مدت پروژه هایی را دنبال نموده ایم که موجب پایداری هر چه بیشتر تولید و فرآیندهای بهره برداری بوده اند و اجرای پروژه ها با رویکرد زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای و رفاهی و با سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در اولویت قرار داشته است.

وی درخصوص پروژه های انجام شده و صد در صد به اجرا درآمده طی سال ۹۶ گفت: مجموعه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان که شامل یک استادیوم مسقف ۳۰هزار نفری نمونه در سطح کشور است، در این سال به اتمام رسید.

کشانی اضافه کرد: در این مدت طرح های فنی متعددی شامل نصب و راه اندازی سیستم جمع آوری دود کوره شماره ۴ فولادسازی، احداث سیستم آب مدار باز کارخانه احیا مستقیم زمزم شماره یک، افزایش ظرفیت پمپ خانه مرکزی، جمع آوری کامل سایت واحد احیا قدیمی و منقرض HYL در مجاورت محوطه احیا شرکت، سیستم تفکیک ضایعات آهنی و غیرآهنی، توسعه کارگاه تعمیرات فولادسازی، اصلاح و نوسازی شبکه برق اضطراری فولادسازی، احداث گالری کابل مدول شماره یک واحد احیا مستقیم شماره ۲، نصب داکت های تغییر مسیر کوره شماره ۲ فولادسازی، احداث رینگ شستشوی مواد رسانی فولادسازی، عملیات انتقال آب لجن برگشتی اسکرابر شماره ۲۰  TT از محل دستگاه تیکنر شماره ۲ به شماره ۱، تکمیل و راه اندازی جاده شمالی شرکت، اصلاح سیستم زهکشی باند سرباره فولادسازی، اصلاح انبارهای سطح شرکت، احداث رینگ شستشوی واحدهای احیا مستقیم در محوطه سازی احیا شماره یک و بالاخره  نصب ماشین سرباره گیر مذاب یا  (Slag  Rack) به اجرا درآمده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان سپس به برنامه ها و طرح های آتی شرکت پرداخت و اظهارداشت: فولاد خوزستان با هدف حفظ سهم تولید در چشم انداز  ۱۴۰۴ فولاد کشور، برنامه های ارتقاء بهره وری، توسعه ظرفیت های تولید و زیرساخت ها را در دستور کار قرار داده و طرح های آتی شرکت در مجموع با هدف ارتقا بهره وری کل منابع، اجرای طرح های توسعه و متوازن سازی ظرفیت خطوط تولید، تکمیل زنجیره تولید و حضور در صنایع بالا دستی شامل تولید کنسانتره سنگ آهن و پایین دستی یعنی تولید محصولات نوردی دنبال می شود و در این زمینه همواره توسعه بومی سازی فناوری با هدف قطع وابستگی به خارج در تمامی طرح های توسعه شرکت مدنظر قرار دارد.

این گزارش حاکی است جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان پس از استماع گزارش مدیرعامل به دیگر موارد دستور جلسه مطابق روال قانونی پرداخت و مبلغ ۷۵۰ ریال برای هر سهم را تصویب نمود.

در مجمع عمومی عادی سالیانه ذوب آهن اصفهان عنوان شد: “ذوب” پرمعامله ترین سهم فولادی بورسmajma4

مجمع عمومی عادی سالیانه ذوب آهن اصفهان با حضور سهامداران، نمایندگان صاحبان سهام، اعضای هیئت مدیره و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، ۲۴ تیر ماه و در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان یکشنبه ۲۴ تیرماه برگزار شد. با توجه به اینکه در دستور جلسه این مجمع، انتخاب هیئت مدیره جدید نیز قرار داشت،‌ نمایندگان سهامداران عمده ذوب آهن ‌در جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفتند و بهروز خالق نماینده سازمان تأمین اجتماعی ریاست مجمع را عهده دار شد. در این مجمع صورت های مالی شرکت مشتمل بر تراز نامه، صورت های سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶، با اکثریت آرا مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این جلسه گزارش هیئت مدیره مربوط به عملکرد سال ۹۶ و برنامه های آتی این شرکت را تشریح کرد و گفت:‌ علی رغم برخی چالش ها، در نظر داریم عدد تولید به کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نرسد.

وی تعداد شاغلین در این مجموعه را ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل خواند و گفت: مدیریت این حجم از کارکنان بسیار مهم است. با افزایش تولید، سرمایه در گردش، تامین پایدار منابع اولیه، آب، مدیریت هزینه ها و همت و تلاش کارکنان شرایط شرکت بهبود می یابد.

یزدی زاده همچنین اظهار داشت: حجم معامله سهام ذوب آهن در سال ۹۶ بیش از  ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم بوده که بیش از سایر شرکت های بزرگ حاضر در بورس می باشد و این میزان معامله در سه ماهه اول امسال افزایش پیدا کرده است.

وی از جمله برنامه های ذوب آهن برای سال جاری را افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی تجهیزات تولیدی شرکت برای خروج از ماده ۱۴۱ عنوان کرده و افزود: مطالعات مربوط به برنامه افزایش سرمایه ۸۰ درصدی صورت گرفته و باید مراحل قانونی خود را سپری کند. همچنین تهاتر ۳۵۰۰ میلیارد تومانی بدهی های ذوب آهن با مطالبات تامین اجتماعی از دولت را یکی از فعالیت های اصلی این شرکت دانست و گفت: این امر در تامین اعتبار برای این مجتمع عظیم صنعتی بسیار مهم است و با جدیت در حال پیگیری می باشد.

یزدی زاده در پایان در پایان EPS این شرکت برای سال جاری را ۱۲۳ ریال اعلام نمود و گفت: در ابتدای سال جاری با مشکلات و چالش هایی مواجه شدیم که ممکن است موجب تعدیل این EPS شود اما تلاش تمام مسئولین و کارکنان ذوب آهن این است که EPS مذکور تحقق یابد .

شایان ذکر است در این مجمع با توجه به مفاد قانون تجارت و اساسنامه شرکت، اشخاص حقوقی شامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (سهامی عام)، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (سهامی عام)، شرکت توسعه معادن پارس تامین،  شرکت فرآورده های نسوز ایران (سهامی عام) و شرکت پویش بازرگان به مدت دو سال به عنوان اعضاء هیئت مدیره شرکت انتخاب شدند. همچنین ذوب آهن امسال درمیان سهامدارن خود سود نقدی تقسیم نکرد.

در مجمع عمومی شرکت اعلام شد: رشد ۴۰ درصدی ارزش صادرات فولاد آلیاژی ایرانmajma3

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد آلیاژی ایران که در ۲۷ تیرماه و با حضور بیش از ۹۴.۹۳ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد، ۱۳۶ ریال سود برای هر سهم پیشنهاد و از سوی سهامداران مورد تصویب قرار گرفت.

در این مجمع یدالله طاهرنژاد از شرکت سرمایه گذاری استان یزد به عنوان رئیس مجمع، مرتضی محمدی به عنوان مدیرعامل و دبیر جلسه، ناصرسبحانی از شرکت بین المللی توسعه و معادن غدیر و رسول رئیس جعفری مطلق از صندوق بازنشستگی به عنوان ناظر، منصور شهلایی به عنوان حسابرس و مهدی محمودی به عنوان نماینده سازمان بورس اداره کنندگان جلسه بودند.

یدالله طاهرنژاد در ابتدای این جلسه دو موضوع محوری در فولاد آلیاژی ایران را پروژه یزد یک و تولید ۱۰۰ درصدی محصولات با ارزش افزوده بالا خواند و گفت: پروژه یزد یک وزنه ای بسته شده به پای فولاد است و این پروژه هزینه سنگینی را در برداشته و دارد که بنا به تکلیف مجمع و همچنین مسئولین و مقامات محلی مبنی بر ادامه پروژه یزد یک، تصمیم هیئت مدیره بر آن شد که با منابع داخلی شرکت به ادامه پروژه پرداخته که البته کار سختی است و همت و مساعدت تمام سهامداران، مدیران، کارکنان و استفاده از ظرفیت ملی را می طلبد و امید است گشایش در بازار فولاد نیز برای ادامه راه ما را یاری کند.

طاهرنژاد سود سال ۹۶ را قابل تحسین خواند و گفت: با توجه به تغییر سه دوره مدیریت در این سال، شرکت سود قابل توجه ای داشته و این نشان دهنده همکاری و همدلی بین کارکنان این مجموعه بزرگ اقتصادی است.

وی تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا و خاص را نشان از اعتبار برند فولاد آلیاژی دانست و گفت: در همین رابطه اختصاص ۱۰۰ درصدی محصولات شرکت به فولادهای آلیاژی را وجه تمایز این سازمان بزرگ با دیگر شرکت های فولادی برشمرد.

در ادامه این مجمع، مدیرعامل وقت شرکت فولاد آلیاژی ایران به ارائه گزارش عملکرد یک سال گذشته شرکت پرداخت و مواردی را درخصوص میزان تولید، فروش و صادرات و هم چنین طرح های توسعه مطرح کرد.

مرتضی محمدی ضمن بیان رشد فزاینده تولید در شرکت در سال های اخیر گفت: در سه ماهه اول سال ۹۷ نیز رکوردهای مطلوبی به ثبت رسید که ازجمله آنها می توان به شکستن رکورد ماهیانه فروش محصولات آلیاژی با دستیابی به عدد ۴۱۲۵۷ تن در اردیبهشت ماه ۹۷ که به میزان ۵ درصد و نسبت به مدت مشابه خود در سال گـذشته ۱۹ درصد رشد را به همراه داشته و همین طور شکستن رکورد حمل روزانه محصولات و رسیدن به عدد ۳۲۱۸ تن که نسبت به رکورد قبلی۶.۴ درصد افزایش یافته، اشاره کرد. همچنین فروش حدود ۹۰ هزار تن از انواع فولادهای آلیاژی که بالغ بر ۲۹ هزار تن از این میزان صادراتی بوده است، برای تحقق هدف سهم ۳۰ درصدی صادرات از فروش در قالب فولادهای عملیات حرارتی پذیر، سخت شونده سطحی، دما بالا، مهندسی و صنعتی به کشورهای هدف صادراتی از دیگر رکوردهای ثبت شده در بهار ۹۷ است.

مدیرعامل وقت فولاد آلیاژی ایران اظهار داشت: ایجاد اولین خط اعتباری Finance- Reبه ارزش۲۰ میلیون یورو با بانکEIH  آلمان، ایجاد خط اعتبار اسناد داخلی به ارزش ۹۰ میلیارد تومان با بانک توسعه صادرات، ایجاد سقف مجاز تسهیلات به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان با بانک های کشور، تعریف بیش از ۴۳ مورد پروژه بهبود در سازمان در دو بخش ارتقاء و کایزنی و پیش بینی تحقق کاهش هزینه در حدود ۵۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۷، تولید ۱۰۰ درصد محصولات شرکت به صورت فولادهای با ارزش افزوده و خاص(آلیاژی)، قرار گرفتن در زنجیره تامین شرکت رنو و بازنگری در سختی کار کارکنان شرکت بعد از گذشت ده سال از دیگر اقدامات صورت گرفته در سه ماهه اول سال جاری می باشد که صورت گرفته است.

محمدی همچنین با توجه به تاکید هیئت مدیره بر کاهش حجم محصولات انبارها در سال گذشته در راستای تقویت نقدینگی شرکت و کاهش حجم تسهیلات بانکی و هزینه های مالی مربوطه تصریح کرد: سطح انبارهای طی سه ماه گذشته حدود ۹ هزار تن کاهش یافته است.

وی در ادامه بر تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر نظیر ابزاری و زنگ نزن تاکید کرد و گفت: این مهم از جمله برنامه های استراتژیک سازمان است و توجه به این امر برای همگان ضروری می باشد.

محمدی میزان فروش کل محصولات شرکت در سال ۹۶ را بیش از ۴۰۲ هزار تن اعلام کرد و گفت: این محصولات با ارزشی افزون بر هزار میلیارد تومان به بازارهای مختلف در قالب گروهای عملیات حرارتی پذیر، سخت شونده، زنگ نزن، ابزار سرد کار، کربنی عملیات حرارتی پذیر، مهندسی و صنعتی ساختمانی به کشورهای آلمان، اسپانیا، امارات، افغانستان، ایتالیا، بلغارستان، پاکستان، پرتغال، ترکیه، چک، عراق، کره جنوبی، هلند صادر شده است که نسبت به سال قبل از لحاظ وزنی حدود ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سابق شرکت فولاد آلیاژی درخصوص طرح های توسعه شرکت گفت: طرح های توسعه شرکت در سال ۹۶ در دو پروژه اصلی شامل یزد I و پروژه فرآوری قراضه تعریف شده است. درخصوص پروژه یزد I باید گفت، با عنایت به تصمیمات هیأت مدیره در خصوص ادامــه پــروژه یزد I که در سال ۹۵ اتخاذ گردیده بود، قراردادهای مربوط به سیویل، آبرسانی، اکسیژن و پست اصلی برق مورد بازنگری قرار گرفت و آخرین وضعیت درصد پیشرفت پروژه تا پایان سال۹۶ برابر ۳۵ درصد بوده است. پروژه فرآوری قراضه یعنی پروژه شریدر تا اواسط مرداد ماه به صورت ظرفیت کامل  به بهره برداری خواهد رسید که بدین وسیله علاوه بر تامین سالانه ۱۲۰ هزارتن قراضه شرید شده، می توانیم حق اجاره قابل توجه ای را از آن به دست آوریم.

وی در ادامه از جمله دستاوردهای مهــم سال ۹۶ فولاد آلیاژی ایران را اخذ لوح و تندیس واحد نمونه و برتر در امر استاندارد سازی محصولات، اخذ تندیس و تقدیر نامه نشان مدیر شایسته ملی در سیزدهمین همایش بین المللی صدا و سیما، تولید کویل سایز ۱۲ میلیمتری در سبد محصولات شرکت، افتتاح حمل محموله صادراتی توسط خطوط ریلی شرکت، ارتقاء رکورد سکوئنس تولید در واحد فولادسازی از ۱۵۷ ذوب به۱۶۰ذوب بعد از گذشت قریب به ۶ سال، افتتاح کارخانه فرآوری قراضه (شریدر)، حضور فعال در نمایشگاه های تخصصی صنعت خودرو تبریز، یزد، کیش و تهران، انتخاب به عنوان صادرکننده نمونه، اعطای تندیس بلورین سرآمدی به روابط عمومی شرکت خواند.

پس از ارائه عملکرد مالی شرکت در سال ۱۳۹۶، مجمع با تقسیم ۶۷۸۶۴۰ میلیون ریال معادل ۱۳۶ریال برای هر سهم به عنوان سود تقسیمی موافقت نمود.

در مجمع عمومی شرکت مطرح شد؛ فولاد هرمزگان به سودآوری رسید

majma5

مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ با حضور ۹۸ درصد اعضا روز چهارشنبه ۱۳تیرماه ۱۳۹۷ در هتل هرمز بندرعباس با حضور هیئت مدیره، نماینده بورس و سهامداران این شرکت برگزار شد. در این مجمع پس از ارائه گزارش عملکرد شرکت فولاد هرمزگان از سوی مدیرعامل، صورتهای مالی این شرکت به تصویب رسید. همچنین در این مجمع به ازای هر سهم ۱۶ ریال سود تقسیم شد.

در ابتدای مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد هرمزگان مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به ارائه گزارشی از فعالیت این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ پرداخت. فرزاد ارزانی در ابتدای این گزارش با اشاره به زیان انباشته‌ای که این شرکت در سنوات گذشته داشت، عنوان کرد: شرکت فولاد هرمزگان با ۳۳۸ میلیارد تومان زیان انباشته مواجه بود که تا پایان سال ۹۶ قادر شده با ۴۴۰ میلیارد تومان سود، زیان خود را پوشش دهد و به سوددهی برسد.

ارزانی در ادامه با اشاره به جایگاه فولاد هرمزگان در صنعت کشور عنوان کرد: در سال گذشته شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فولادی موفق شد میزان ۸.۱۶ درصد از تولید فولاد میانی کشور را به خود اختصاص دهد. این مجموعه توانست با تولید یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۵۴۰ تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۳۲۵ تن تختال در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ ، ۱۹ درصد رشد در تولید آهن اسفنجی و ۲۴ درصد رشد در تولید تختال و همچنین در زمینه فروش (داخلی و صادرات) رشد ۲۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۵ را ثبت کند.

ارزانی همچنین با اشاره به مهم ترین دستاوردهای این شرکت در سال ۹۶ خاطرنشان کرد: کسب گواهینامه تعهد به تعالی دو ستاره از بنیاد مدیریت کیفیت اروپاEFQM ، کسب گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 90001:2015، کسب گواهینامه راهنمایی برای آموزش بر اساس ISO 10015:1999و کسب تقدیرنامه و تندیس صادرکننده نمونه استانی برای سومین بار جزو افتخارات شرکت در سال ۹۶ بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به بخشی از دستاوردهای حوزه بهره‌برداری درسال ۱۳۹۶ گفت: شرکت فولاد هرمزگان دستاوردهای مهمی در حوزه های بهره‌برداری داشته است که از جمله مهم ترین آن ها می توان این موارد را اشاره کرد:

  • دستیابی به رکورد تولید سالیانه آهن اسفنجی به میزان یک میلیون و ۵۲۵ هزار تن
  • کاهش مصرف آب از ۳.۴۱ مترمکعب بر تن تختال در سال ۹۵ به ۳.۱۲ مترمکعب بر تن تختال در سال ۹۶
  • کاهش مصرف برق از ۱۰۶۰ کیلووات ساعت بر تن تختال در سال ۹۵ به ۱۰۲۵ کیلووات ساعت بر تن تختال در سال ۹۶
  • کاهش مصرف گاز از ۱۱.۹ گیگا ژول بر تن تختال در سال ۹۵ به ۱۰.۷ گیگا ژول بر تن تختال در سال ۹۶
  • دستیابی به رکورد تولید سالیانه تختال به میزان یک میلیون و ۴۳۷ هزار تن در سال ۹۶ و تحقق ۱۰۶ درصدی برنامه تولید تختال
  • دستیابی به رکورد تعداد ذوب ریخته گری شده روزانه به تعداد ۴۸ ذوب
  • کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی از ۲ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۵ به ۱.۹۸ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۶
  • کاهش مصرف نسوز از ۸.۴۸ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۵ به ۷.۶۶ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۶
  • نصب و راه اندازی کمپرسور دوم واحد اکسیژن در جهت تداوم تولید گازهای صنعتی و به حداقل رساندن توقف ناشی از عدم ارسال گاز های صنعتی  به واحدهای تولیدی

ارزانی در زمینه رشد تولید شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد:‌ همان طور که اشاره شد در سال گذشته میزان تولید محصول نهایی شرکت به بیش از یک میلیون و ۴۳۷ هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۵ با افزایش ۲۴ در صدی همراه بوده است.

وی به دستاوردهای حوزه فروش نیز اشاره کرد و گفت: حضور در جمع ۱۰۰ شرکت برتر داخلی به لحاظ کسب درآمد، رشد ۶۸ درصدی فروش محصول تختال در بازار داخلی نسبت به سال ۱۳۹۵، رشد ۱۰ درصدی فروش محصول تختال در بازارهای جهانی نسبت به سال ۱۳۹۵، رشد ۲۳ درصدی فروش محصول تختال در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به سال۱۳۹۵ و دریافت گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور جزو مهم ترین دستاوردهای واحد فروش بوده است. همچنین مقدار فروش صادراتی و داخلی شرکت در مقایسه با دوره مشابه قبل به ترتیب رشد ۱۰ درصدی و ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مقدار کل فروش ۲۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۵ را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به اهم اقدام‌های ایمنی نیز اشاره کرد و گفت: پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک در حوزه بهره برداری، پیاده‌سازی نظام مشارکتی کارت سبز (گزارش شبه حوادث)، تشکیل کمیته ارتقای ایمنی واحد بهره برداری و پیمانکاران و برگزاری جلسات مربوطه، ارتقای سطح توانمندی کادر آتش نشانی از طریق برگزاری دوره های تخصصی (کار در ارتفاع، غواصی و…  )، تدوین گردشکار مدیریت ضایعات، ممیزی داخلی سیستم ایزو ۴۵۰۰۱ جهت شناسایی عدم انطباق ها، بازنگری و تکمیل دستورالعمل های ایمنی تخصصی فعالیت‌ها پایه و تکمیل و به روزرسانی HSE Plan پیمانکاران اشاره کرد.

ارزانی اقدامات زیست‌محیطی شرکت فولاد هرمزگان را هم چنین تشریح کرد: نصب و راه اندازی سامانه پایش لحظه ای غبار روی استک دیداستینگ و انتقال اطلاعات مربوطه به صورت آنلاین به سازمان محیط زیست، استفاده از آب تصفیه شده پساب بهداشتی جهت آبیاری فضای سبز از ابتدای سال ۱۳۹۶، رفع مغایرت‌های پساب بهداشتی و صنعتی ناشی از عملکرد نامناسب تصفیه خانه های صنعتی فولادسازی، مدیریت ضایعات تولید شده از طریق انتقال به موقع و کاهش اثرات زیست محیطی و کسب لوح چهارمین جشنواره زیباترین و مناسب ترین فضای سبز شهری در بخش صنایع مهم ترین اقدام‌های زیست محیطی بودند که شرکت در سال ۹۶ انجام داده انجام داده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان به طرح های توسعه ای فولاد هرمزگان نیز پرداخت و گفت: با نگاهی اجمالی به برنامه های آتی در جهت توسعه کارخانه می توان به مواردی چون قرارداد طرح توسعه ۳ میلیون تنی فولاد هرمزگان در سال ۹۶ با کنسرسیوم  SMS-IRITECو افزایش ظرفیت فولاد سازی فعلی از ۱.۵میلیون تن به ۱.۸ میلیون تن همراه با احداث فولادسازی جدید به ظرفیت ۱.۲میلیون تن شامل یک کوره، دو عدد کوره پاتیلی، یک خط ریخته گری، احداث واحد اکسیژن، احداث آب شیرین کن دریا، احداث واحد آهک و احداث پست برق اشاره کرد.

ارزانی در پایان نیز به اهداف و برنامه‌های سال ۹۷ نیز پرداخت و آن را چنین توضیح داد: رشد درآمد از طریق افزایش فروش محصولات با تمرکز بر محصولات با ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد با تمرکز بر صادرات، ارتقای بهره وری از طریق مدیریت هزینه ها و بهای تمام شده، افزایش رضایت مشتریان از طریق ارائه محصولات با قیمت مناسب و با کیفیت مطلوب و همچنین توسعه تعاملات در حوزه‌های تجاری و تأمین پایدار و تحویل به موقع نیاز مشتری و توسعه سبد محصولات، ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، ارتقای عملکرد زیست محیطی و ارتقای ارتباطات اثربخش با جامعه و تصویر بیرونی شرکت، طراحی و توسعه محصولات جدید، توسعه ظرفیت‌های تولیدی و پشتیبانی و کاهش انحرافات زمانی و هزینه‌ای پروژه‌های اجرایی، افزایش سهم فروش در بازارهای صادراتی کنونی و توسعه بازارهای جدید و ارتقای روابط با مشتریان داخلی و خارجی، افزایش کمیت، کیفیت و تحویل به موقع محصولات، بهینه سازی مصارف عمده و ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، تأمین اقتصادی پایدار، با کیفیت و به موقع اقلام استراتژیک، توسعه نظام بومی سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی، ارتقا و توسعه زیرساخت های حوزه مالی و ایجاد نظام گزارش‌‌گری مالی مبتنی برIFRS، افزایش مشارکت کارکنان در نظام های تحولی و ارتقای تعالی سازمانی و ارتقاو توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و امنیت اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های اطلاعاتی جزو برنامه‌هایی است که در سال ۹۷ شرکت به دنبال آن است.

جهت اشتراک  چیلان  با شماره ۴-۸۸۵۵۱۷۰۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید یا درخواست اشتراک خود را به ایمیل mag@chilanonline.com ارسال نمایید.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۳
شناسه مطلب : 20324
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی