مدیر عامل فولاد خوزستان در گفتگو با چیلان پیش بینی کرد:صادرات ۲ میلیون تنی به ۱۷ کشور جهان در شرایط تحریم
فولاد خوزستان انتظار دارد برای ماه های آتی، نوع مبادله و مراکز تحویل به جهت تحریم ها تغییراتی داشته باشد درحالی که صادرات آن به همان 17 کشور جهان ادامه خواهد داشت و پیش بینی می گردد میزان آن به رکورد 2 میلیون تن برساند.

مهندس محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت و گویی صمیمی با  چیلان  از تغییر استراتژی های این شرکت برای مواجهه با شرایط تحریم می گوید. وی با گلایه از سیاست محدودیت صادرات برای فولاد خوزستان، حداقل ۲ میلیون تن صادرات شمش تا پایان سال را قطعی می داند و بر تکمیل زنجیره ارزش در بالادست و پایین دست فولاد خوزستان تاکید می کند.

فولاد خوزستان چه برنامه ای برای تحریم ها تدارک دیده است؟

فولاد خوزستان همواره با استراتژی به جلو حرکت کرده و بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید ترامپ به اعمال تحریم ها، در استراتژی های خود بازنگری کرد و این شرکت اعلام کرد چنانچه دولت و مسئولان در صادرات مانع تراشی نکنند قطعا فولاد خوزستان با قدرت به پیش خواهد رفت و حتی می تواند رکوردی نسبت به سال قبل داشته و به ثبت رساند.

بازارهای صادراتی، نحوه فروش و نوع قراردادهای ما قطعا تغییر خواهند کرد و در کنار این موضوع شاهد افزایش هزینه های صادرات خود خواهیم بود. شاید مجبور شویم ریسک صادرات را خودمان بپذیریم و کالایی که تا پیش از این فوب FOB بندر فروخته می شد اکنون به خریدار در قالب CFR بفروشیم. پیش بینی می کنیم به لحاظ وزنی به مشکل نخوریم اما محدودیت های مذکور وجود خواهد داشت.

به عبارت دیگر برای ماه های آتی، نوع مبادله و مراکز تحویل ممکن است تغییراتی داشته باشد درحالی که صادرات به همان ۱۷ کشور جهان ادامه خواهد داشت.

تولید و صادرات در فولاد خوزستان تا پایان سال چگونه خواهند بود؟

فولاد خوزستان در سال گذشته از ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تن تولید، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن را صادر کرد که بالغ بر ۷۳ درصد از تولیدات این شرکت بود.

برنامه امسال شرکت نیز صادرات بالاتر از این میزان بود و قطعا هم محقق می شد اما با محدودیت هایی که از خرداد ماه از سوی دولت اعمال شد و فولاد خوزستان را مجاب به عرضه ۱.۸ میلیون تن فروش داخلی و ۲ میلیون تن صادرات کرد از برنامه جا ماندیم و به برنامه تعریف شده نخواهیم رسید.

فولاد خوزستان مسلما به صادرات ۲ میلیون تن فولاد تا پایان سال دست خواهد یافت و در پایان ۷ ماه اول سال درمجموع یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن از این عدد را محقق کرده است. خوشبختانه محموله های تا آذر ماه خود را فروخته ایم و سفارشات تا پایان آذر ماه را هم ثبت کرده ایم. البته این امر با کمی افزایش ریسک مدیریتی و تغییر نوع قرارداد صورت گرفته است.

تولید ۳.۸ میلیون تنی تا پایان سال برنامه ریزی شده که البته تا پایان مهر ماه ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار تن آن یعنی چیزی حدود ۵۹ درصد برنامه شرکت برای سال جاری محقق شده است.

فولاد خوزستان استراتژی تکمیل زنجیره ارزش را امسال هم ادامه داده است؟

بله این استراتژی که از سال گذشته آغاز و هدف از آن تکمیل زنجیره ارزش در بالادست و پایین دست بود امسال نیز ادامه خواهد داشت و این یکی از اولویت های فولاد خوزستان می باشد. خرید توسعه ملی تنها یک سوم نیاز فولاد خوزستان را بر طرف خواهد کرد و به منظور پوشش سایر نیازها، خرید معدن و سهام سایر شرکت های معدنی را در دستور کار داریم. خوشبختانه در مناقصه ایمیدرو برای یک پهنه اکتشافی در منطقه برازجان برنده شدیم. همچنین در حال مذاکره برای خرید چند معدن دیگر نیز هستیم و چون اکتشاف این معادن و استخراج از آنها زمانبر است، از این رو برنامه کوتاه مدت ما خرید و تملک سهام شرکت های معدنی و تولیدکننده کنسانتره نیز است.

ورود به صنایع پایین دستی را نیز با خرید سهام فولاد اکسین به سرانجام خواهیم رساند و یک میلیون تن از اسلب فولاد خوزستان در آن تبدیل به ورق خواهد شد. علاوه بر اکسین، یک پروژه ذوب بر مبنای ورق های عریض نیز در فولاد خوزستان تعریف شده که با تملک فولاد اکسین این پروژه هم استارت خواهد خورد. درصورت تحقق این مهم، به موازات آن تولید ورق های عریض با نوع خاص را با سرمایه گذاری بالغ بر کروی میلیارد دلار خواهیم داشت که منجر به اشتغالزایی هزار نفر می شود.

در خصوص احداث واحد آهن اسفنجی هم لطفا توضیحاتی بفرمایید.

فولاد خوزستان به تازگی قراردادی به ارزش ۱۵۰۰میلیارد تومان با شرکت MMTE به صورت EPCF منعقد کرده که این پروژه، ایجاد یک واحد ۱.۷ میلیون تنی تولید آهن اسفنجی را در برمی گیرد.

قرارداد مذکور دو ساله است و جزو توسعه های زیر سقفی فولاد خوزستان می باشد که با اجرای آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر نیروی کار به مجموعه اضافه خواهند شد.

در کنار این پروژه قرار است تولید فولاد خوزستان از ۳.۸ میلیون تن به ۵.۲ میلیون تن برسد که در این صورت اشتغال شرکت به ۲ هزار نفر خواهد رسید که این امر تکمیل فرآیند یا توازن فولاد در خوزستان است.

2

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
شناسه مطلب : 22750
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی