چگونه در جشنواره فولاد از بومی سازی حمایت می شود؟/ دو وجه بومی سازی: ساخت قطعات تجهیزات و توسعه تکنولوژی
سید رسول خلیفه سلطانی دبیر جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در یادداشتی به چیلان دو وجه بومی سازی از منظر ساخت قطعات تجهیزات و توسعه تکنولوژی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه این یادداشت را خواهید خواند.

مبحث بومی سازی عمدتا از دو وجه برخوردار است. اولین وجه آن، ساخت قطعات و تجهیزات است و وجه دیگر، مباحث مربوط به توسعه تکنولوژی می باشد.

در بحث اول بومی سازی که به مقولات قطعه سازی و تجهیزات می پردازد به جرات می توان گفت تمامی فولادسازان ما کارگاه یا واحدی تحت عنوان بومی سازی در ساختار تشکیلات خود دارند تا بتوانند تا جای ممکن بر روی ساخت قطعات و تجهیزات و نیز تامین مواد اولیه نظیر فروآلیاژها، نسوزها و غیره از داخل حساب باز کنند.

البته با توجه به شرایط تحریمی باید این موضوع جامع تر و با جدیت بیشتری دنبال شود چراکه تا پیش از این و زمانی که نرخ ارز بسیار پایین تر بود، واردات این قطعات و تجهیزات صرفه اقتصادی داشت و ساخت داخل قادر به رقابت با محصولات وارداتی نبود اما در شرایط فعلی به واسطه افزایش شدید نرخ ارز، ساخت داخل توان رقابت با محصولات وارداتی را دارد چراکه واردات گران تمام شده و خرید خارجی به دلیل اعمال محدودیت ها سخت شده است.

در بحث توسعه تکنولوژی نیز باید گفت، اگرچه در زمینه توسعه تکنولوژی، عملکرد خوبی در صنعت فولاد به ثبت رسیده است و علاوه بر بومی سازی خط احیا مستقیم به تازگی شاهد بومی سازی خط گندله نیز بوده ایم اما بسیاری از خطوط تولید هنوز داخلی سازی نشده است. این درحالی است که با نگاهی به امکانات ساخت داخل علیرغم آن که می توانیم بسیاری از خطوط تولید را داخلی سازی کنیم اما نتوانسته ایم از قوانین و مقررات وضع شده در این زمینه بهره برده و سیاست های حمایتی را در رابطه با آن جذب نماییم.

همچنین یک جلوتر آن است که برای تشکیل کنسرسیوم هایی که بتوانند با همکاری یکدیگر خطوط تولید را بسازند مورد حمایت های مدیریتی قرار گیرند این حمایت ها می تئاند شامل دانش ساختاری، مالی و اعتباری و امثال آن باشد. این دو وجه بومی سازی که ناظر بر ساخت قطعات تجهیزات و توسعه تکنولوژی است، تولیدکنندگان و فولادسازان را تشویق کرده که به دنبال یک فضای استارت آپی و بومی سازی برای تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه باشند و حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهند.

در چنین وضعیتی، بهتر است که شرکت های مشارکت کننده تا قبل از جشنواره، نیازهای خود را استخراج و به فراخوان عمومی بگذارند تا سازندگان و تأمین کنندگانی که صلاحیت فنی داشته و حتی شرکت های استارت آپی که قادر به ساخت تجهیزات و تامین قطعات و مواد اولیه هستند از طریق امضای تفاهم نامه هایی مورد حمایت این واحدها قرار گیرند. در واقع برخی از تولیدکنندگان بزرگ مثل فولاد مبارکه اصفهان قصددارند بخشی از ریسک ساخت داخلی قطعات و تجهیزاتی که برای اولین بار در داخل اقدام به ساخت آن ها می شود را بپذیرند و از این منظر سازندگان و استارت آپ ها را مورد حمایت قرار دهند.

2

تاریخ انتشار : ۲ دی ماه ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۴
شناسه مطلب : 23112
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی