در نشست خبری سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن مطرح شد:سهم ۸۵ درصدی نفت و گاز سرو از کاتالیست های احیا مستقیم کشور در افق ۱۴۰۴/ تمبر ایران ساخت و یادبود بومی سازی کاتالیست رونمایی می شود
امروز نشست خبری سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن با حضور دبیر شورای راهبردی همایش و دبیر اجرایی همایش و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، محمود رضایی معاون شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو و دبیر شورای راهبردری در نشست خبری سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: شرکت نفت و گاز سرو از سال ۸۳ به عنوان یک شرکت دانش بنیان تاسیس شد و یکی از مهمترین فعالیت هایی که این شرکت برنامه ریزی کرده و سرمایه زیادی را نیز صرف آن نمود، تدوین دانش فنی کاتالیست های صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد بود.

وی گفت: شرکت ما در کمتر از یک دهه با تلاش های پیگیر و تحقیقات کتابخانه ای و میدانی موفق به تولید کاتالیست های احیای مستقیم آهن برسد درحالی که تا پیش از این کاتالیست های احیا مستقیم آهن به عنوان یکی از چالش های بزرگ صنعت فولاد شناخته می شد.

رضایی با تاکید دوباره این موضوع که نفت و گاز در طول یک دهه توانست به چالش اصلی صنعت فولاد خاتمه دهد اظهار داشت: چالش تامین کاتالیست در این مدت به یکی از فرصت های این صنعت تبدیل گردید. در این مدت علاوه بر دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست احیا مستقیم توانستیم به تولید انبوه آن نیز دست یابیم به گونه ای که علاوه بر بازارهای داخلی، در کوتاه مدت به دنبال صادرات نیز هستیم.

وی تصریح کرد: در فاز اول توسعه بازار همانگونه که گفته شد، ۷۰ درصد از بازار داخلی را به دست اوردیم و در فاز دوم توسعه بازار به سراغ صادرات رفتیم و با توجه به مطالعات صورت گرفته قرار شده است در برنامه کوتاه مدت به بازارهای CIS و حوزه خلیج فارس و در بلند مدت به بازارهای آفریقای جنوبی فکر می کنیم. امیدواریم در سال آینده به صادرات منطقه CIS و حاشیه خلیج فارس درست یابیم.

محمدامین ابراهیمی دبیر اجرایی سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن و قائم مقام مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد پیش بینی شده است گفت: بومی سازی و تامین زنجیره مواد و کالاهای های تک برای رسیدن به این هدف آن هم در شرایط تحریم بسیار با اهمیت است.

وی با تاکید بر این که کاتالیست یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین محصولات دنیا و محصولی های تک محسوب می شود، افزود: واحدهای تولیدی انگشت شماری در دنیا در این بخش فعال هستند و چنین محصولی را تولید می کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در صنایع مختلف از جمله فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی بیش از ۱۰۰ نوع کاتالیست در فرایندهای شیمیایی استفاده می شود، گفت: این کاتالیست ها در واقع قلب فعالیت این‌واحدها هستند و بدون این محصول که پیش از این وارداتی بود، این صنایع قادر به فعالیت نخواهند بود. نفت و گاز سرو حدود ۳۰ نوع از این کاتالیست ها را برای مصرف در صنایع فولاد و پتروشیمی به تولید صنعتی رسانده است. در واقع ۲۵ مورد از این کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی و ۵ نوع در صنعت فولاد بومی سازی شده است.

وی با بیان این که امروز سهم بازار استفاده صنعت فولاد از کاتالیست های داخلی حدود ۷۰ درصد است، گفت: حدود ۴۰ درصد آهن اسفنجی کشور با کاتالیست های نفت و گاز سرو تولید می شود و پیش بینی می کنیم تا افق ۱۴۰۴، این سهم به ۸۵ درصد از تولید آهن اسفنجی کشور برسد.

ابراهیمی با بیان دوباره این موضوع که چشم انداز نفت و گاز سرو برای افق ۱۴۰۴ این است که ۸۵ درصد آهن اسفنجی کشور را با کاتالیست های این شرکت تولید شود گفت: ما به دنبال بازارهای صادراتی نیز هستیم.

وی ادامه داد: سالانه ۱۳۰۰ تن کاتالیست احیا مستقیم آهن در کشور نیاز است که ارزشی معادل ۱۶ میلیون دلار خواهد داشت که نفت و گاز با تولید ۹۰۰ تن از این محصول توانست از خروج ۱۱ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری نماید.

دبیر سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن میزان اشتغال مستقیم در شرکت نفت و گاز سرو را ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۳۰ نفر از این افراد، نخبگان علمی کشور می باشند. اشتغال غیر مستقیم مجموعه نیز ۳۸۰ نفر می باشد و تا سال ۱۴۰۴ اشتغال مستقیم مجموعه به ۴۰۰ نفر و غیر مستقیم ۱۶۰۰ نفر می رسد.

ابراهیمی همچنین در ادامه با بیان اینکه سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن از ۲۶ الی ۲۹ دی ماه در جزیره کیش برگزار می شود گفت: هدف از برگزاری این همایش ایجاد محیطی صمیمی بین متخصصین فولاد و متخصصین صنعت کاتالیست، تعامل حداکثری و ایجاد زبان مشترک به منظور هم افزایی مورد نیاز بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز صنایع مختلف عنوان کرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: نخستین دوره این همایش تخصصی به میزبانی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو با حضور جمعی از مدیران، متخصصین و صاحب نظران صنعت فولاد کشور در آذر ماه سال ۱۳۹۳ در جزیره کیش برگزار شد.

در ادامه این نشست که با حضور معاون ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان همراه بود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون سابق نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تمبر ایران ساخت رونمایی شد.

گفتنی است، سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرایند احیا مستقیم آهن از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه در جزیره کیش برگزار خواهد شد و همچون همایش های قبلی و براساس مطالعات انجام شده، دارای محورهای توسعه صنعت فولاد با نگاه ملی و فن آورانه، حمایت از دانش های نوین با هدف بستر سازی تولید انبوه، بومی سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید کاتالیست صنایع فولاد با خودباوری دانش ایرانی می باشند.

IMG 20190113 100752

2

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۸
شناسه مطلب : 23452
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی