گزارش خبرنگار چیلان از نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهان:۵۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما برده ایم/ ذوب آهن به صادرات یک میلیون تنی می رسد/ به پایداری نسبی در تامین مواد اولیه می رسد/ برنامه ذوب برای فروش ۱۰۰ هزار تن ریل در سال۹۸
نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهان روز گذشته در نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نشست خبری روز گذشته در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته ضمن ابراز خرسندی وزیر راه و شهرسازی از ورود ذوب آهن به تولید ریل گفت: وزیر راه و شهرسازی از ریل های ساخت ذوب آهن ابراز خرسندی کرده و درخواست سرعت گیری تولید را داشتند.

وی افزود: سرعت گیری تولید، کاهش بوروکراسی را می طلبد البته بخشی نیز به مسائل فنی باز می‌گردد و حضور شرکت های استاندارد را می خواهد.

یزدی زاده خاطرنشان کرد: از فولاد آلیاژی ایران به جهت تولید شمش ریل تقدیر می کنیم و در نهایت از ۴ یا ۵ ماه پیش شمش ریل را نیز خودمان تولید کردیم تا در تولید توجیه اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قراداد ما با راه آهن برای تولید ریل UIC60 بوده است. ریل U33 برای خطوط فرعی راه آهن است و قرارداد آن برای دو سال پیش می باشد. حدود ۸ هزار تن حجم قرارداد مذکور بود که ۵ هزار تن توسط راه آهن حمل گردید. وعده داده شده که درخصوص تعیین قیمت این محصول با راه آهن هماهنگی هایی شود.

یزدی‌زاده در خصوص چگونگی تعیین قیمت قرارداد ۱۵ هزار تن ریل با شرکت‌ ساخت قرارداد گفت: قیمت در این باره مرتبط با فهرست ‌بهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو ۶۹۰۰ تومان است، درحالی‌که امروز قیمت ریل در مبدا با احتساب قیمت فعلی ارز حدود ۱۲ هزار تومان است، قیمت فولاد ساختمانی کیلویی ۵۵۰۰ تومان و ورق ۷۰۰۰ تومان است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که ریل ذوب آهن همه گیر شود و به تولید انبوه در کشور برسد پس با قیمت آن مشکلی نداریم.

یزدی زاده ادامه داد: فروش ریل به مترو اصفهان را انجام دادیم و به محض برطرف شدن مسائل مالی ۴ هزار تن قرارداد را تحویل خواهیم داد. زمان تحویل این قرارداد ۶ ماهه در نظر گرفته شده است.

امکان تولید ۴۰۰ هزار تن ریل در ذوب آهن وجود دارد

وی یادآور شد: امکان و ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن ریل در داخل ذوب آهن با افزوده شدن یک خط دیگر و برخی تجهیزات وجود دارد اما کششی از سوی بازار داخل و حتی منطقه وجود ندارد. نیاز کشور و منطقه ۲۰۰ هزار تن بیشتر نیست.

وی تصریح کرد: مصرف خطوط ریلی کشور ۷۰ تا ۸۰ هزار تن است و ذوب آهن درصورت تولید سایر خطوط، امکان تولید ۱۵۰ هزار تن ریل را دارد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. در این صورت واردات اصلا معنایی ندارد و صرفه اقتصادی نخواهد داشت با اینکه تعرفه واردات ریل هم بازدارنده نیست. نگرانی که مطرح می شود بوروکراسی هایی است که برای انعقاد قرارداد وجود دارد.

تولید ۵۰ هزار تن ریل برای ذوب آهن سودآور است

یزدی زاده در پاسخ به این پرسش که تولید ریل در ذوب آهن به سود آوری رسیده یا خیر و آیا در بازارهای بین المللی نیز تقاضا برای ریل ایران وجود دارد گفت: در صورت تولید ریل در حدود ۵۰ هزار تن تولید در این مجموعه سودآور است و با توجه به قراردادی که منعقد شده و تقاضا هایی که داریم به نظر می رسد به رقم ۱۰۰ هزارتن که هدف ماست برسیم ضمنا در بازار های منطقه نیز تقاضا داریم و بازاریابی نیز در سطح منطقه انجام شده است.

۲ هزار تن ریل UIC60 تولید و آماده تایید نهایی بازرسان شرکت زیرساخت است

مدیرعامل ذوب آهن اصهفان با اعلام این مطلب که قرارداد تولید ۱۵ هزار تن ریل با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امسال به صورت تحویل در مقصد منعقد شده و فرصت شش ماهه ای نیز برای تحویل آن تعیین شده، از آمادگی ذوب آهن برای تحویل ریل در راستای قراردادی که با وزارت راه داشت خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲ هزار تن ریل UIC60 تولید شده و در حضور بازرسان شرکت زیر ساخت آماده تایید نهایی و همچنین در ادامه دریافت پیش پرداخت اولیه طبق قرارداد هستیم .

یزدی زاده افزود: این محصول پیشتر وارد می شد و امروز در داخل در انواع مختلف متناسب با نیاز کشور تولید می شود. ذوب آهن در حال حاضر توانایی تامین ریل های مورد نیاز راه آهن مترو در اغلب نقاط کشور را دارد و با توجه به رشد قیمت ارز، نرخ ریل های وراداتی با کیفیت مشابه حدود دو برابر محصول ذوب آهن قیمت دارد.

وی در خصوص دلایل تاخیر در انعقاد قرارداد از سوی وزارت راه برای تامین ریل از ذوب آهن گفت: بخشی از تاخیر به ما و بخشی دیگر به طرف مقابل برمی گردد چرا که خریدار ریل، دولت بوده و خرید ریل باید طی تشریفات اداری از طریق مناقصه انجام شود و قراردادی که به تازگی منعقد شده روالی حدود ۴ ماهه را طی کرده تا به نتیجه رسیده است گرچه به نظر می رسد به نتیجه رسیده و برای انعقاد قرارداد بعدی نیز در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان این‌که ریل‌های U33 طبق استاندارد EN13-674 تولید شده گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راه‌آهن در مقطعی قرارداد ۴۰ هزار تنی در این باره با ما منعقد کرد که ۸۰۰۰ تن تولید کرده و ۵۰۰۰ تن هم تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار بود قیمت‌ها در این قرارداد ارزی باشد، اما ریالی شد. ما درخواست تغییرات قیمتی از راه‌آهن و تعدیل قیمت دادیم که مدیرعامل راه‌آهن هم پذیرفته است و اگر محقق شود، همان ۴۰ هزار تن ریل را تحویل می‌دهیم یا قرارداد را به ریل‌های UIC60 تغییر می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین تاکید کرد: به دنبال تولید انبوه ریل هستیم و در حال حاضر ریل اس ۴۹ به مترو اصفهان تحویل داده و امیدواریم بتوانیم با سایر متروهای کشور نیز همکاری داشته باشیم.

یزدی زاده ادامه داد: تقاضای صادراتی از کشورهای منطقه به جهت مزیت های حمل وجود دارد و با آنها وارد مذاکره شده ایم. واردات ریل نیز به طور میانگین در چند سال اخیر ۸۰ هزار تن بوده و لذا مشکلی در تامین این میزان ریل در ذوب آهن وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پروژه تزریق پودر زغال به کوره ها PCI در مرحله اتمام عملیات نصب تجهیزات، تست و راه اندازی است و بزودی بهره برداری می شود. در خط ۷ ریخته گری ذوب، بازسازی انجام شده و از لحاظ سرعت، کاهش مصرف آب و کیفیت بهبود یافته است و بازسازی ایستگاه ۸ ریخته گری ذوب را نیز در دستور کار و برنامه های آتی داریم.

عرضه ۵۰ میلیون دلار ارز از سوی ذوب آهن در سامانه نیما طی سال ۹۷

مدیرعامل ذوب آهن با اعلام این خبر که سال گذشته ۵۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما فروخته ایم گفت: به طور میانگین همه ساله ۴۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی ذوب آهن برای واردات زغال و سایر اقلام است و ۵۰ میلیون دلار بالانس منفی داریم که در صورت نوسانات ارز به ۸۰ میلیون دلار هم می رسد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات دو ماهه اول امسال ذوب آهن رشد داشته است و برای امسال برنامه صادرات یک میلیون و ۹۰ هزار تن را داریم که برای دو ماهه محقق شده است.

وی در خاتمه درخصوص اخباری مبنی بر خرید یک معدن سنگ آهن توسط ذوب آهن گفت: ذوب آهن به یک پایداری نسبی در تامین مواد اولیه در سال جاری خواهد رسید.

10 55

2

تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶
شناسه مطلب : 25807
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی