چیلان گزارش می دهد:در جلسه هیئت مدیره انجمن فولاد و برخی نوردکاران چه گذشت؟
روز گذشته جلسه هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد و تعدادی از نوردکاران در محل انجمن برگزار شد که نتایج مطلوبی را به همراه داشت.

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  با اشاره به جلسه هیئت مدیره و برخی نوردکاران گفت: محور این جلسه بخشنامه اخیر وزارت صمت به بورس کالا مبنی بر تحویل شمش به واحدهای نوردی صرفا ثبت نام شده در بهین یاب و موضع گیری انجمن درقبال این بخشنامه بود.

وی افزود: انجمن در نامه اعتراضی خود به وزارت صمت دو نکته را مدنظر قرار داد و مطرح نمود. اول آنکه انجمن به عنوان یک تشکل فراگیر که در زنجیره آهن و فولاد قرار دارد، مطابق قانون و بخشنامه ریاست جمهوری باید در جلسات تصمیم گیری ها حضور داشته باشد تا تصمیمات پخته و کارشناسی شده باشد. دوم آنکه شرکت های ثبت شده در سامانه بهین یاب در زمان ابلاغ بخشنامه تنها ۹ واحد بود که به اعتقاد انجمن، این مسئله تولید را فلج کرده و تقاضا را در بورس نیز کاهش خواهد داد و قیمت ها نیز غیرواقعی خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: بیشترین نگرانی انجمن به عنوان یک تشکل صنفی که باید کل زنجیره را در نظر بگیرد، این بود که تکلیف ده ها شرکت نوردی که نیازمند شمش بوده و در سامانه بهین یاب ثبت نام نکرده اند چه خواهد شد. لذا درخواست شد تا تمامی نوردکاران همچنان قادر به ثبت سفارش و خرید از بورس باشند.

دکتر سبحانی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر که تمامی اعضای حاضر در جلسه بر آن اتفاق نظر داشتند، این بود که قیمت شمشی که قرار است در بورس عرضه شود، قیمت آزاد و تعادلی و براساس قیمت جهانی و عرضه و تقاضا باشد بدون آنکه قیمت پایه ساختگی و دستوری از سوی وزارت صمت تعیین شود. اعضای حاضر معتقد بودند اگر قیمت شمش به یک قیمت تعادلی برسد هم فولادساز و هم نوردکار به راحتی قادر به کار خواهد بود و لزومی به عرضه ۷۵ درصد محصولات نوردی در بورس کالا نمی باشد.

سبحانی موضوع مهم دیگر که مورد تاکید انجمن نیز بود را تفاوت نرخ منطقی میان شمش و نورد عنوان کرد و گفت: حداقل ۱۱ درصد تفاوت معقولی میان قیمت پایه میلگرد و قیمت کشف شده شمش است و بهتر است این موضوع ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: انجمن تاکید دارد که واحدهای ذوب در ابتدا نیاز نوردکاران را تامین و سپس به صادرات اقدام نمایند.

 

2

تاریخ انتشار : ۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
شناسه مطلب : 26927
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی