مطلب «اختصاصی» مهندس ملارحمان برای ویژه نامه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد: جزئیات خط تولید کاملا بومی ۵۵۰ میلیارد ریالی گل گهر/ گل‌گهر در حال تبدیل شدن به یک منطقه فولادی است / تولید گل گهر در افق چشم انداز به بیش از ۳۰ میلیون تن می رسد/ دو هدف واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل گل گهر
جمشید ملارحمان، مدیرعامل جدید شرکت گل‌گهر در یادداشتی به چیلان از اهمیت فولادی منطقه گل گهر سخن گفت و در همین راستا اهمیت بومی سازی در این منطقه را تبیین کرد.

منطقه گل‌گهر در حال تبدیل شدن به یک منطقه فولادی است، بنابراین لزوم توجه به توان تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت فولاد در کشور و در این منطقه بسیار ضروری می‌باشد. طرح‌های در دست اجرای شرکت گل‌گهر بر مبنای تامین تجهیزات و مواد اولیه از داخل کشور بوده و همواره استفاده از قطعاتی که در داخل کشور طراحی و تولید می‌شوند در دستور کار بوده است. بر همین مبنا این شرکت هرگز قطعه‌ای مشابه با آنچه که در داخل کشور موجود است را برای واردات سفارش نمی‌دهد.

خوشبختانه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن کشور در سال جاری موفق به راه اندازی یک خط یک میلیون تنی کاملا بومی شد.کاهش حجم سرمایه‌گذاری ثابت این خط به حدود یک هشتم به دلیل نبود هزینه ارزبری، کاهش دوره بازگشت سرمایه این خط در مدت ۵ ماه، کاهش زمان احداث خط به کمتر از یکسال به دلیل نبود نیاز به زمان ترخیص کالا و همچنین کاهش زمان دستیابی به ظرفیت اسمی به کمتر از ۶ ماه از جمله نتایج حاصل از بومی سازی است که سرمایه گذاری ساخت این خط ۵۵۰ میلیارد ریال می‌باشد.

منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است که دارای قابلیت‌ های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می ‌باشد. این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰ میلیون تن گندله بزرگترین تولید کننده کشور می‌باشد و با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

در مجموعه گل گهر ده گام به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شده که در دست اجرا هستند. یکی از مهم ترین این گام ها، رویکرد ساخت داخل است. بدین منظور در مجموعه گل گهر، واحدی تحت عنوان مهندسی معکوس و ساخت داخل تشکیل و دو هدف جهت آن تعریف شده است. این دو هدف شامل بومی سازی قطعات خرید خارج و کمک به توسعه توان صنعتی استان کرمان است. به منظور دستیابی به این دو هدف، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در ریسک بومی سازی قطعات با سازندگان داخل کشور و شرکت های دانش بنیان سهیم می شود. شرکت گل گهر هزینه مواد اولیه را تقبل نموده و سازنده اقدام به ساخت قطعه یا تجهیز می کند. اگر قطعه ساخته شده مورد تایید قرار گرفت، مابقی مبلغ توافق شده به سازنده داخلی پرداخت می گردد. به منظور اجرای این تسهیم ریسک، آیین نامه ای نیز تهیه و به تصویب هیئت مدیره محترم شرکت رسیده است. در طی یک سال گذشته براساس این مکانیزم، گل گهر به دستاوردهای خوبی در حوزه بومی سازی رسیده و برخی نیز در حال ساخت داخل هستند. از مهم ترین این قطعات می‌توان به پینیون کرانویل دامپ تراک، کابل فشار قوی شاول معدن، برد مشعل گندله سازی، روکش لاستیک دامپ تراک، بوته کوره تونلی، مجموعه بلوک هیدرولیکی دامپتراک ها و کارتریج، فلومتر اسلاری، قطعات میکسر گندله سازی و… اشاره کرد. همچنین از مهم ترین موارد در دست بومی سازی می توان به سیکلوسایزر، دستگاه تست FZG، سیستم پردازش تصویر دیسک های گندله سازی، مجموعه گاردان و چهارشاخ دامپتراک اشاره نمود.

در ارتباط با هدف دوم و به منظور فعال سازی کارگاه های داخل شهرک های صنعتی، جلسات متعددی داشته ایم و نیازهایمان را نیز به آن ها اعلام نموده ایم تا در آینده قسمت زیرساخت و صنایع جنبی در سیرجان به خاطر کاهش هزینه ها و ارتقای توان صنعتی آن فعال شوند. در ارتباط با ساخت قطعات سعی کردیم قطعاتی را که در شهرستان نیست از استان کرمان تامین کنیم و اگر در استان هم نبود از سازندگان سایر استان ها خریداری کنیم. هم چنین به منظور جلوگیری از موازی کاری و کاهش ریسک بومی سازی، کارگروه های مشترکی با سایر شرکت های منطقه و کشور مانند گهرزمین، توسعه آهن و فولاد، چادرملو و… شکل گرفته است که در حال کار هستند.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۶
شناسه مطلب : 29873
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی