معاون بازرگانی شرکت گل‌گهر:منطقه گل‌گهر ۴۳ درصد از کنسانتره و ۳۳درصد از گندله کشور را تولید می‌کند
معاون بازرگانی شرکت گل گهر گفت: حدود ۳۳ درصد از کل کنسانتره و ۲۵ درصد از کل گندله کشور در کارخانجات فرآوری و گندله سازی شرکت گل‌گهر تولید می‌شود.

به گزارش  چیلان ، معاون بازرگانی شرکت گل گهر گفت: حدود ۳۳ درصد از کل کنسانتره و ۲۵ درصد از کل گندله کشور در کارخانجات فرآوری و گندله سازی شرکت گل‌گهر تولید می‌شود. البته سهم منطقه بزرگ گل‌گهر از تولید کشور در بخش کنسانتره ۴۳ و گندله ۳۳ درصد است. لذا این شرکت بخش عمده‌ای از نیاز کنسانتره و گندله کارخانجات فولادی کشور را تامین می‌کند و نقش بی بدیلی در تامین زنجیره فولاد کشور ایفا می کند.

مهندس حسین شاهمرادی افزود: این حجم از تولید مستلزم تامین حداقل ۲۸ میلیون تن سنگ آهن خام است که در حال حاضر فقط ۹ میلیون تن آن، از معدن شماره یک گل‌گهر که بهره برداری آن توسط ایمیدرو به گل‌گهر واگذار شده، تامین می‌شود و ما مجبور هستیم حدود ۷۰ درصد مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم. ذخایر باقی‌مانده منطقه معدنی گل‌گهر، حدود ۷۸۰ میلیون تن است که از این مقدار بر اساس قراردادهای موجود با ایمیدرو کمتر از ۲۰۰ میلیون تن بطور مستقیم و غیر مستقیم در اختیار گل‌گهر قرار می‌گیرد.

به نظر می رسد توزیع ذخایر سنگ آهن گل‌گهر متناسب با میزان سرمایه گذاری، تولید و نیاز کارخانجات فرآوری این منطقه انجام نپذیرفته و این مسئله گل‌گهر را مجبور کرده تا بخشی از سنگ آهن خام مورد نیاز خود را از خارج از منطقه و حتی استان کرمان تامین کند که این موضوع قیمت تمام شده محصولات شرکت را بشدت افزایش و میزان تولید این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون بازرگانی شرکت گل‌گهر معتقد است که اکتشاف و استخراج سنگ آهن مستلزم سرمایه گذاری کلان و زمان بر بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر این حوزه مورد کم توجهی قرار گرفته است. ضمن اینکه ذخایر سنگ آهن و پهنه های معدنی در اختیار دولت و یا اشخاصی بوده که توان سرمایه گذاری در این حوزه را نداشته و لذا توسعه این بخش به عنوان اولین حلقه از زنجیره فولاد، متناسب با حلقه های پایین دست خود صورت نگرفته است.

مهتدس شاهمرادی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: گل‌گهر یک شرکت توسعه محور است و نگاه توسعه‌ای مدیران و سهامداران آن طی دو دهه اخیر رشد قابل توجه این شرکت و افزایش جایگاه آن در بازار سرمایه را بدنبال داشته است و با مطالعه و رصد زنجیره تامین فولاد و تحلیل بازار، برنامه ریزی لازم جهت توسعه شرکت تدوین و در دست اجرا است. امضاء تفاهمنامه سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری فیمابین وزارت صمت و شرکت گل‌گهر که در اوایل سال جاری منعقد شد، گواه این ادعاء است.

وی در ادامه افزود: این تفاهمنامه شامل ۳۶ طرح برزگ اقتصادی با محورهای تکمیل زنجیره ارزشی فولاد، ورود به بازارهای جدید، تنوع جغرافیایی، توسعه زیر ساخت، توسعه اکتشافات و … است. قطعا اجرای چنین طرح‌هایی موجب پیشرفت و آبادانی کشور، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زیر ساخت های کشور می‌شود. علاوه بر این ورود گل‌گهر به سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان که با دید جهادی مدیران شرکت عملی شده است، کمک شایانی به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه این استان کم برخوردار خواهد کرد.

شاهمرادی تاکید کرد: خط مشی شرکت در حوزه فروش و توزیع محصولات تولیدی، در مرحله اول تامین خوراک کارخانجات فولادی داخل کشور است که بسیار به آن پایبند است. این روش ضمن کمک به ایجاد ارزش افزوده بالاتر، در مسیر چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد کشور است.

وی تصریح کرد: بر مبنای این خط مشی و با هدف رفع نیاز داخل کشور، گل‌گهر در سال جاری تقریبا تمام گندله و کنسانتره فروش رفته خود را مطابق با سهمیه بندی وزارت صمت در اختیار شرکت‌های فولادی قرار داده است. هر چند بدلیل وجود مازاد گندله در کشور، کاهش تولید کارخانجات فولادی ناشی از قطع برق و همچنین ذخیره گندله توسط برخی شرکت‌ها ، تقاضا برای این محصول در کشور کاهش یافته است.

معاون بازرگانی شرکت گل گهر خاطرنشان کرد: شرکت گل‌گهر در شش ماهه ابتدای سال جاری، موفق به فروش ۶،۶۲۰،۰۰۰ تن انواع محصولات شامل ۵،۱۳۵،۰۰۰ تن گندله، ۱،۴۸۰،۰۰۰ تن کنسانتره و مقداری اندکی نرمه گندله شده است. مبلغ ریالی فروش شرکت در این شش ماه به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بالای ۵۰ درصدی را داشته است. محصولات این شرکت بخش عمده ای از خوراک حداقل ۱۶ کارخانه فولادی داخل کشور را تامین می‌کند.

مهندس شاهمرادی در پایان اظهار داشت: شرکت گل‌گهر در زمینه اکتشافات، در سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل قبولی انجام داده و اخیرا نیز در جهت تامین تجهیزات و نوسازی و توسعه ناوگان حفاری که یکی از مشکلات اساسی این حوزه است، اقداماتی را آغاز و امیدوار است با سرمایه‌گذاری در این بخش و ورود دانش و تکنولوژی جدید به شناسایی و اکتشاف ذخایر جدید و رشد این حوزه کمک کند.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۵
منبع : اقتصاد آنلاین
شناسه مطلب : 38479
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی