گزارش چیلان از آخرین قیمت‌های بیلت و اسلب صادراتی ایرانروند قیمت فولاد صادراتی ایران/ متال بولتن به نقل از انجمن فولاد ایران، آخرین وضعیت تولید و صادرات فولاد ایران را بررسی کرد
چیلان طبق روال پنج‌شنبه هر هفته، قیمت فولاد صادراتی ایران را بررسی می‌کند تا دیدی نسبت به درآمدهای ارزی صادرکنندگان فولاد کشور به دست آید. علاوه بر این، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران، طبق فرمول وزارت صمت، مبنای قیمت‌گذاری شمش در بورس کالا است. در هفته جاری، قیمت بیلت صادراتی ایران، ۲ درصد افزایش یافت و در بازه ۳۸۰ دلار تا ۳۸۵ دلار به ازای هر تن معامله شد. این نخستین بار است که در سال جاری، میانگین هفتگی قیمت شمش صادراتی ایران در کانال ۳۸۰ دلاری قرار می‌گیرد. قیمت اسلب صادراتی ایران این هفته تغییری نداشت و اسلب نیز همچنان در بالاترین نرخ سال ۹۹ معامله می‌شود.

به گزارش  چیلان ، قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت اسلب صادراتی ایران در هفته جاری، در محدوده ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به هفته گذشته، تغییری را نشان می‌دهد. در این هفته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران به محدوده ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار به ازای هر تن رسید که میانگین این قیمت‌ها، ۳۸۲.۵ دلار به ازای هر تن، رشد ۲ درصدی را نسبت به قیمت‌های ۲۵ تیر نشان می‌دهد.

افزایش قیمت شمش فولادی صادراتی ایران، خبر خوبی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. ایران در دوره سه ماهه سال جاری، ۸۳۷ هزار تن بیلت و بلوم صادر کرده که در صورت تسهیل صادرات فولاد، با افزایش صادرات شمش فولادی، صنعت فولاد می‌تواند درآمد ارزی بیشتری نصیب کشور کند.

متال بولتن امروز پنج‌شنبه ۲ تیر در گزارش جامعی به نقل از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به بررسی وضعیت تولید و صادرات فولاد ایران پرداخته و نوشته است که علی‌رغم کاهش صادرات، تولید فولاد میانی ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری تقویم ایران، افزایش یافته است. اطلاعات آماری متال بولتن از آخرین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که  چیلان  در آغاز هفته جاری آن را منتشر کرد، استخراج شده است.

متال بولتن به نقل از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، شرایط جهانی نامساعد پس از شیوع ویروس کرونا، از جمله قیمت پایین محصولات فولادی، و همچنین مقررات محدودکننده داخلی صادرات فولاد را به‌عنوان دلایل اصلی کاهش صادرات فولاد ایران، برشمرده است.

آخرین وضعیت تولید فولاد ایران

طبق آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولا ایران، مجموع تولید فولاد میانی کشور با رشد سه درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته به ۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن رسیده است؛ با این حال، تولید بیلت و بلوم در سه ماهه نخست امسال، نزولی بوده است.  تولید بیلت و بلوم در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده است.

در سه ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد جزئی یک درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در فصل بهار امسال، ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار تن بوده است که تنها ۶۴ هزار تن بیش از دوره مشابه سال قبل است.

تولید مقاطع طویل فولادی با رشد ۴ درصدی نسبت به فصل بهار سال گذشته، به ۲ میلیون و ۶۶۱ هزار تن رسیده است. از میان مقاطع طویل فولادی، تولید میلگرد رشد ۵ درصدی و تولید تیرآهن کاهش یک درصدی را تجربه کرده است. تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل نیز در سه ماهه نخست امسال، کاهش ۵ درصدی را تجربه کرده است.

میزان تولید ورق گرم در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک درصد رشد داشته و به ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار تن رسیده است است. تولید ورق سرد با رشد ۱ درصدی به ۶۵۵ هزار تن و تولید ورق پوششدار با کاهش ۲۵ درصدی به ۳۲۲ هزار تن رسیده است. مجموع تولید مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۱ درصدی به ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تن رسیده است.

آخرین وضعیت صادرات فولاد ایران

بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره سه ماهه ماه نخست سال جاری، یک میلیون و ۴۲۹ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش شدید ۳۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در دوره سه ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، یک میلیون و ۴۱ هزار تن بوده که کاهش ۲۷ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره سه ماهه نخست سال ۹۹، ۸۳۷ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۲۰۴ هزار تن بوده است. صادرات اسلب در فصل بهار امسال، کاهش شدید ۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره سه ماهه نخست سال ۹۹، ۳۸۸ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۳۴۳ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در مجموع سه ماه نخست امسال، ۳۹ درصد کاهش یافته است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۷۷ درصدی در دوره سه ماه نخست امسال، به ۴۵ هزار تن رسیده است.

در نمودار زیر، قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران در یک ماه گذشته را ببینید:

نمودار قیمت فولاد صادراتی ایران 16

2

تاریخ انتشار : ۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۴
شناسه مطلب : 32285
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی