اختصاصی چیلان:گزارش چیلان از نشست خبری هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران
نشست خبری هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اصحاب رسانه برگزار شد ،رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ابتدای این نشست گفت:تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون ۶۲۹ هزار تن بوده که ۰/۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

به گزارش  چیلان ، دکتر بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ابتدای این نشست عنوان کرد: تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون ۶۲۹ هزار تن بوده که ۰/۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: تولید محصولات تخت زنجیره فولاد ۷ میلیون و ۵۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۰/۱ درصد افزایش داشته است.

سبحانی: محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به اشتباه “نیمه‌خام” گفته می‌شود، در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: تولید آهن‌اسفنجی نیز ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن با ۹ درصد افزایش و گندله نیز ۷/۷ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی افزود: باید به جای افزایش کمیت به سمت افزایش کیفیت و تولید فولادهای کیفی برویم.

پتانسیل ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری صنعت فولاد / نیازمند اصلاح سیاست‌های صادراتی هستیم

امین ابراهیمی مدیر عامل فولاد خوزستان در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اصحاب رسانه گفت: صنعت فولاد امروز به ظرفیتی نزدیک ۴۵ میلیون تن رسیده است و تحریم‌ها ما را در خیلی از حوزه‌ها خودکفا کرده است ولی به دلیل مشکلات زیرساختی تولید کشور خیلی کمتر از این رقم است.

وی ادامه داد: ۱۶درصد بازار سرمایه را صنعت فولاد و معدن تشکیل می دهد؛ حدود ۱۵۰همت سود شرکت های این حوزه در بازار سرمایه می‌باشد.

ابراهیمی گفت: صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارزآوری دارد و رشد بسیار خوبی در این حوزه داشتیم؛ فولاد خوزستان به تنهایی به ۳۸ کشور صادرات دارد.

وی افزود: مشکلات عمده صادرات فولاد عبارتند: از وضع عوارض های صادراتی، سیاست‌های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز، بحث رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا و پراکندگی گسترده‌ای که در شرکت های فولادی وجود دارد.

رشد صنعت فولاد کشور کند شده است/ پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شده است/ نیازمند رفع موانع از تولید هستیم

مهندس بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در نشست خبری گفت:رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش پیدا کرده است؛ این درحالی‌است که ایران همیشه جایگاه قابل توجهی در این میان داشته است و با رفع موانع از تولید، امکان ارتقای جهانی رتبه فولاد کشور مهیا است.

وی گفت: امروز در مقایسه با سال گذشته رشد فولاد ما تنها ۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شده است و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است و عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت ها از قبیل برق و گاز در این میان تاثیرگذار هستند.

اعلام خطر انجمن فولاد: صنعت فولاد را به سرنوشت صنعت خودرو دچار نکنید

احسان دشتیانه، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست خبری انجمن فولاد با اصحاب رسانه گفت:متاسفانه امروز صنعت فولاد مبدل به جایی شده است که راحت به آن حمله می کنند در حالی‌که صنعت فولاد مسیر را اشتباه نرفته است.

وی گفت: مشکل برق و گاز را به گردن صنعت فولاد می‌اندازند در حالی‌که صنعت فولاد تنها ۵درصد از انرژی برق را مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما تحریم هستیم و مازاد تولید داریم، وضع عوارض صادراتی و دریافت علی الحساب مالیات برای صنعت فولاد بسیار  تاسف بار است و نیازمند رسیدگی از جانب ریاست جمهوری است؛ این درحالی‌است که وزارت اقتصاد و صمت تا حدودی از صنعت فولاد حمایت می‌کنند.

وی گفت: گرانی ها  و تورم مسکن و خودرو و لوازم خانگی نیز گاها به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود در صورتی‌که سهم صنعت فولاد در قیمت تمام شده این صنایع حدود ۵ درصد است و این موضوع یک بحث انحرافی است.

دشتیانه گفت: ما اعلام خطر می‌کنیم اگر این شیوه برخورد و سیاست گذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند، به زودی این صنعت نیز به وضعیت صنعت خودرو دچار می شود.

بخش خصوصی صنعت فولاد به مشورت گرفته نمی‌شود/ به صنعت فولاد جفا شده است

جهاندار شکری، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست خبری انجمن فولاد گفت:ما در سنوات گذشته مشاهده کرده‌ایم که از بخش خصوصی مشورت زیادی گرفته نشده است و این امر صدمات زیادی را به صنعت فولاد زده است.

وی گفت: امروزه واردات تجهیز یک قطعه بسیار مشکل است و گذاشتن عوارض باعث می‌شود که صادرات انجام نشود. کشورهای خارجی منتظر ما نمی مانند بلکه از جایی دیگر نیازشان به محصولات فولادی را  تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم چندین میلیون تن بیش از این رتبه‌ای که هستیم به لحاظ تولید باشیم؛ در حالی‌که صنعت فولاد در بحث صادرات غیرنفتی حرف اول را می‌زند و این رفتار با این صنعت منصفانه نیست.

وی گفت: وزارت صمت بسیار در حوزه فولاد پیگیر هستند و امیدواریم که این صنعت استراتژیک وارد چالش بیشتر نشود.

فشار به تولیدکنندگان: خطر ورشکستی در کمین است

احمد دنیانور، عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری انجمن فولاد گفت:صنعتگران امروز مورد هجمه هستند و صنعت فولاد به‌خصوص واحدهای القایی در زیان هستند؛ مکانیسم تامین مواد اولیه واحدهای القایی دچار اشکال شده است و واحدهای کوچک تولید شمش القایی که نقش جدی در تامین بازار داخلی دارند، زیر فشار و در معرض خطر تعطیلی قرار دارند. در این اوضاع سخت، اشتغال‌آفرینی بیش از ۱۰۰ کارخانه القایی با خطر مواجهه شده است. من از شما اهالی رسانه‌ خواهشمندم که این صدا را به گوش همه و دولت برسانید.

وی افزود: افزایش چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی و بخشنامه‌های مختلف خلق‌الساعه ازجمله چالش‌های فولادسازان است. من از شما اهالی رسانه‌ خواهشمندم که این صدا را به گوش همه و دولت برسانید.

 

 

2

تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰
شناسه مطلب : 58567
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی