«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ شایعه هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ خبر تحریمی هفته
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر بد هفته گذشته، عدم عرضه شمش فولادی در بورس کالا بود که تبعات جدی برای صنعت و بازار فولاد در پی خواهد داشت. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، در بورس کالا روی داد و آن عدم عرضه شمش فولادی در تالار محصولات صنعتی این بازار بود. آخرین روز عرضه شمش فولادی در بورس کالا به ۲۴ تیر بازمی‌گردد و از آن روز تاکنون، حتی یک کیلوگرم شمش نیز در این بازار معامله نشده است.

عدم عرضه شمش فولادی، باعث انباشت هرچه بیشتر تقاضا شده و در واقع، بازار فولاد به شدت تشنه شمش فولادی است. تأمین مواد اولیه برای واحدهای نورد فولاد به یک معضل اساسی تبدیل شده است. در کنار این، اطلاع‌رسانی درستی نیز توسط بورس کالا صورت نمی‌گیرد و نوردکاران نمی‌دانند که بالاخره چه زمانی قرار عرضه شمش صورت گیرد و آن‌ها باید از چه طریقی مواد اولیه خود را تامین کنند.

با این شیوه عرضه شمش فولادی در بورس کالا، تأمین پایدار مواد اولیه در حلقه نورد زنجیره فولاد با چالش اساسی مواجه شده است.

مصرف‌کننده نهایی که عامه مردم هستند نیز از عدم عرضه شمش فولادی در بورس کالا و اطلاع‌رسانی ضعیف این نهاد، متضرر می‌شوند. هم عدم عرضه و همه ابهامات در حوزه اطلاع‌رسانی، باعث التهاب شدید در قیمت محصولات فولادی می‌شود و دود این التهابات به چشم مصرف‌کنندگان نهایی می‌رود.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح فاز دوم مجتمع فولاد روهینا جنوب دزفول بود که با دستورِ ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور در روز ۹ مرداد انجام شد.

مجتمع فولاد روهینا جنوب با تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن محصولات طویل و مفتول فولادی در شهرستان دزفول قرار دارد. در این مجتمع تولیدی عملیات نورد میلگرد، ریخته‌گری و نورد پیوسته انجام می‌شود که در بخش نورد میلگرد سالانه ۴۵۰ هزار تن و در بخش فولادسازی، ریخته‌گری و نورد پیوسته سالانه ۴۵۰ هزار تن محصول فولادی تولید می‌شود.

در فاز دوم مجتمع فولاد روهینا جنوب، ۴۰۰ تن بصورت مستقیم و دو هزار تن بصورت غیرمستقیم مشغول بکار می‌شوند. برای راه اندازی این طرح، ۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی (مجموعاً ۲۶۰۰ میلیارد تومان) صورت گرفته است.

با افتتاح فاز دوم مجتمع فولاد روهینا جنوب، ظرفیت تولید میلگرد در کشور به سالانه ۲۱.۷ میلیون تن و ظرفیت تولید شمش فولادی به سالانه ۳۸ میلیون تن رسید.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #کاوه دانست. سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بازار بورس، از روز ۶ مرداد، حرکت صعودی پرقدرتی را آغاز کرد و حتی در روزهای پرعرضه، یعنی روزهایی که بسیاری از نمادها در صفوف فروش قفل بوده‌اند نیز در سقف قیمتی روزانه معامله شده است.

در سه روز کاری حدفاصل ۶ مرداد تا ۸ مرداد، نماد #کاوه شاهد رشد حدوداً ۱۳ درصدی بود. با افتتاح قریب‌الوقوع فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش، ظرفیت تولید شمش فولادی در این مجتمع فولادی دو برابر می‌شود و از ۱.۲ میلیون تن در سال به ۲.۴ میلیون تن در سال می‌رسد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۵۹ هزار و ۹۱۸ تن محصول فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۱۴۷۱ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۸۶۵ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

شایعه هفته

شایعه بزرگ هفته این بود که رئیس جمهور دستور خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا را صادر کرده است؛ شایعه‌ای که به سرعت با پیگیری‌های  چیلان  تکذیب شد و عجیب این بود که بورس کالا، خود هیچ واکنشی به این شایعه نشان نداد.

این شایعه در ۶ مرداد در فضای مجازی منتشر شد. در همان روز، پیگیری‌های  چیلان  از منابع آگاه نشان داد که خبر خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا، صحت ندارد و رئیس جمهور هیچ‌گونه دستوری در مورد خروج فولاد از بورس کالا نداشته است. منابع موثق به   چیلان  گفتند که نه تنها هیچ برنامه‌ای برای خروج محصولات فولادی از بورس کالا وجود ندارد، بلکه رئیس جمهوری بر افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت محصولات فولادی تأکید داشته‌اند.

حتی شرکت‌های فولادی حاضر در بازار بورس، در مورد این شایعه، شفاف‌سازی به سامانه کدال بورس ارسال کردند اما خود بورس کالا هیچ توضیحی در مورد این شایعه نداد!

در عصر همان روزی که این شایعه مطرح شد، مدیران شرکت‌های فولادی و پتروشیمی با رئیس جمهور دیدار کردند. رئیس جمهور در آن دیدار، صراحتاً عنوان کرد که صنعت فولاد، یک گام از صنعت پتروشیمی جلوتر است و پتروشیمی باید یک گام به سمت جلو حرکت کند تا به صنعت فولاد برسد.

در این دیدار از بازگشت ارز توسط شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به چرخه اقتصاد کشور قدردانی شد.

هفته گذشته، خبر مهم دیگری نیز داشت که رئیس جمهور در جلسه هیات دولت از آن پرده برداشت. رئیس جمهور در روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در ۱۰ روز گذشته ۲ و نیم میلیارد دلار ارز، توسط شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به اقتصاد کشور تزریق شده است.

خبر تحریمی هفته

در هفته گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از گسترش تحریم‌ فلزات علیه ایران به ۲۲ فلز دیگر خبر داد. وی ادعا کرد ایران این فلزات را برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک و نظامی خود به کار می‌گیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد ۱۰۰Cr6-52100، فولاد مارایجینگ ۳۵۰، فولاد مارایجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، مس تنگستن، پودر آلومینیوم با غنای بالای ۹۸ درصد و آلیاژ C37000 – CuZn38Pb1، ۲۲ فلزاتی هستند که مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «افرادی که آگاهانه این فلزات را به ایران بفرستند براساس بند ۱۲۴۵ قانون آزادی اطلاعات و مقابله با اشاعه، قابل تحریم هستند.»

2

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
شناسه مطلب : 32383
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی