اختصاصی چیلانجزئیات صادرات فولاد ایران در چهار ماهه نخست سال جاری/​ کاهش ۳۲ درصد صادرات فولاد ایران
بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره چهار ماهه ماه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش شدید ۳۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد. این میزان کاهش صادرات فولاد، در شرایطی که کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز مبرم دارد و بازار ارز نیر ملتهب است، نگران‌کننده است. کاهش صادرات در حالی در چهار ماهه نخست امسال صورت گرفته که تولید فولاد کشور صعودی بوده و رشد ۹ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش  چیلان ، در دوره چهار ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، یک میلیون و ۶۶۵ هزار تن بوده که کاهش ۲۳ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره چهار ماهه نخست سال ۹۹، ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۳۲۲ هزار تن بوده است. صادرات اسلب در فصل بهار امسال، کاهش شدید ۵۹ درصدی را تجربه کرده است و میزان کاهش صادرات بیلت و بلوم، ۲ درصد بوده است.

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره چهار ماهه نخست سال ۹۹، ۵۷۱ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۴۹۱ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در مجموع چهار ماه نخست امسال، ۴۰ درصد کاهش یافته است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۷۴ درصدی در دوره چهار ماه نخست امسال، به ۸۰ هزار تن رسیده است.

صادرات آهن اسفنجی نیز در دوره چهار ماهه نخست امسال، با کاهش ۸۵ درصدی به ۶۲ هزار تن رسیده است.

از هشدارها تا درخواست‌های صادراتی انجمن فولاد

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش از این در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم‌ها، بحران کرونا محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود».

انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز خود سه درخواست را از وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که ۱) تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ ۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد؛ و ۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

کاهش شدید صادرات فولاد نشان می‌دهد که هشدارها و برآورد پیشین انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، درست بوده است.

جدول زیر که جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در دوره چهار ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد، ببینید:

صادرات فولاد

 

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳
شناسه مطلب : 32545
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی