معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در گفت ‌وگو با چیلان تشریح کرد:۴ گام عملی برای ایجاد ثبات در بازار ورق فولادی/ تولیدکنندگان لوله و پروفیل باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند
طهمورث جوانبخت، معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در گفت ‌وگو با چیلان اظهار داشت: تا زمانی که مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری ورق فولادی و قیمت پایه آن حل نشود، عرضه تکلیفی اسلب در بورس کالا کمکی به حل مشکلات بازار نخواهد کرد. به گفته جوانبخت، مشکل تولیدکنندگان ورق، عرضه اسلب در بورس کالا نیست بلکه قیمت پایه ورق و قیمت‌گذاری دستوری آن است. وی در این گفت‌ وگو، گام‌‌های عملی برای ایجاد ثبات در بازار ورق فولادی را تشریح کرد.

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در گفت ‌وگو با  چیلان ، تأکید کرد: عرضه تکلیفی اسلب و ورق فولادی در بورس کالا، کمک چندانی به آرامش بازار نخواهد کرد. عرضه اسلب به بازار، زمانی تأثیر مثبت خواهد داشت که زمینه ‌ساز رقابت شود. این در حالی است که در بازار کنونی هم تعداد عرضه ‌کنندگان و هم تعداد متقاضیان محدود است. این شرایط موجب شده تا ساز وکار عرضه و تقاضا به ‌درستی عمل نکند و به دلیل محدود بودن رقابت، امکان قیمت‌گذاری موثر دشوار گردد.

طهمورث جوانبخت عنوان کرد: سایر تولیدکنندگان ورق فولادی با عرضه ورق در بورس کالا به این دلیل مشکل دارند که قیمت تمام ‌شده آن ‌ها بالاتر از فولاد مبارکه است، لذا با قیمت پایه ای که برای فولاد مبارکه تعیین شده، امکان عرضه ندارند. بنابراین تا زمانی که مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری ورق و قیمت پایه حل نشود، عرضه اسلب کمکی به حل مشکلات بازار فولاد نخواهد کرد.

پیشنهاداتی برای حل مشکلات موجود در بازار ورق فولادی

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای حل مشکلات موجود در بازار ورق فولادی چیست، اظهار داشت: برای از میان برداشتن مشکلات می‌توانم به چهار اقدام اساسی در حوزه تقاضا و عرضه اشاره کنم.

نخستین گام باید حل مشکلاتی باشد که قیمت پایه برای عرضه‌کنندگان ورق فولادی ایجاد کرده است. پس از حل مشکلات مربوط به قیمت پایه، می ‌بایست تمامی نوردکاران ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا شوند.

جهت ایجاد انگیزه در سایر نوردکاران برای عرضه محصولات گرم ضمن اینکه قیمت کف محصولات گرم باید حداقل ۱۰ درصد بیشتر از قیمت مواد ورودی خود یعنی اسلب باشد (قیمت اسلب نیز طبق روال تا ۵% قیمت شمش خواهد بود) همچنین قیمت پایه نیز بر اساس میانگین موزون کشف شده قبلی در نظر گرفته شود.

تولیدکنندگان لوله و پروفیل باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در مورد اقدام دوم برای حل مشکل بازار فولاد گفت: تولیدکنندگان لوله و پروفیل هم می ‌بایست حضور فعالی در بورس کالا داشته باشند بگونه ای که کالای تولید شده نهایی را در بورس کالا عرضه و یا حداقل به ثبت رسانند و در صورت ثبت محصولات خود، قیمت آنها با یک درصد مشخصی از کلاف گرم توسط سازمان حمایت تعیین گردد و تحت کنترل و نظارت دقیق قرار گیرد، چرا که در حال حاضر بازار سیاه فعلی توسط برخی از  عرضه‌کنندگان لوله و پروفیل شکل گرفته است که عملاً از کنترل قیمت ورق در بورس کالا سود می‌برند. همچنین برای رصد و کنترل دقیق بازار و ایجاد شفافیت در تمام طول زنجیره تولید محصولات فولادی، لازم است اختصاص سهمیه به هر یک از شرکتهای لوله و پروفیل یکپارچه باشد و هر ماه میزان خرید محصولات گرم شرکتهای لوله و پروفیل از هر یک از نوردکاران کشور به صورت تجمعی از سهمیه بهین یاب آنان کسر گردد.

باید تقاضا برای ورق فولادی مدیریت شود

طهمورث جوانبخت با ذکر اقدام سوم برای ایجاد ثبات در بازار ورق فولادی گفت: برای حل مشکلات مربوط به تقاضا، پیشنهاد این است که ملاک عمل در این حوزه، مطالعات و اقدامات کارشناسی‌ باشد که از سوی فولاد مبارکه بر روی تقاضا انجام شده است. سامانه بهین ‌یاب نقص ‌های اساسی دارد و این سامانه نمی‌تواند مبنای مدیریت تقاضا برای ورق فولادی باشد.

وی ادامه داد: تمامی انبارهای ورق فولادی در کشور نیز می‌ بایست تحت نظارت و کنترل دقیقی قرار گیرند که با راه اندازی و اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها تحقق این مهم دور از انتظار نخواهد بود.

تأمین پایدار مواد اولیه، لازمه ثبات بازار فولاد است

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در مورد اقدام چهارم برای ایجاد ثبات در بازار فولاد اظهار داشت: ‌مهم‌ ترین و آخرین نکته در این باره می‌تواند تأمین مواد اولیه برای تولید‌کننده باشد. مواد اولیه مورد نیاز تولید می‌بایست به موقع و با قیمت مناسب در اختیار تولید‌کننده قرار گیرد. در همین راستا فولاد مبارکه باید دسترسی پایدار به کنسانتره و گندله داشته باشد تا با تداوم و رشد تولید، شرایط برای ایجاد ثبات طولانی‌ مدت در بازار فراهم شود.

جوانبخت در پاسخ به چگونگی حل چالش ‌های مربوط به تأمین پایدار مواد اولیه عنوان کرد: ارائه راهکار برای این مشکل در حوزه تخصصی ما نیست لیکن وزارت صمت به عنوان متولی این کار می ‌بایست تضمین کننده تأمین مواد اولیه برای تولیدکننده آن ‌هم به صورت پایدار باشد.

2

تاریخ انتشار : ۶ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۷
شناسه مطلب : 32947
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی