چیلان بررسی می‌کند:روند قیمت فولاد صادراتی ایران در تابستان ۱۳۹۹/ قیمت‌های عالی در کنار کاهش شدید حجم صادرات + نمودار
فولاد صادراتی ایران، اگرچه از نظر حجم صادرات، اوضاع خوبی را سپری نمی‌کند، اما از نظر روند قیمتی، یکی از بهترین فصل‌ها برای بیلت و اسلب صادراتی کشور در تابستان امسال رقم خورد. در تابستان ۹۹، شاهد رشد ۱۱.۲ درصدی قیمت بیلت صادراتی و رشد ۱۷.۵ درصدی اسلب صادراتی بودیم و قیمت‌ها تا سطوحی بالا رفت که حتی در ماه‌های پیش از شیوع ویروس مُهلک کرونا در سطح جهان نیز شاهد آن نبودیم.

به گزارش  چیلان ، هم بیلت و هم اسلب صادراتی ایران، معاملات خود را در تابستان امسال در کانال قیمتی ۳۶۰ دلاری آغاز کردند، در اواسط شهریورماه معاملات وارد کانال ۴۰۰ دلاری شد و در اواخر شهریور، اسلب خود را تا قیمت فوب ۴۳۲ دلار به ازای هر تن بالا کشید و قیمت فوب بیلت صادراتی نیز در بنادر جنوبی کشور به ۴۰۷.۵ دلار به ازای هر تن رسید.

شیوع جهانی ویروس کرونا مخصوصاً در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال، کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران را در پی داشت: کف قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در هفته اول فروردین زده شد که ۳۲۵ دلار به ازای هر تن بود و کف قیمت اسلب صادراتی در سال جاری نیز ۳۲۰ دلار به ازای هر تن بود که اواسط اردیبهشت ماه، شاهد آن بودیم. با این حال، از اوایل خرداد با بهبود فعالیت‌های اقتصادی خصوصاً در چین و سپس در شرق و جنوب شرق آسیا، اروپا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، شاهد احیای تقاضا برای فولاد و افزایش قیمت‌ها بودیم. قیمت اسلب صادراتی ایران در پایان تابستان امسال نسبت به کف قیمتی آن در سال جاری، ۱۱۲ دلار به ازای هر تن افزایش یافت که رشد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

کنار گذاشتن مقررات قرنطینه، بازگشایی فعالیت صنایعی چون خودروسازی در نقاط مختلف دنیا و همین‌طور افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز، در کنار سیاست‌های انبساطی و تحریک تقاضا در اقتصادهای بزرگ جهان، موتور محرکه رشد قیمت فولاد در تابستان ۹۹ بود. ضمن این‌که در تابستان امسال، بازارهای صادراتی فولاد، برخلاف تابستان سال گذشته چندان تحت تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین نبودند و مدتی است که با امضای فاز نخست توافق تجاری بین واشنگتن و پکن، فتیله این جنگ تجاری پایین کشیده شده است.

بازارهای اصلی فولاد صادراتی ایران

بنا به گزارش‌های متال بولتن در تابستان امسال، شرق آسیا، خصوصاً چین، و همچنین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، بازار اصلی بیلت و اسلب صادراتی ایران بوده‌اند.

چین با سیاست مشت آهنین در کوتاه‌ترین زمان ممکن بحران کرونا را کنترل کرد و فولادسازان این کشور، پس از بازگشایی اقتصادی، به سرعت تولید با حداکثر ظرفیت را از سر گرفتند. چینی‌ها به‌طور سنتی مشتریان فولاد میانی صادراتی ایران بوده‌اند و در تابستان امسال نیز تقاضای خوبی از طرف این مشتریان برای فولاد صادراتی ایران وجود داشت.

در اواخر تابستان هم علی‌رغم کاهش خرید بیلت ایران توسط مشتریان اصلی آسیایی، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران تقریباً ثابت ماند و تقاضا برای شمش تولیدی فولادسازان ایرانی به سمت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شیفت کرد. متال بولتن در هفته آخر شهریور گزارش داد که یک محموله ۳۰ هزارتنی شمش صادراتی ایران با قیمت فوب ۴۱۰ دلار به ازای هر تن به یک مشتری در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فروخته شده است.

در سال ۹۸، ۲۵.۴ درصد فولاد میانی تولیدشده در ایران، راهی بازارهای جهانی شد و فولاد صادراتی یکی از بخش‌های مهم صادرات غیرنفتی کشور بود. ارزش کل صادرات بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته، ۸.۴۹ میلیارد دلار بود که از این میان زنجیره فولاد با صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری، بیشترین سهم را داشت.

با وجود این که در تابستان امسال، قیمت‌های بسیار خوبی برای فولاد صادراتی ایران رقم خورد، اما در حوزه صادرات فولاد، چالش‌های مقرراتی شدیدی وجود داشت که در نهایت کاهش قابل توجه حجم صادرات ایران را در پی داشت.

در نمودار زیر روند قیمت فولاد صادراتی ایران در تابستان ۹۹ را ببینید:

نمودار قیمت فولاد صادراتی ایران 25

2

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۱
شناسه مطلب : 33072
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی