سمت و سوی بازار جهانی فولاد در فصل پاییز/ بازار فولاد از گردنه کرونا تا دوراهی انتخابات آمریکا
کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی، در یادداشتی اختصاصی برای چیلان چشم‌انداز بازار جهانی فولاد را بررسی کرده است. جعفری طهرانی در بخشی از این یادداشت نوشته است: «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در روز ۱۳ آبان (۳ نوامبر) برگزار می‌شود، عاملی است که بازار فولاد در آمریکای شمالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دونالد ترامپ سعی کرده با کنترل واردات فولاد از مکزیک و برزیل، از صنایع فولادسازی در سه ایالت مهم پنسیلوانیا، اوهایو و میشیگان حمایت کند. دولت آمریکا زمان بازپرداخت وام‌های مبتنی بر دارایی شرکت‌های فولادی این کشور را تمدید کرده و در کل سعی کرده تا از طریق سیاست‌های حمایت‌گرایانه از فولادسازان آمریکایی در مقابل بحران کرونا حمایت کند و بدین ترتیب شانس انتخاب مجدد خود در ایالت هایی که طرفداران دموکرات‌ها بیشترند را افزایش دهد. نتیجه انتخابات آمریکا بر بازار فولاد هم در آمریکا و هم در سایر نقاط جهان تأثیر خواهد داشت». متن کامل این یادداشت تحلیلی را بخوانید.
کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی

متن کامل یادداشت اختصاصی کیوان جعفری طهرانی برای  چیلان  به شرح زیر است:

بازار جهانی فولاد و سنگ آهن بیشترین تأثیر را در ماه‌های گذشته از چین پذیرفته است. چشم بادامی‌ها پیش از ماه اکتبر به استقبال تعطیلات روز ملی چین رفتند که هرساله این تعطیلات از اول تا هشتم اکتبر (دهم تا هفدهم مهرماه) است و یکی از دو تعطیلات مهم در این کشور است. پیش از تعطیلات هشت‌ روزه روز ملی چین، هرساله فولادسازان چینی به دپو کردن سنگ آهن روی می‌آورند و افزایش تقاضای چین، به ‌طور سنتی افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد را در پی دارد ولی امسال حرکت بازار معکوس شد چون مازاد عرضه سنگ آهن و کاهش حاشیه سود فولادسازان باعث کاهش قیمت سنگ آهن و فولاد قبل از تعطیلات فوق شد.

چین نخستین کشوری است که وارد بحران کرونا شد و نخستین کشوری است که از آن نیز خارج شد. در روز ۲۲ شهریور در پکن و چند شهر بزرگ چین، «جشن برداشتن ماسک‌ها» برگزار شد و این نشان‌دهنده آن است که خطر واگیری ویروس کرونا در این کشور تقریباً به صفر رسیده است. استفاده از ماسک در چین دیگر اجباری نیست و مردم این کشور نیز به ‌تدریج استفاده از ماسک را کنار خواهند گذاشت. فعالیت‌های اقتصادی در چین بار دیگر به اوج خود رسیده است که این امر بر بازار فولاد تأثیرگذار بوده است.

رکوردزنی تولید فولاد در چین علی‌رغم کاهش حاشیه سود

بعد از کنار رفتن محدودیت‌های مرتبط با شیوع کرونا، فولادسازان چینی خرید مواد اولیه از زغال‌سنگ گرفته تا سنگ آهن را شدت بخشیدند و تقاضا برای مواد اولیه و تولید فولاد در چهار ماه ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر افزایش قابل توجهی یافت. در ماه اوت، فولادسازان چینی رکورد جدیدی ثبت کردند و موفق به تولید ۲.۹۸ میلیون تن فولاد در روز شدند و تولید فولاد این کشور به بیش از ۹۰ میلیون تن در ماه اوت ۲۰۲۰ رسید.

فولادسازان چینی پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا، چنان اشتیاقی برای افزایش تولید داشتند که حتی علی‌رغم کاهش حاشیه سود خود، تولید را افزایش دادند و حاشیه سود برخی فولادسازان چینی حتی در ماه‌های گذشته به کمتر از ۱۰ دلار به ازای هر تن رسید که رقم کم سابقه‌ای محسوب می‌شود.

در کل پیش‌بینی می‌شود که پس از تعطیلات روز ملی چین و بازگشت به‌کار چینی‌ها که از روز ۱۸ مهر خواهد بود، بازار فولاد وضعیت خوبی داشته باشد. بعد از این تعطیلات مهم چینی‌ها، به احتمال قوی شاهد شکل‌گیری تعادل واقعی در بازار فولاد و سنگ آهن خواهیم بود.

بیشترین افزایش قیمت فولاد در ماه سپتامبر در کدام کشورها بود؟

بازار فولاد کشورهای جنوب شرقی آسیا کمابیش از چین تبعیت می‌کند. اما در ماه‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که بیشترین رشد قیمت فولاد، نه در این کشورها بلکه در کره جنوبی، ژاپن و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس روی داده است.

بحران کرونا خصوصاً از طریق تحت تأثیر قرار دادن صنعت خودروسازی در دو کشور ژاپن و کره جنوبی، تولید فولاد این کشورها را کاهش داد و حتی فولادسازان بزرگ کره جنوبی و ژاپن، تعدادی از کوره‌های بلند خود را در ماه های فوریه و مارس تعطیل کردند. اما از اوایل سپتامبر، کوره‌های تعطیل شده در این دو کشور مجدداً به مدار تولید بازگشته‌اند و با افزایش فعالیت اقتصادی، تقاضا برای فولاد در این دو کشور و همین‌طور تولید آن افزایش یافته است.

در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز خصوصاً در سه کشور قطر، بحرین و امارات متحده عربی، بحران کرونا به‌خوبی کنترل شده و شاهد وضعیت خوب فعالیت های اقتصادی و وضعیت مناسب بازار فولاد هستیم و این روند در طول ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد داشت.

در اروپا وضعیت بهتر می‌شود!

کشورهای اروپایی که به شدت تحت تأثیر شیوع کروناویروس قرار گرفته بودند و تولید فولاد آن‌ها شدیداً کاهش یافته بود، وضعیت اقتصادی بهتری پیدا کرده‌اند. تولید فولاد از ماه سپتامبر توسط فولادسازان بزرگ اروپایی افزایش یافته و بازار فولاد در قاره سبز در ماه‌های پیش رو وضعیت بهتری خواهد داشت.

انتخابات آمریکا یک عامل تعیین‌کننده

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در روز ۱۳ آبان (۳ نوامبر) برگزار می‌شود، عاملی است که بازار فولاد در آمریکای شمالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دونالد ترامپ سعی کرده با کنترل واردات فولاد از مکزیک و برزیل، از صنایع فولادسازی در سه ایالت مهم پنسیلوانیا، اوهایو و میشیگان حمایت کند. دولت آمریکا زمان بازپرداخت وام‌های مبتنی بر دارایی شرکت‌های فولادی این کشور را تمدید کرده و در کل سعی کرده تا از طریق سیاست‌های حمایت‌گرایانه از فولادسازان آمریکایی در مقابل بحران کرونا حمایت کند و بدین ترتیب شانس انتخاب مجدد خود در ایالت هایی که طرفداران دموکرات‌ها بیشترند را افزایش دهد. نتیجه انتخابات آمریکا بر بازار فولاد هم در آمریکا و هم در سایر نقاط جهان تأثیر خواهد داشت.

در کلیت امر، بسیاری از مناطق دنیا تاکنون با مدیریت بحران کرونا، فعالیت های اقتصادی خود را افزایش داده‌اند که این موضوع تأثیر مثبتی بر بازار فولاد و سنگ آهن داشته است.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۹
شناسه مطلب : 33143
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی