نتیجه جلسه رسته نورد انجمن فولاد در گفت و گوی چیلان با احرامیان:مخالفت نوردکاران با دور زدن تولیدکنندگان فولاد از طریق شیوه‌نامه‌های دستوری/ نرخ‌های CIS نباید مبنای معاملات فولاد باشد/ حضور ۷۰ درصدی نوردکاران در انجمن فولاد/ جمع‌بندی نظرات رسته نورد به دولت ارائه می‌شود
بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان در مورد نتیجه جلسه رسته نورد این انجمن اظهار داشت: در این جلسه که 36 شرکت تولیدکننده مقاطع طویل فولادی با بیش از 16 میلیون تن ظرفیت تولید محصولات نوردی کشور حضور داشتند، همه متفق‌القول بودند که هر شیوه‌نامه‌ یا دستورالعمل یا طرحی از طرف دولت یا مجلس که به قصد کنترل دستوری بازار فولاد تدوین شود و مسائل تولیدکنندگان فولاد کشور چه در ذوب و چه نورد و سایر حلقه ها که همگی متعلق به بخش خصوصی هستند را نادیده بگیرد، مصداق به بیراهه رفتن است و لذا شرکت‌های حاضر در جلسه که نماینده بیش از 70 درصد ظرفیت نورد کشور بودند، با این رویه مخالفت کردند.

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با  چیلان  در مورد نتیجه جلسه رسته نورد این انجمن اظهار داشت: در این جلسه که ۳۶ شرکت تولیدکننده مقاطع طویل فولادی با بیش از ۱۶ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات نوردی کشور حضور داشتند، همه متفق‌القول بودند که هر شیوه‌نامه‌ یا دستورالعمل یا طرحی از طرف دولت یا مجلس که به قصد کنترل دستوری بازار فولاد تدوین شود و مسائل تولیدکنندگان فولاد کشور چه در ذوب و چه نورد و سایر حلقه ها که همگی متعلق به بخش خصوصی هستند را نادیده بگیرد، مصداق به بیراهه رفتن است و لذا شرکت‌های حاضر در جلسه که نماینده بیش از ۷۰ درصد ظرفیت نورد کشور بودند، با این رویه مخالفت کردند.
بهادر احرامیان به خبرنگار  چیلان  گفت: جلسه رسته نورد انجمن فولاد روز سه شنبه ۱۱ آذر به‌صورت مجازی برگزار شد و شرکت‌های تولیدکننده مقاطع طویل فولادی در مورد شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد که توسط دولت ابلاغ و اجرای آن آغاز شده است، رایزنی کردند.
وی گفت: در این جلسه تمام شرکت‌های رسته نورد مقاطع طویل انجمن تأکید کردند که شرکت‌های فولادی همگی خصوصی هستند و با حضور نهاد صنفی فراگیری همچون انجمن فولاد، این شرکت‌ها توانایی این را دارند که هم منافع بازار و مصرف کننده و مردم را درنظر بگیرند و هم در راستای منافع دولت، صنعت فولاد و توسعه آن گام بردارند. شرکت‌ها با این موضوع که دولت و مجلس، بخش خصوصی را نادیده بگیرند و بخواهند شیوه‌نامه یا طرح‌های دستوری را به صنعت فولاد تحمیل کنند، مخالفت کردند و متفق‌القول تصریح شد که این رویه مخرب است و به صنعت فولاد آسیب می‌زند.

رایزنی در مورد اصلاحات شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین با اشاره به لزوم انجام اصلاحات در شیوه نامه اخیر دولت خاطرنشان ساخت: در جلسه رسته نورد، علاوه بر انتقاد به کلیت موضوع ورود دولت و مجلس به تنظیم بازار فولاد بدون مشارکت و در نظر گرفتن بخش خصوصی، در مورد ایرادهای شیوه‌نامه ابلاغ‌شده از طرف دولت برای تنظیم بازار فولاد هم رایزنی صورت گرفت و با توجه به قصد جدی دولت و وزارت صمت برای اجرای آن، به ایرادهای اساسی شیوه‌نامه اشاره شد تا با جمع بندی و ارائه آن به دولت بتوان اجرای آن را با توجه به ویژگی های بخش خصوصی، تسهیل کرد.

در نظر گرفتن نرخ CIS به ضرر نوردکاران است
وی ادامه داد: یکی از ایرادهای شیوه‌نامه که در این جلسه در مورد آن صحبت شد، این بود که تعیین قیمت پایه شمش و محصولات فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ‌های منطقه CIS اصلاً کار درستی نیست. نباید نرخ‌های CIS را ملاک معاملات فولاد در بورس کالا درنظر گرفت چرا که به‌عنوان مثال، منطقه CIS به دلیل تعرفه‌های ضددامپینگ وضع‌شده علیه ورق فولادی کشورهایی نظیر اوکراین و روسیه، پایین‌ترین نرخ ورق در دنیا را دارد و اگر نرخ ورق CIS ملاک باشد، یک مزیت برای خریداران ورق ایجاد می‌شود و این موضوع به ضرر تولیدکنندگان ورق فولادی کشور خواهد بود.
احرامیان عنوان کرد: در مورد قیمت شمش، موضوع برعکس ورق است و CIS به دلیل نزدیکی به ترکیه و گران بودن منابع انرژی در این کشور، یکی از بالاترین نرخ های شمش فولادی صادراتی در دنیا را دارد. شمش CIS، شمش گرانی محسوب می‌شود و اگر نرخ‌های CIS برای قیمت پایه شمش فولادی در ایران ملاک باشد، این موضوع قیمت شمش را بالا می‌برد و به ضرر خریداران شمش خواهد بود. لذا همان‌طور که در روز سه‌شنبه هفته جاری شاهد بودیم، با اجرای شیوه‌نامه قیمت شمش در بورس کالا بالا رفت و این امر باعث شد تا با تضعیف تقاضا، معامله چندانی صورت نگیرد.

میزان عرضه در بورس کالا باید متناسب با تقاضا باشد
نایب رئیس انجمن فولاد در خصوص ایرادات دیگر شیوه نامه که در جلسه رسته نورد این انجمن عنوان شده، اظهار داشت: نوردکاران حاضر در جلسه همچنین نسبت به اجرای ماده ۸ شیوه نامه در خصوص الزام به عرضه نقطه نظراتی داشتند از جمله اینکه این عرضه ها می بایست با در نظر گرفتن میزان تقاضا باشد و الزام نوردکاران به عرضه میزان معینی در بورس کالا بدون توجه به میزان و روند تقاضا، کاری بر خلاف اصول اقتصادی است و مشکلات متعددی را برای کارخانجات نوردی به همراه خواهد داشت.
احرامیان ادامه داد: یکی دیگر از ایرادات مهم مدنظر کارخانجات نوردی عضو انجمن در خصوص مازاد عرضه مقاطع طویل بود چرا که در شیوه نامه هیچ تمهیدی برای دوران رکود بازار در نظر گرفته نشده است. به عبارت دیگر اگر مثل چند هفته اخیر، عرضه ها در بورس کالا با تقاضای کافی مواجه نشد و برخی از محصولات مورد معامله قرار نگرفت و کارخانه نوردی هم نتوانست آن را صادر کند، تکلیف چیست؟ لذا می بایست سازوکاری برای معاملات بازار هم در نظر گرفته شود تا شرکت ها بتوانند ادامه تولید دهند.
وی در پایان گفت: چندین ایراد دیگر نیز در خصوص شیوه‌نامه در جلسه رسته نورد انجمن فولاد مورد بحث قرار گرفت و قرار شد مذاکرات ادامه یابد تا با جمع بندی نظرات و اصلاح شیوه‌نامه، نتایج خوبی برای صنعت و بازار فولاد کشور رقم بخورد.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۵
شناسه مطلب : 33832
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی