«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ گزارش هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، رکوردشکنی تولید ماهانه تختال در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رکوردشکنی تولید ماهانه گندله توسط فولاد سنگان و ثبت ۷ رکورد توسط صبا فولاد خلیج فارس از جمله رکورد تولید ماهانه بریکت گرم بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، رکوردشکنی تولید ماهانه تختال در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رکوردشکنی تولید ماهانه گندله توسط فولاد سنگان و ثبت ۷ رکورد توسط صبا فولاد خلیج فارس از جمله رکورد تولید ماهانه بریکت گرم بود.

پس از ثبت رکورد سالانه ۷ میلیون تختال در شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ که با کمک رکورد ثبت شده در اسفند به میزان ۶۶۲ هزارتن تختال محقق شد، در فروردین امسال نیز این شرکت توانست رکورد تولید ۷۰۰ هزار تن تختال را به ثبت برساند. با توجه به اینکه برنامه امسال شرکت فولادمبارکه عبور از ظرفیت اسمی خود یعنی ۷.۲ میلیون تن در نظر گرفته شده، این تولید ویژه کمک بسیاری به محقق ساختن هدف‌گذاری سالانه خواهد کرد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز با تولید ۴۲۲۶۶۹ تن گندله در فروردین ماه موفق به ثبت رکورد جدیدی در تولید ماهیانه این محصول شد. دکتر علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان با اعلام این خبر گفت: در اولین ماه از آغاز سال ۱۴۰۰ و در راستای عیینیت‌بخشی و لبیک به فرمان رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، تلاشگران فولاد سنگان موفق به کسب رکورد جدید تولید گندله در فروردین ماه شدند.

با ثبت هفت رکورد در فروردین ماه ۱۴۰۰ و  با انجام موفقیت‌آمیز آزمون PGT (تضمین عملکرد) در فروردین ماه در شرکت صبا فولاد خلیج فارس، این شرکت به ظرفیت اسمی طراحی شده دست یافت و راه خود را برای دستیابی به ظرفیت اسمی سالانه تولید هموار کرد. سعید بزرگی مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در تشریح ۷ رکورد ثبت شده در فروردین ماه ۱۴۰۰ در این شرکت گفت: ثبت ۴ رکورد تولید روزانه، ثبت رکورد تولید PGT، ثبت رکورد تولید ماهیانه و در نهایت رکورد بارگیری محصول در کشتی صادراتی، ۷ رکورد ثبت شده در فروردین ماه ۱۴۰۰ بود که یک اتفاق بزرگ در تاریخ صبا فولاد خلیج فارس است.

گزارش هفته

در هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در سال ۹۹ را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹، به بیش از ۳۰.۲ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید. این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۹۹، با وجود تحریم و شیوع کرونا، بیش از ۳ میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد.

بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در سال ۹۹، ۹ میلیون تن بوده که نسبت سال ۹۸، کاهش ۱۳.۱ درصدی را نشان می‌دهد و این کاهش صادرات به لحاظ وزنی ۱ میلیون و ۳۶۲ هزار تن است. علی‌رغم افزایش تولید فولاد، صادرات در سال گذشته کاهش قابل توجهی را تجربه کرده که نشان‌دهنده درآمدهای ارزی و بازارهای از دست‌رفته تحت تأثیر محدودیت‌های دولتی اعمال‌شده بر صادرات فولاد در سال پیش است.

افزایش ۲۴ درصدی مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی و افزایش ۲۶ درصدی مصرف ظاهری میلگرد از نکات مهم گزارش آماری فولاد کشور در سال ۹۹ است. با توجه به این‌که در کشور ساخت و ساز در رکود قرار دارد و شیوع کرونا این رکود را سال گذشته تشدید نیز کرده بود و از سوی دیگر بودجه عمرانی دولت نیز سال گذشته افزایشِ واقعی نداشت، افزایش ۲۴ درصدی مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی با تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

تولید فولاد ایران به ۳۰.۲ میلیون تن رسید

کاهش بیش از ۱۳ درصدی صادرات فولاد ایران در سال ۹۹

رشد ۲۶ درصدی مصرف ظاهری میلگرد همزمان با رکود ساخت‌وسازها و همه‌گیری کرونا

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #هرمز دانست. بازار سرمایه بیش از ۸ ماه است که از روال طبیعی خود خارج شده و سهامداران از وضعیت بازار رضایت ندارند. نمادهای فولادی نیز وضعیتی شبیه کلیت بازار بورس دارند. با وجود این فضای کلی، در هفته گذشته سهامداران شرکت فولاد هرمزگان وضعیت بهتری نسبت به سایر نمادهای زنجیره فولاد داشتند و بازدهی هفتگی هرمز ۶.۲ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۶۱ هزار و ۱۹۵ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۳۸۵۹ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۸۰۸ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۱
شناسه مطلب : 35331
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی