خلیقی در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:موانع تولید ورق سرد از تأمین مواد اولیه تا قطع برق/ فولاد غرب آسیا سال گذشته به دلیل قطع برق و گاز ۲۵ هزار تن تولید خود را از دست داد
مهندس غلامرضا خلیقی، مدیرعامل فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: مهم‌ترین مانع تولید برای تولیدکنندگان ورق سرد در حال حاضر تأمین مواد اولیه و نقدینگی سنگین موردنیاز برای خرید مواد اولیه است. برای حل مشکل تأمین مواد اولیه، ضرورت دارد که برای تولیدکنندگان بزرگ ورق سرد، سهمیه اختصاصی مواد اولیه درنظر گرفته شود. یک مسئله مهم دیگر، دسترسی پایدار به خدمات جانبی و منابع انرژی است. قطعی برق و گاز در سال گذشته باعث شد که فولاد غرب آسیا چیزی حدود ۲۵ هزار تن تولید خود را از دست بدهد. جیره‌بندی مصرف برق یا خاموشی اجباری قطعاً کاهش تولید را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها)، مهم‌ترین موانع تولید و توسعه در صنعت فولاد چیست، به خبرنگار  چیلان  گفت: این موانع درباره رسته‌های مختلف، تا حدی متفاوت است؛ برای ما به عنوان تولیدکننده ورق سرد، مهمترین مسئله تأمین مواد اولیه است. مسئله بعدی ما نحوه خرید مواد اولیه و دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار و همچنین شیوه‌نامه‌هایی است که نهادهای سیاست‌گذار تنظیم می‌کنند.

معضل نقدینگی سنگین موردنیاز برای خرید مواد اولیه

مهندس خلیقی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع پایین‌دستی زنجیره فولاد، بحث نقدینگی مورد نیاز خرید مواد اولیه یا اعتبارات بانکی است. به هرحال ما یک تولیدکننده بزرگ هستیم و می‌بایست ماهانه ۴۰ هزار تن مواد اولیه بخریم. قیمت مواد اولیه بسیار گران است و فولاد غرب آسیا باید هر ماه تقریبا ۸۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار کرده و برای خرید مواد اولیه، پول پرداخت کند. از آنجا که این دوره‌ تهیه مواد اولیه تا تبدیل به محصول و فروش آن، دو سه ماه طول می‌کشد، نقدینگی بسیار سنگینی مورد نیاز است و لذا برای شرکت‌های نورد سرد، یکی از مسائل عمده، تهیه مواد اولیه و تهیه اعتبارات یا نقدینگی برای خرید مواد اولیه است.

تخصیص ارز به واردات قطعات یدکی زمان‌بر است

مدیرعامل فولاد غرب آسیا خاطر نشان ساخت: یک مانع دیگر در مسیر تولید، مربوط به وارد کردن قطعات یدکی و طولانی شدن پروسه تخصیص ارز است. با وجود این‌که ما ارز نیمایی دریافت می‌کنیم، اما تخصیص این ارز گاهاً یک‌ماه تا چهل روز از زمان ثبت سفارش طول می‌کشد. بیشتر قطعات یدکی نیز اروپایی است و ما باید به دنبال یک صرافی برای حواله کردن ارز به آن شرکت اروپایی نیز باشیم و مشکلاتی در خصوص انتقال ارز وجود دارد.

نگرانی‌های مربوط به قطع برق در تابستان

وی با اشاره به یکی دیگر از موانع تولید در صنعت فولاد عنوان کرد: مشکل سوم که البته هنوز شروع نشده، مربوط به مصرف برق است. در صورتی که وزرات نیرو بخواهد همزمان با گرم شدن هوا، همچون سال گذشته، اقدام به جیره‌بندی مصرف برق کند یا روزهایی را به ما خاموشی اجباری بدهد، قطعا این موضوع کاهش تولید ما را در پی خواهد داشت. سال گذشته، در زمستان نیز گاز ما و حتی برق ما را قطع کردند. قطعی برق و گاز در سال گذشته باعث شد که فولاد غرب آسیا چیزی حدود ۲۵ هزار تن تولید خود را از دست بدهد.

ضرورت درنظر گرفتن سهمیه اختصاصی مواد اولیه

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که راه‌حل مشکل تأمین مواد اولیه چیست، گفت: پس از گفت‌وگوی یک‌سال و نیمه با وزارت صمت، از آنجایی که فولادمبارکه، تولیدکننده عمده ورق گرم در بازار ایران است، قرار شده یک سهمیه اختصاصی برای ما درنظر بگیرند.

خلیقی افزود: وقتی که ما -یا شرکت‌هایی مشابه ما- با یک نیاز ماهیانه ۴۰ هزار تن مجبور می‌شوند، برای خرید از طریق تابلوی بورس کالا اقدام کنند، این موضوع رقابتی مخرب ایجاد می‌کند و قیمت‌ها به دلیل این رقابت مخرب بالا می‌رود. این در حالی است که اگر نیاز ما، با قیمتی مشخص- مثلاً قیمت کشف‌شده در بورس- تأمین شود دیگر ما به عنوان یک خریدار عمده وارد رقابت نمی‌شویم. تعیین سهمیه و عرضه اختصاصی، در نهایت مانع از شکل گرفتن رقابت کاذب و بالا رفتن بی‌دلیل قیمت‌ها می‌شود. در شرایط کنونی، ما برای تأمین مواد اولیه ناچار به رقابت هستیم که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. بنابراین، تعیین سهمیه اختصاصی و عرضه اختصاصی در بورس ضرورت دارد.

این گفت‌وگو در شماره ۹۶ نشریه  چیلان  منتشر شده است.

2

تاریخ انتشار : ۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
شناسه مطلب : 35989
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی