چیلان گزارش می‌دهد:در نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان آهن اسفنجی چه گذشت؟
اولین نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال جاری، روز یکشنبه ۵ تیرماه در انجمن تولیدکنندگان فولاد با حضور ۲۰ شرکت فعال در این رسته برگزار شد. مهندس اسدالله فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص نتایج جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان آهن اسفنجی به چیلان گفت: خوشبختانه در این جلسه، قاطبه تولیدکنندگان آهن اسفنجی کشور حضور داشتند و مسائل مختلف واحدها در حوزه تولید، عرضه، فروش محصولات و تامین مواد اولیه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش  چیلان ، در ابتدای این نشست مهندس اسدالله فرشاد عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تشریح تاریخچه تولید آهن اسفنجی در کشور گفت: تولید آهن اسفنجی در ایران بر پایه احداث واحدهای احیاء مستقیم از سال ۱۳۶۸ در فولاد خوزستان با راه اندازی ۳ مدول میدرکس ۴۰۰ و HYL شماره یک و راه اندازی مجدد واحد پروفر به عنوان ۳ تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در ایران به طور جدی آغاز شد و با احداث ۵ مدول میدرکس در فولاد مبارکه، روند افزایش تولید آن شدت گرفت که به لطف خدا و با ایجاد بستر مناسب، رشد خیره‌کننده‌ای داشته و همچنان این ظرفیت رو به افزایش است به گونه ای که ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان بر پایه گاز طبیعی است که سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگی در کشور در این حوزه صورت گرفته است و لذا اهمیت این موضوع در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

مهندس اسدالله فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص نتایج جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان آهن اسفنجی به  چیلان  گفت: خوشبختانه در این جلسه، قاطبه تولیدکنندگان آهن اسفنجی کشور حضور داشتند و مسائل مختلف واحدها در حوزه تولید، عرضه، فروش محصولات و تامین مواد اولیه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

فرشاد ادامه داد: بیشتر تمرکز مسائل مطرح شده در این نشست، در حوزه بازار و عرضه در بورس کالا بود که با توجه به عدم وجود تقاضای مناسب داخلی و سخت‌گیری‌های صادراتی، مشکلاتی را برای واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی از منظر مالی و گردش نقدینگی به وجود آورده و ممکن است موجب کاهش تولید در این کارخانجات گردد. در این راستا مقرر شد ضمن هماهنگی با واحدها، با وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و حامی تولیدکنندگان هم مذاکرات و پیگیری‌های لازم جهت توسعه صادرات زنجیره فولاد در جهت ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آهن اسفنجی و رونق تولید در واحدهای تولیدی صورت پذیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در خصوص سایر مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: مباحث فنی پیرامون تولید آهن اسفنجی از جمله مسائل مربوط به محدودیت‌های فعلی تامین برق و قطعی احتمالی گاز در زمستان و لزوم اخذ تصمیمات پیش‌نگر در این خصوص، بررسی امکان ذخیره‌سازی آهن اسفنجی در انبارهای مشترک در ایام کم‌تقاضا، مسائل مربوط به کاهش تدریجی عیار سنگ آهن کشور و پیامدهای احتمالی آن برای کل زنجیره فولاد هم از سایر مواردی بود که در این نشست مطرح شد و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

مهندس فرشاد همچنین خبر داد: در این نشست هم‌اندیشی همچنین مقرر شد که در ماه آینده اولین جلسه تولیدکنندگان گندله سنگ آهن برگزار شود و مسائل تولید و عرضه واحدهای تولید گندله نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد.

1 342 2 358 3 178 4 137

2

تاریخ انتشار : ۷ تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۴
شناسه مطلب : 42951
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی