با انجام تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده میسر شد؛مجتمع فولاد سبا روی خط تولید محصولات کیفی و ویژه
تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده (شات‌دان) سالانه مجتمع فولاد سبا طی 5 روز با بالاترین کیفیت انجام شد تا این خط تولید برای انواع ورق‌های کیفی و ویژه آماده شود.

به گزارش  چیلان ،با پایان یافتن این عملیات تعمیراتی بزرگ، خبرنگار فولاد در جمع برخی مسئولان و دست‌اندرکاران این پروژه حاضر و نظر ایشان را در این باره جویا شده است که ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

محمود محمدی فشارکی، مدیر مجتمع فولاد سبا
در هر کارخانه تولیدی برای دوام و پایداری تولید، تعمیرات سالانه در قالب برنامه‌ریزی‌هایی مدون اجرایی می‌شود و طبق برنامه‌ریزی مشخصی که برای فولاد سبا انجام شده، این تعمیرات در ‌مدت حدود ۵ روز انجام شده است.

راهبرد ویژه این تعمیرات سه شاخص زمان، هزینه و کیفیت بود. به همین دلیل، هم از نظر محدود کردن زمان و هم از نظر کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت تعمیرات، شاخص‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا با توجه به محدودیت‌های برق در روزهای اخیر، این اتفاق مهم را در ماه جاری در فولاد سبا رقم بزنیم. این امر باعث می‌شود تولید در طول سال در این مجتمع متوقف نگردد و با کیفیت بهتری پس از تعمیرات از سر گرفته شود.

هر تجهیز در صنعت پس از مدتی دچار استهلاک می‌شود و باید تعمیر یا تعویض گردد که بر اساس بازدهی آن تجهیز در طول سال، عملیات مناسب برای شرایط موردنظر در نظر می‌گیریم و در زمان تعمیرات اساسی آن را به انجام می‌رسانیم تا برنامه تولید سال با بهترین شرایط قابل‌دست‌یابی باشد.

افزایش کیفیت پس از انجام تعمیرات و تنظیمات خط تولید

کیفیت محصولات پس از انجام تعمیرات و تنظیمات خط تولید افزایش خواهد یافت. ازآنجاکه محصولات در فولاد سبا کیفی هستند این تعمیرات از اهمیت خاصی برخوردار است و باعث می‌شود تا زمان تعمیرات بعدی، محصولات خوبی تولید کنیم.

افزایش فاصله بین تعمیرات اساسی

بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا
مجتمع فولاد سبا یک مجتمع فولادسازی پیوسته با دو کوره قوس الکتریکی و دو کوره پاتیلی، دو ماشین ریخته‌گری اسلب نازک، خط نورد گرم و کوره‌های تونلی و برخی دیگر از تجهیزات است. پیش از این، در طول سال، هر دو هفته، تعمیرات اساسی در آن انجام می‌شد که با تلاش کارکنان مجتمع فولاد سبا این میزان به سه هفته افزایش یافته است.

این موضوع نشان می‌دهد تعمیرات اساسی در فولاد سبا با کیفیت خوبی در حال انجام است؛ در نتیجه توقف تولید کم شده و افزایش تولید باعث سودآوری برای کارخانه شده است. در تعمیرات اساسی سالانه به‌دلیل محدودیت‌های زمانی، کارهای مهمی که زمان بیشتری نیاز دارند انجام می‌شود. همچنین به‌دلیل محدودیت‌های شدید برق مقرر شد تعمیرات در تابستان انجام شود تا کمترین توقف خطوط تولید را شاهد باشیم.

کاهش زمان پیش‌بینی‌شده برای تعمیرات اساسی سالانه

قرار بود این حجم از فعالیت در ۶ روز انجام شود که با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش همکاران ما، این زمان به ۵ روز کاهش یافت و فعالیت‌هایی هم در انرژی و سیالات و هم در خطوط تولید به‌طور هم‌زمان انجام شد.

از حدود ۴ ماه قبل، جلسات فشرده‌ای برای تنظیم یک برنامه فشرده و منسجم برگزار شد تا این کار با کمترین هزینه انجام شود. در این جلسات، ابعاد مختلفی نظیر درخواست‌های کار، قطعات و نیروی انسانی موردنیاز و… بررسی گردید تا بتوانیم برای کاری فشرده و ایمن برنامه‌ریزی کنیم.

به لطف الهی و با تلاش کارکنان مجتمع فولاد سبا این تعمیرات اساسی بدون حادثه به نتیجه رسید. گفتنی است در این عملیات، از منابع تعمیرات خط تولید حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت و از پتانسیل تعمیرات مرکزی فولاد مبارکه حدود ۲۲ هزار نفر ساعت استفاده شده است.

تولید مداوم و باکیفیت؛ نتیجه تعمیرات اساسی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده

در نتیجه این فعالیت‌ها یک سال تولید مداوم و باکیفیت خواهیم داشت تا بتوانیم اهداف تولید سالانه مجتمع فولاد سبا را به‌طور کامل محقق سازیم و علاوه بر این، به واحدهای توسعه مهندسی نیز امکان می‌دهیم که فعالیت‌هایی را که به توقف نیاز دارند انجام دهند.

پروژه غبارگیر غبار گرم کوره قوس ۲، ترمز اضطراری یکی از جرثقیل‌ها، بهینه‌سازی‌ها و… ازجمله پروژه‌هایی بود که نیاز به تعمیرات اساسی داشت و تمامی این موارد در این تعمیرات اساسی سالیانه به نتیجه رسید که در نتیجه آن، تولید باکیفیت‌تری در فولاد سبا خواهیم داشت.

صرفه‌جویی ریالی قابل‌توجه با بومی‌سازی فیلترهای ایرکولر و واتر کولر واحد اکسیژن سبا

داریوش دریابار، مدیر انرژی سیالات مجتمع فولاد سبا
واحد انرژی سیالات وظیفه تأمین پایدار انرژی الکتریکی، آب‌های صنعتی و سیالات گازی را برای خطوط تولید و واحدهایی که به این خدمات نیاز دارند به عهده دارد. تعمیرات عمده این مجموعه در طول سال معمولا امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل تغییرات بزرگ باید در تعمیرات اساسی انجام شود.

تابلوهای فشار قوی، متوسط، پاورسنترها و… از این دست تعمیرات هستند که ما در این برنامه سالیانه آن‌ها را انجام دادیم. همچنین گفتنی است بومی‌سازی فیلترهای ایرکولر و واتر کولر واحد اکسیژن که توسط کارکنان این واحد انجام شده، یکی از کارهای شاخصی است که باعث صرفه‌جویی ریالی قابل‌توجهی نیز شده است.

رفع نشتی‌های مربوط به سیالات آبی و گازی یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که به لطف الهی و با کمک همکاران ما در مجتمع فولاد سبا و فولاد مبارکه با موفقیت انجام شد.

برنامه تعمیرات اساسی بسیار فشرده بود و در این بین کارکنان نقش ویژه‌ای در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی‌شده داشتند و لازم است از همه افرادی که ما را در این مهم یاری کردند تشکر می‌کنم.

تلاش همه کارکنان سبا برای به ثمر نشستن تعمیرات اساسی سالانه

سلیمانی، مدیر تعمیرات مرکزی سبا
در حوزه تعمیرات مرکزی، فعالیت‌های کلی پیرامون مکانیک و برق خطوط تولید، فعالیت‌های تعمیراتی ساختمانی، اسکلت فلزی یا سوله‌ها و… به‌خوبی انجام شده است.

تعمیرات سالانه معمولا به بازسازی خطوط و شرایط آماده‌به‌کار بودن آن در طول سال کمک می‌کند و باعث قابل‌دسترس بودن تجهیزات در مدت‌زمانی طولانی می‌شود. از سوی دیگر، تغییرات موردنظر بر روی تجهیزاتی که بر کیفیت محصولات تأثیرگذارند در این برنامه سالیانه اعمال می‌شود.

حدود ۱۸ هزار نفر ساعت نیروی تعمیرات مکانیک و ۶ هزار نفر ساعت نیروی تعمیرات برق در زمینه تعمیرات مرکزی فعالیت داشتند که نیروهای فولاد مبارکه و فولاد سبا با همکاری یکدیگر، این فعالیت‌ها را به انجام رساندند.

واحدهای موادرسانی ۱ و ۲، فولادسازی ۱ و ۲، ریخته‌گری ۱ و ۲، کوره تونلی و نورد از واحدهایی بودند که فعالیت‌های از پیش تعیین‌شده بر روی آن‌ها انجام شده است.

۳۸ درخواست کلی تعمیرگاه، ۲۸ درخواست کار نظارت بازرسی فنی، تأمین تجهیزات موردنیاز تعمیراتی در زمینه دیزل‌جوش‌ها و… از فعالیت‌های دیگر همکاران ما بود و همگی جای تقدیر دارد.

تعمیرات اساسی سالانه در سبا؛ عملیاتی متعدد، ولی ایمن

مهدی قاسمی رئیس دفتر فنی تعمیرات فولاد سبا
انجام مانور قطع برق، فعالیت‌های تخصصی در واحدهای تولیدی، فعالیت‌های مهمی در فینیشینگ و… ازجمله اقدامات متعددی بود که در این برنامه تعمیراتی سالیانه انجام شد. نکته قابل‌توجه این است که به لطف الهی و تلاش همکارانمان در مجتمع فولاد سبا، همه این اقدامات بدون حادثه صورت پذیرفت.

در ماشین شماره یک ریخته‌گری نیز فعالیت‌هایی انجام شد که از آن جمله می‌توان به عملیات جوشکاری خاصی اشاره کرد که با توجه به تجهیزات و ابزارهای خاص موردنیاز، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر مجتمع فولاد سبا در خاتمه تصریح کرد: برای به نتیجه رسیدن این فعالیت‌ها، کارکنان بسیاری از فولاد مبارکه و فولاد سبا دخیل بودند، از مدیران ارشد گرفته تا نیروهای تعمیرات مرکزی مکانیک و برق، حفاظت فیزیکی و مدیریت‌های دیگر سبا ازجمله حمل‌ونقل، بازرسی فنی، تعمیرگاه مرکزی و همه واحدهای دیگر که به‌صورت شبانه‌روزی در این تعمیرات فعالیت کردند؛ ازاین‌رو از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می‌نماییم.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۱
شناسه مطلب : 43841
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی