باشگاه مدیران
چیلان در ویژه نامه سمپوزیوم فولاد که در بیست و یکمین سمپوزیوم فولاد ایران در جزیره کیش توزیع شد، اقدام به انتشار دیدگاه مدیران فولادی و تصمیم سازان این صنعت کرد که در ادامه این دیدگاه ها نشر یافته است:

شرایط بازار فولاد را غیرعادی جلوه ندهیم

محمد حسن پارسا معاون بازرگانی مجتمع فولاد خراسان در گفت و گو با  چیلان  اظهار داشت: فولادسازان معتقدند تنظیم و کنترل بازار نیاز است و نباید افزایش قیمت ها افسارگسیخته باشد اما اکنون که شرایط عادی شده است هیچ دلیلی وجود ندارد که دستورالعمل های شرایط غیرعادی نیز پابرجا بماند و آنرا ادامه دهیم.

وی گفت: خواسته فولادسازان این است که اگر وزارت صمت و دولت قبول دارد که شرایط به حالت عادی خود بازگشته، همه دستورالعمل ها را حذف نماید و شرایط را به روند سابق بازگرداند چراکه برخی از این دستورالعمل ها با شرایط امروز بازار فولاد منافات دارد.

پارسا افزود: به عبارت دیگر در ماه های تیر و مرداد سال جاری، وزارت صمت به جهت برخی تقاضاها در بازار داخل، ابلاغیه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه هایی برای تولیدکنندگان و سازمان بورس تعریف کرد اما اکنون شرایط عادی است و باید این دستورالعمل ها لغو گردد اما رصد و کنترل بازار کماکان ادامه داشته باشد.

در این باره بیشتر بخوانید:

مشکلات پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان

بهمن تجلی زاده معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان به  چیلان  گفت: پس از ماه ها تلاش و پیگیری فولادسازان و انجمن و ارائه مارک و مستندات بالاخره ارزش صادراتی شمش در گمرک اصلاح شد اما هنوز با واقعیت فاصله دارد.

وی افزود: به دلیل بحث پیمان سپاری ارزی و اخذ تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات بر اساس ارزش صادراتی گمرک لازم است مکانیسم تعیین آن بسیار به روز و منعطف باشد که بهترین راه، مبنا قرار گرفتن فاکتور فروش صادرکنندگان است. در این خصوص متاسفانه همچنان مسئله تعهدات ارزی غیرواقعی که در زمان بالا بودن ارزش صادراتی گمرک اخذ شده، حل نشده و بانک مرکزی به صراحت در خصوص رفع این تعهدات اظهار نظر نکرده است.

معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان ادامه داد: متاسفانه برخی عددی را برای پیمان سپاری ارزی در نظر گرفته بوده اند که در هیچ سند یا مدرکی نیست و در زمانی حتی ۱۰ درصد بالاتر از نرخ CIS بود در حالی که در شرایط تحریمی، قیمت های صادراتی ایران زیر قیمت های جهانی است و همین مورد یک سنگ اندازی در جریان عادی تولید و تجارت بود لذا با این رویکرد، ارکان شرکت شامل هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ها ملزم شده اند ۱۰ درصد ارز بیشتر به کشور باز گردانند که قطعا این موضوع صادرات را تضعیف و چرخه صادرات را کند می کند و لازم است علاوه بر اصلاح مکانیسم تعیین ارزش صادراتی گمرک، این مسئله نیز حل و فصل گردد.

2 1 71

گذر از تحریم نیازمند میدان دادن به بخش خصوصی است

حمید رضا طاهری زاده نایب رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  گفت: در شرایط سخت اقتصاد کشور که صنعت فولاد هم جزئی از آن است، می بایست استراتژی های ویژه ای را به کار گرفت تا بتوان از تحریم ها با حداقل آسیب عبور کرد.

وی افزود: یکی از این استراتژی ها، توجه واقعی به توانمندی بخش خصوصی است تا بتواند با بهره گیری از چابکی، ارتباطات و شبکه سازی و همچنین شناخت مسیرها و منفذها، مسیر تجارت ایران با خارج را باز نگه دارد. به طور مثال اکنون که بازار داخلی فولاد با رکود شدید تقاضا به ویژه در مقاطع طویل روبرو است و صادرکنندگان بزرگ فولاد نیز به دلیل اعتبار نامشان کاملا زیر ذره بین آمریکا قرار دارند، می بایست به بخش خصوصی میدان داد و آن را حمایت کرد تا جریان صادرات فولاد کشور را عهده دار شود.

طاهری زاده تصریح کرد: همچنین لازم است از توانمندی بخش خصوصی واقعی برای تامین نیازهای وارداتی صنعت فولاد مثل الکترود گرافیتی بهره برداری کرد تا فولاد کشور بتواند از شرایط سخت تحریمی عبور کند.

تامین فولاد واحدهای مسکونی زلزله زدگان

جهاندار شکری مدیرعامل سیما فولاد غرب به  چیلان  گفت: در بحث تامین فولاد مورد نیاز واحدهای مسکونی زلزله زدگان بخشی از این نیاز توسط مجموعه ما یعنی گروه صنعتی بازرگانی جهان فولاد غرب تامین شد اما چون بنیاد مسکن یک ارگان دولتی است، به جهت شرایط نقدینگی، با کارخانجات بزرگ کار می کند و ما به جهت آنکه بخش خصوصی هستیم و شرایط نقدینگی مان متفاوت است از این رو نتوانست با ما کار کند.

ناپایداری عرضه ها مهم ترین مشکل نوردکاران است

علی محمد زمانی مدیرعامل صبا فولاد زاگرس به  چیلان  گفت: مهمترین مشکل صنعت و از جمله کارخانجات نورد ناپایداری است؛ ناپایداری در قوانین و مقررات تا ناپایداری در عرضه مواد اولیه. به عنوان مثال یک هفته عرضه مواد اولیه وجود دارد و ما هم مواد اولیه مورد نیازمان را در بورس تهیه می کنیم و با نسبت کم و زیاد در بازار عرضه می کنیم و بازار هم متعادل است ولی یک هفته دیگر عرضه در بورس صورت نمی گیرد و بازار دوباره متلاطم می شود.

وی افزود:بنابراین یک چرخه عرضه و تقاضای باثبات وجود ندارد که امیدواریم این ناپایداری در زنجیره فولاد حل شود.

زمانی خاطرنشان داد: پیش بینی ها از روند بازار نیز تحت تأثیر پذیرش یا عدم پذیرش قوانین بین المللی مربوط به پولشویی است. رویکرد کشور نسبت به این موضوع مسلما در نرخ ارز و ارزش اقتصادی پول ملی کشورمان تاثیر دارد. سابق بر این هم دیده ایم که نوع برخورد با قوانین بین المللی و نوع تصویب و یا تأخیر در اجرای آن به صورت مستقیم بر روی نرخ ارز تأثیر می گذارد. حرکت خزنده کاهش پول ملی موجب شده که اکثر کالاها به دلیل این کاهش ارزش مبتلا به افزایش قیمت شوند.

وی تصریح کرد: کاهش ارزش پول ملی نسبت به ابتدای سال بیش از ۳۰۰ درصد بوده و به اعتقاد من حدود ۲۰۰ درصد روی مسائل مربوط به بخش های عمده اقتصاد داخل تاثیر گذاشته است. همچنین نقل و انتقال ارز جهت واردات تجهیزات بسیار مشکل شده و حتی خود شرکت ها در دسترسی به ارزهای صادراتی خود دچار مشکل هستند درصورتی که مقرر شده بوده که هر شرکت و بنگاه اقتصادی از محل ارز حاصل از صادرات خود بتواند به سهولت استفاده کند. بنابراین ناپایداری در قوانین و دستورالعمل ها به ثبات اقتصادی لطمه می زند و موجب تلاطم بازار می شود.

2 1 76

این مطلب تکمیل می شود….

2

تاریخ انتشار : ۷ اسفند ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
شناسه مطلب : 23948
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی