پایداری تولید در فولاد هرمزگان در نیمه نخست سال جاری:تحقق ۹۵ درصدی برنامه تولید علی رغم قطعی برق
 شرکت فولاد هرمزگان واقع در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس یکی از برترین تولیدکنندگان صنایع فولادی، بیش از 7 درصد از سهم تولید فولادکشور و و رتبه 4 تولید محصولات میانی فولاد در کشور را دارد. حفظ و ارتقاء سهم شرکت از تولید فولاد کشور و تولید پایدار محصولات فولادی تخت با نگاه به ایفای نقش فعال در توسعه متوازن منطقه از اصلی ترین اهداف شرکت فولاد هرمزگان می باشد.

به گزارش  چیلان ، عطالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در گفت و گو با  چیلان ، محصول کنونی فولاد هرمزگان را بهترین و با کیفیت ترین تختال کشور دانست و تحویل به موقع این محصول را موجب رشد تولید صنایع وابسته و حمایت از صنایع پایین دستی ارزیابی کرد. وی با اظهار اینکه فولاد یک صنعت مادر است ، قطعی های مکرر برق را نیز مانع تولید و ضربه به اقتصاد کشور عنوان کرد و ضمن ابراز نگرانی خود از قطعی گاز در زمستان،گزارشی از عملکرد فولاد هرمزگان  در نیمه نخست سال جاری را بیان داشت.

 

تبدیل تهدید به فرصت با جابجایی زمان تعمیرات

با شروع فصل گرما و قطعی های مکرر برق، تولید این شرکت مانند سایر شرکت های فولادی کاهش یافت . با توجه به شرایط پیش آمده، با برنامه ریزی دقیق و استفاده فرصت طلبانه و تصمیمات مدیریتی، تعمیرات سالیانه واحدهای تولیدی فولاد سازی و آهک سازی را از بهمن ماه به مرداد ماه منتقل کردیم و با صرف ۶۸،۷۷۶ نفر ساعت، تعداد ۳۸،۷۶۳ فعالیت مربوط به PM ها و درخواست کارها با موفقیت انجام شد تا بتوانیم در فصل زمستان با حداکثر توان به تولید ادامه داده و بخشی از کاهش تولید را تا پایان سال جبران نماییم.

این تعمیرات با برگزاری ۱۱۱۰ نفر ساعت آموزش ایمنی بدو ورود پیمانکاران و نظارت شبانه روزی و پوشش فعالیت های تعمیرات انجام شد. ما در فولاد هرمزگان با توجه به کاهش مصرف آهن اسفنجی در فولادسازی توانستیم تا حد امکان این ریسک را به فرصت تبدیل نماییم و اقدام به تولید و ذخیره سازی  آهن اسفنجی نموده تا بعد از رفع محدودیت برق نیاز کمتری به خرید آهن اسفنجی پیدا کرده که خود به میزان  ۱۲۹ میلیارد تومان ارزش افزایی برای شرکت داشته است.

 

تحقق رکوردهای تازه با وجود محدودیت برق

پس از خاموشی های مکرر برق در تابستان، در مهرماه شاهد رکورد ماهیانه تولید تختال به میزان ۱۴۶۱۰۶ تن بودیم  و این نشان از انگیزه بالای کارکنان در صورت حمایت ها و رفع موانع دارد . این شرکت توانست در فصل بهار نیز ۲۲ درصد تولید خود را نسبت به سال قبل افزایش داده و تولید ۳۸۹۴۶۸ تن تختال را ثبت نمایند که بیشترین مقدار تولید در فصل بهار از ابتدای تاسیس کارخانه است. همچنین در واحد احیا مستقیم موفق شدیم پس از رکورد تولید در اردیبهشت ماه، مجموعا  ۴۶۷۵۸۵ تن آهن اسفنجی در فصل بهار تولید کرده تا رشد ۱۶ درصدی را در این بخش شاهد باشیم .

درصد تحقق عملکرد هفت ماهه به میزان ۹۵ درصد می باشد که امید است با طی همین روند و جبران کاهش تولید ماه های گذشته که در اثر موانع پیش بینی نشده به وجود آمد، در ۵ ماه آینده  ۱۰۰ درصد هدف مشخص شده در تولید تختال سالیانه را محقق سازیم.

 

رشد ۱۰۸ درصدی درآمد فروش

فولاد هرمزگان در هفت ماهه سال جاری میزان  ۷۴۷۵۳۶  تن تختال به بازار داخل و خارج از کشور عرضه و سهم عمده ای در تامین نیاز کارخانه های پایین دستی خود ایفا نمود. نکته قابل توجه رشد ۲ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل علیرغم تحریم های ظالمانه علیه میهمن عزیزمان است. ضمنا فولاد هرمزگان با درآمد فروش ۱۱۳۷۲ میلیارد تومانی توانست در ۷ ماهه نخست سال جاری ۱۰۸درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد درآمد را تجربه کند.

«هرمز» در مسیر توسعه

نگاه  بنده  بر این است که حیات شرکت ها به توسعه آن ها بستگی دارد. از این رو توسعه و ارتقای کیفی، کمی و نوآورانه ظرفیت ها،تکنولوژی ها، فرآیندها و محصولات جزو اهداف و ماموریت های مهم شرکت قرار گرفته است تا بتوانیم جایگاه فولاد هرمزگان در صنعت فولاد کشور را ارتقا دهیم.

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از شرکای بزرگ طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در شرکت ستاره سیمین هرمز مشارکت و سرمایه گذاری نموده است و با خرید ۳۰ درصد دیگر از سهام این شرکت، با بیش از ۵۱ درصد سهام دار اصلی این شرکت تازه تاسیس شده که با راه اندازی آن استان هرمزگان به یکی از قطب های اصلی و محوری تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و اشتغال زایی چند هزار نفری را به همراه دارد.

دو پروژه مهم دیگر که در حال اقدام می باشند، عبارتند از :

  • پروژه افزایش ظرفیت زیر سقف فولادسازی از ۱.۵ به ۲ میلیون تن
  • پروژه زیرساخت های مورد نیاز افزایش ظرفیت تا سقف دو میلیون تن

مطالعات مهندسی ۴ پروژه مهم دیگر نیز پایان پذیرفته و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفتند که این طرح ها نیز عبارت است از:

  • نصب و راه اندازی ترانسفورماتورهای طرح توسعه پست برق
  • احداث مدول سوم احیاء مستقیم
  • احداث کارخانه جدید تولید گازهای صنعتی
  • افزایش تعداد سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی

2

تاریخ انتشار : ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۷
شناسه مطلب : 39487
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی