مدیرعامل ذوب بریس : قیمت تمام‌شده شمش کارخانجات ذوب القایی بالاتر از قیمت بازار است
مهرداد نظری مدیرعامل شرکت ذوب بریس در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: متأسفانه در ماه‌های اخیر شرایط تامین مواد اولیه کارخانجات ذوب القایی به شدت وخیم شده است. قیمت آهن اسفنجی رشد افسارگسیخته‌ای داشته و در نتیجه قیمت تمام‌شده شمش فولادی این کارخانجات، بالاتر از قیمت‌های بازار است و این شرکت‌ها در زیان هستند.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت ذوب بریس گفت: قیمت آهن اسفنجی با قیمت شمش فولادی اصلاً همخوانی ندارد و متأسفانه هیچ کنترلی هم روی قیمت آهن اسفنجی وجود ندارد. به جای این‌که قیمت آهن اسفنجی کنترل شود تا هزینه‌های تولید بالا نرود، قیمت شمش کنترل می‌شود و این امر به واحدهای ذوب القایی، ضرور و زیان تحمیل کرده است.

زیان دیدن کارخانجات ذوب القایی و احتمال تعطیلی آن‌ها

نظری عنوان کرد: کارخانجات ذوب القایی از ترکیب قراضه آهن و آهن اسفنجی به‌عنوان مواد اولیه استفاده می کنند که در حال حاضر با توجه به قیمت مواد اولیه و نرخ فروش شمش، در زیان هستند و مشخص نیست که این کارخانجات با روند فعلی تا چه زمانی می‌توانند ادامه فعالیت دهند.

وی افزود: در شرکت ذوب بریس به‌صورت مستقیم ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ شغل غیرمستقیم هم به واسطه فعالیت این شرکت ایجاد شده است. چرا وضعیت باید به سمت پیش برود که خطر تعطیلی این شرکت‌ را تهدید کند؟ قطعاً نیاز است که برای تأمین مواد اولیه کارخانجات ذوب القایی با قیمت مناسب و عادلانه، تمهیداتی اساسی اندیشیده شود.

انحصار در تولید آهن اسفنجی و قراردادهای ناعادلانه

مدیرعامل ذوب بریس گفت: آهن اسفنجی در انحصار چند شرکت است و این شرکت‌ها به‌عنوان تنها تولیدکنندگان آهن اسفنجی، متأسفانه قراردادهایی با کارخانجات ذوب القایی می‌بندند که به هیچ وجه عادلانه نیست. به‌عنوان مثال، برخی از این شرکت‌ها بندی به‌عنوان پاداش و جریمه در قرارداد فروش قرار می‌دهند که اگر متالیزاسیون آهن اسفنجی حتی اندکی بالاتر از ۹۰ درصد بود، ۱۵ درصد قیمت کدال به قیمت آهن اسفنجی اضافه می‌شود و از آن سو، اگر متالیزاسیون زیر ۹۰ درصد بود، ۱ درصد از قیمت فاکتور فروش کسر می‌شود! اضافه شدن ۱۵ درصد به قیمت کدال، معادل ۳۰ درصد قیمت فاکتور است اما از آن سو، وقتی متالیزاسیون کمتر از ۹۰ درصد می‌شود، تنها یک درصد از قیمت فاکتور کسر می‌کنند!

وی ادامه داد: ما از وزارت صمت تقاضا داریم که جلوی این قراردادهای فروش غیرعادلانه آهن اسفنجی گرفته شود. این موارد، مصداق زورگویی است. چرا در حالی که قیمت آهن اسفنجی، ۵۰ درصد قیمت کدال شمش فولاد خوزستان تعیین شده، تولیدکنندگان آهن اسفنجی باید به بهانه‌های مختلف، هزینه‌های بالاتری به تولیدکنندگان شمش القایی تحمیل کنند؟

مضرات کنترل قیمت شمش

نظری تأکید کرد: متأسفانه کنترل قیمت شمش، باعث تحمیل زیان به کارخانجات ذوب القایی شده است و از آن سمت، بازار مواد اولیه به حال خود رها شده و فروشندگان آهن اسفنجی برخورد منصفانه‌ای با خریداران ندارند. از سوی دیگر، کنترل قیمت شمش هم باعث مهار قیمت‌ها در بازار ملک و مسکن نشده و تنها نتیجه‌ای که کنترل قیمت شمش داشته، زیان دیدن تولیدکننده بوده است. به همین دلیل فلسفه کنترل قیمت شمش برای هیچ کس روشن نیست.

 

2

تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۸
شناسه مطلب : 39958
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی