مدیرعامل شرکت فولاد کیان ماهان ایرانیان : چالش‌های صنعت فولاد از مقررات دست‌وپاگیر تا مشکلات بانکی
علی تشکری، مدیرعامل شرکت فولاد کیان ماهان ایرانیان در گفت‌وگو با چیلان، موانع و چالش‌های تولید و توسعه در صنعت فولاد کشور را تشریح کرد.

به گفته تشکری، بخشنامه‌های متعدد و دست‌وپاگیر، بوروکراسی اداری و مقررات زائد، عدم حمایت بانک‌ها از بخش تولید و عدم دسترسی پایدار به خدمات اساسی نظیر جریان برق، مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد در حال حاضر است.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت فولاد کیان ماهان ایرانیان گفت: چالش‌های کنونی صنعت فولاد، بخشنامه‌های دست‌وپاگیر دولت برای بخش تولید و عملکرد ضعیف بانک‌ها در رفع مشکلات تولیدکنندگان است. بوروکراسی اداریِ مشکل‌سازی که دولت پیش پای تولیدکنندگان و صنعتگران می‌گذارد، نیز یکی از مشکلات است و البته معضل دیگر، قطعی برق صنایع است.

از قطعی برق تا موانع مالیاتی

علی تشکری خاطرنشان ساخت: دولت طی بخشنامه‌ای به شرکت‌ها اعلام کرده که با ۱۰ درصد ظرفیت مصرف برق می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید، این یعنی عملاً کارخانه رو به تعطیلی می‌رود. تعطیل شدن نیز تحمیل زیان و درنهایت ورشکستگی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بحث پرداخت مالیات نیز یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد به شمار می‌آید. اخذ مالیات می‌بایست براساس درآمد و هزینه‌ها باشد. ولی متاسفانه این گونه نیست بلکه براساس تراکنش‌های مالی صورت گرفته در سال از ما مالیات دریافت می‌کنند.

تشکری افزود: اداره مالیات باید به کمک تولیدکننده بیاید ولی با رویه‌ای که در اخذ مالیات دارد نه تنها کمکی به تولید نمی‌کند بلکه زمینه‌ ورشکستگی تولیدکنندگان را نیز به وجود می‌آورد.

بخشنامه‌های غیراصولی، مانع بزرگ تولید

مدیرعامل شرکت فولاد کیان ماهان ایرانیان گفت: بخشنامه‌های غیراصولی دولت یکی دیگر از موانع تولید است. در کشورهای اروپایی بخشنامه‌ها بر اساس پروسه‌های ده ساله و بیست ساله تدوین می‌شوند و کمترین تغییرات در طی این سال‌ها در بخشنامه اعمال می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما بخشنامه‌ها بعضا ماهانه و گاهی روزانه تغییر می‌کند که این به ضرر تولیدکننده است. قوانین و مقررات حاکم بر فضای کسب‌وکار شرکت‌ها باید دچار ثابت باشد، اما متأسفانه تعدد بخشنامه‌ها این ثبات را از بین برده است و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را اسیر ابهام‌ها و عدم‌قطعیت‌ها کرده است.

ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور

علی تشکری تصریح کرد: یک صنعت هر چقدر که سودآور باشد، سود سالیانه‌اش بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. یعنی صنعتی می‌تواند ادعا کند موفق است که سود سالیانه‌اش بین ۱۵ الی ۲۰ درصد باشد. با این توضیح بانک‌ها به تولیدکنندکان وام با بهره ۱۸ یا ۱۹ درصدی می‌دهند اما این وامی که به تولیدکننده می‌رسد با پشت‌پرده‌ها و تبصره‌هایی که در بانک‌ها اتفاق می‌افتاد، بهره‌اش به رقمی معادل ۴۴ درصد می‌رسد. کدام کارخانه‌ای در دنیا وجود دارد که بتواند ادعا کند سالیانه ۴۴ درصد سوددهی دارد؟!

وی ادامه داد: بنابراین کارخانه‌ای که نیاز به خرید ماشین‌آلات جدید و خرید مواد اولیه مورد نیازش دارد، اگر دچار پروسه اخذ وام و تسهیلات از بانک شود در نهایت ورشکسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد کیان ماهان ایرانیان بیان داشت: بانک‌ها در توسعه صنعت نقش بسزایی می‌توانند ایفا کنند. آن‌ها می‌توانند اقدامات گسترده‌ای برای احیا و ایجاد واحدهای صنعتی، افزایش اشتغال‌زایی و حمایت از تولید داخل داشته باشند ولی متاسفانه در عمل شاهد عملکرد بسیار ضعیف بانک‌ها در این حوزه هستیم و عملکرد فعلی بانک‌ها خود به مانعی بر سر راه تولید تبدیل شده است.

تشکری افزود: نظام بانکداری کشور نیاز به اصلاحات جدی دارد و بانک‌ها باید پشتیبان و حامی تولید باشند نه به مانعی بر سر راه رشد تولید تبدیل شوند.
فضای کسب‌وکار باید همدلانه باشد

مدیرعامل شرکت فولاد کیان ماهان ایرانیان در پایان گفت: تولیدکنندگان از دولت و وزارت صمت درخواست دارند که قوانین و بخشنامه‌های خلق الساعه و دست و پا گیر در صنعت فولاد حذف شوند. لازمه رشد تولید در صنعت فولاد این است که فضای کسب‌وکار یک فضای همدلانه و حمایت‌گرایانه باشد و در این راستا مقرراتی که مانع تولید هستند باید در جهت حمایت از تولیدکنندگان حذف شوند.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
شناسه مطلب : 40289
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی