به گزارش  چیلان ،محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در سی‌امین همایش دستاوردهای بهره‌وری این شرکت گفت: امروز افزایش بهره‌وری برای کشور حیاتی است؛ بدون افزایش بهره‌وری نمی‌توانیم در کورس رقابت جهانی باقی بمانیم. بهره‌وری موضوعی است که تمامی اقتصادهای و نظام‌های حاکمیتی جهان با تمامی رویکردهای متفاوتی که دارند بر آن اتفاق‌نظر دارند.

آئین سی‌امین همایش دستاوردهای بهره‌وری فولاد مبارکه روز شنبه بیست و چهارم تیرماه با حضور مدیرعامل، معاونان، مدیران و جمعی از کارکنان بخش‌های مختلف فولاد مبارکه در محل برگزاری همایش‌های این شرکت برگزار شد و پس از سخنان مدیرعامل و معاون تکنولوژی شرکت از منتخبین بهره‌وری شرکت به نمایندگی از تمامی کارکنان تجلیل شد.

محمد یاسر طیب نیا در بیانات خود با تأکید بر اهمیت توجه حداکثری مقوله بهره‌وری تصریح کرد: در ادبیات این حوزه، بهره‌وری را حاصل‌جمع کارایی و اثربخشی دانسته‌اند؛ اما ازآنجایی‌که این دو از یک جنس نیستند بهتر است بگوییم بهره‌وری بهبود کارایی و اثربخشی است.

وی گفت: جمع هزینه مواد اولیه به‌اضافه ارزش‌افزوده‌ای که ایجادشده ارزش کالای تولیدشده را نشان می‌دهد؛ اما ارزش یک انسان چگونه تعیین می‌شود در پاسخ به این سؤال، در تشریح کلام امیرمؤمنان علی (ع) در نهج‌البلاغه آمده است، “ قیمه کلّ امرءٍ ما یحسنه”؛ قیمت و ارزش هر شخص‌ و احترامش‌ میان‌ مردم‌ به‌اندازه‌ و کاری است که آن را به نحو احسن انجام می‌دهد. در این راستا ارزش یک کارگر، هنرمند، ورزشکار و بازیگر به کاری است که آن را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

کار خوب آن است که درست انجام شود
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: باید به‌خاطر داشته باشیم، ارزش کارها و اثربخشی آن‌ها یکسان نیست. ارزش کار ما در کارهایی که انجام می‌دهیم و تصمیماتی که می‌گیریم نهفته است. از سوی دیگر کیفیت انجام کارها نیز یکسان نیست فلذا کار خوب آن است که درست انجام شود.

باید اندیشه کنیم که در این میدان جنگ حق و باطل چگونه می‌توانیم خلق ارزش کنیم
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ازجمله بهترین و افضل‌ترین کارها احیای دین بود که امام حسین (ع) و یاران باوفایشان با نثار جان خود و خانواده به بهترین شکل ممکن انجام دادند. کاری که منشأ تحولات بسیاری شده و امروز نیز پس از سالیان سال همچنان اثربخش و ماندگار است و حتی در تمامی موارد الگو است. با عنایت به کلام امیرالمؤمنین ارزش انسان‌ها به میزان بهره‌وری و انتخاب‌های آن‌ها، به نحوه انجام کارها و به طور کلی‌تر به میزان خلق ارزشی است که می‌آفرینند و این خلق ارزش همان ماندگاری و ماهیت کار و اثرگذاری آن است؛ ازاین‌رو ما به‌عنوان رهروان این مکتب باید اندیشه کنیم که در این میدان جنگ حق و باطل چگونه می‌توانیم خلق ارزش کنیم.

رسالت ما این است که بدانیم در کجای تاریخ قرار گرفته‌ایم و چگونه می‌توانیم برای آیندگان مؤثر واقع شویم
طیب نیا در همین زمینه افزود: وظیفه و رسالت ما به‌عنوان پیروان مکتب امام حسین (ع) برای خلق ارزش در هر جایگاهی که هستیم این است که درک درستی از این داشته باشیم که تک‌تک ما در کجای تاریخ قرار گرفته‌ایم و بدانیم که چه نقشی می‌توانیم ایفا کنیم و چگونه می‌توانیم برای آیندگان مؤثر واقع شویم.

وی تصریح کرد: بنا بر آنچه در آیات قرآن آمده است، فولاد ابزار قسط و عدل و حاوی منافعی برای مردم است. فولاد ابزار توسعه زیرساخت‌ها، توسعه و توزیع ثروت و ابزار خدمت‌رسانی به مردم است ازاین‌رو می‌توانیم در این صنعت از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن برای خدمت به جامعه استفاده کنیم.

باید بیش‌ازپیش به عظمت نقش خود واقف باشیم
مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر این‌که امروز در تمامی صنایع و بخش‌های این کشور محصولات فولاد مبارکه به کار گرفته‌شده‌اند، تصریح کرد: به همین دلیل باید نگاهمان را به کاری که انجام می‌دهیم عوض کنیم. باید بیش‌ازپیش به عظمت نقش خود واقف باشیم. کارها را کیفی‌تر و با جدیت بیشتر و برای خلق ارزش بیشتر انجام دهیم. این رویکرد برای همه افرادی که در توسعه‌ها، تولید، تعمیرات، بومی‌سازی و سایر بخش‌های پشتیبانی و ستادی مشغول فعالیت هستند مصداق دارد. از امروز باید با نگاه جدی‌تر به بهره‌وری و خلق ارزش تمرکز کرد.

هدف ما در گام دوم خلق آینده بهتر برای مردم و کشور عزیزمان است
وی با بیان این‌که فولاد مبارکه درسی سال اول و در گام اول خود، کارهای زیربنایی، توسعه‌ای و تولیدی بسیار ارزشمندی انجام داده گفت: هدف ما در گام دوم خلق آینده بهتر برای مردم و کشور عزیزمان است. در مسیر رسیدن به این هدف بزرگ ممکن است با سختی‌های زیادی مواجه شویم و چنانچه با دانایی در این مسیر گام برنداریم، ممکن است به مشکلات بسیار سختی برخورد کنیم و متوقف شویم و چنانچه با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه حرکت کنیم به لطف خداوند خواهیم توانست در گام دوم نیز کارهای ارزشمندتری برای مردم و کشور انجام دهیم.

باید باهمت بلند، مشکلات را از پیش رو برداریم
به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه امروز موانع بسیار زیادی پیش پای صنعتگران و به‌ویژه فولادسازان و فولاد مبارکه است؛ قیمت حامل‌های انرژی ازجمله برق طی سه سال گذشته ۸.۸ برابر و همچنین قیمت گاز نیز ۸ برابر و قیمت آب ۲.۳ برابر شده است که اگر در هر یک از این حوزه‌ها نتوانیم مشکلات خود را حل کنیم شاید مجبور شویم روزی این صنعت را از این استان به‌جای دیگری منتقل کنیم. علاوه بر موارد یادشده مشکلات بسیار زیاد دیگری در تأمین مواد اولیه، حمل‌ونقل و سایر حواشی مواجه باشیم و هر یک از این‌ها می‌توانند به‌تنهایی همچون سد محکمی در برابر ما قرار گیرند؛ اما قدرمسلم این است که باید باهمت بلند تمامی این مشکلات را از پیش رو برداریم.

وی در ادامه با بیان این‌که امروز فولاد مبارکه در بالاترین میزان اثربخش در رشد تولید فولاد کشور است و صرف‌نظر از بخش توسعه در حوزه بهره‌وری به عدد ۴۶۵ تن به‌ازای هر نفر رسیده است گفت: اما در برخی شرکت‌ها مانند تاتا استیل هند ۷۰۰ تن به‌ازای هر نفر و در پوسکوی کره جنوبی نیز ۱۰۰۰ تن به‌ازای هر نفر تولید انجام می‌شود که چنانچه بخواهیم به این میزان تولید به‌ازای هر نفر دست یابیم راهی جز افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت نداریم. اگرچه در رویکرد مدیریت شرکت به‌هیچ‌عنوان تعدیل یا کاهش نیرو وجود ندارد؛ اما اگر بخواهیم مطابق با استانداردهای جهانی کارخانه را اداره نماییم، باید با اجرای طرح‌های توسعه و غلبه بر مشکلات و موانع بهره‌‌وری را در شرکت افزایش دهیم.

بدون افزایش بهره‌وری نمی‌توانیم در کورس رقابت جهانی باقی بمانیم
وی با تأکید بر این‌که بدون افزایش بهره‌وری نمی‌توانیم در کورس رقابت جهانی باقی بمانیم، تصریح کرد: بهره‌وری موضوعی است که تمامی اقتصادهای جهان با تمامی رویکردها و نظام‌های حاکمیتی بر آن اتفاق‌نظر دارند بهره‌وری مسیری است که باید در آن با جدیت بیشتر حرکت کنیم. همچنان که در دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید فراوان شده است. امروز بهره‌وری در تمامی دنیا یک حرکت لوکس و لاکچری نیست؛ یک الزام حیاتی برای بقای سازمان‌ها و ازجمله فولاد مبارکه است به همین دلیل ما نمی‌توانیم و مجاز نیستیم در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌هایمان هر انتخاب یا تصمیم‌گیری داشته باشیم. امروز نمی‌توانیم به هر روشی کارکنیم.

متأسفانه، در حال حاضر صنایع ما فقط با ۳۰ درصد میزان بهره‌وری در حال کارکردن هستند
طیب نیا گفت: امروز بسیاری از مشکلات که در حوزه تولید فولاد وجود دارد، منحصر به کشور ما و فولاد مبارکه نیست؛ بلکه بسیاری از صنایع با آن مواجه هستند. متأسفانه در حال حاضر صنایع ما فقط با ۳۰ درصد میزان بهره‌وری در حال کارکردن هستند در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن یا برخی کشورهای اروپایی این میزان به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است. به تعبیر بهتر اگر بخواهیم خود را با این کشورها مقایسه کنیم باید با امکانات موجود دو تا سه میزان فعالی تولید کنیم. تا بتوانیم در کورس رقابت باقی بمانیم.

وی با اشاره به این‌که امروز تولید در فولاد مبارکه بالاتر از ۱۰۰ درصد ظرفیت است، گفت: در پی عملکرد خوب گروه فولاد مبارکه ضریب بهره‌برداری در صنعت فولاد کشور ۶۸ درصد است.

تک‌تک افراد سازمان به عیوب، چالش‌ها و نقاط قوت سازمان اشراف داشته باشند
طیب نیا تأکید کرد: در کشورهایی مانند ایرلند که حتی ساعت کاری آن‌ها کمتر از کشور ماست، بهره‌وری با راندمان بالای ۷۰ درصد از تمامی کشورهای دنیا بالاتر است و چنانچه بخواهیم به اهداف ترسیم‌شده دست یابیم باید تک‌تک افراد سازمان به عیوب، چالش‌ها و نقاط قوت سازمان اشراف داشته باشند. همان گونه که تأکید شد، همه افراد دررسیدن به این هدف بزرگ نقش دارند.

بهره‌وری انتها ندارد و ما مصمم هستیم که هر روز آن را در فولاد مبارکه بهبود بخشیم
وی در سی‌امین جشن بهره‌وری فولاد مبارکه گفت: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا این را خاطرنشان کنیم دستیابی به بهره‌وری بالاتر دست‌یافتنی است؛ بهره‌وری انتها ندارد و ما مصمم هستیم که هر روز آن را در فولاد مبارکه بهبود بخشیم همچنان که پیش‌ازاین در حوزه تولید کمی، کیفی و توسعه‌ها ثابت کردیم که این امر امکان‌پذیر است اینکه طی ۱۶ ماه در آستانه بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی قرار گرفته‌ایم، ثابت کرده‌ایم که در این مدت‌زمان کم رسیدن به این میزان پیشرفت و بهره‌وری امکان‌پذیر است. اینکه بیش از ۹۰ درصد تجهیزات موردنیاز را بومی‌سازی کرده‌ایم و کاهش هزینه‌ها را به بار آوردیم، ثابت کرده‌ایم که این کار امکان‌پذیر است.

بنا بر اظهارات طیب نیا امروز فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری کارهای بزرگی انجام است اما در همه این حوزه‌ها و با نگاه جدید به بهره‌وری هنوز مسیر طولانی در پیش دارد.

هر یک از کارکنان فولاد مبارکه سفیرانی برای اشاعه فرهنگ بهره‌وری هستند
وی خاطرنشان کرد: هر یک از کارکنان فولاد مبارکه سفیرانی برای اشاعه فرهنگ بهره‌وری هستند امروز دور هم جمع شدیم که این شعار را سرلوحه وجود خود قرار دهیم باید همه ما در هر جایگاهی که هستیم کارکنان بهره‌وری باشیم در این مسیر صرفاً داشتن آرمان‌های بلند کافی نیست همت والا می‌طلبد امروز دور هم جمع شدیم که به خود متذکر شویم هر رکورد زدنی به معنای بهره‌وری نیست اگر تا دیروز برای رسیدن به خودباوری و رسیدن به ظرفیت اسمی شرکت به هر قیمتی رکورد می‌زدیم ازاین‌پس دیگر شعار و رویکرد فولاد مبارکه رکورد زدن به هر قیمتی و با اتکا به منابع نامحدود نیست ازاین‌پس در چنین شرایط رقابتی باید رکوردها با کمترین میزان هزینه و ضایعات انجام شود درعین‌حال برای دستیابی به محصولات کیفی و با ارزش‌افزوده بالاتر اگر نیاز باشد هزینه‌ها را افزایش دهیم این کار را انجام می‌دهیم تا ارزش‌افزوده بی‌شماری برای کشور حاصل کنیم. و این راهبردی است که خوشبختانه از ماه‌های اخیر در آن حرکت کرده‌ایم و جای قدردانی دارد.

بهره‌وری درست و خوب کار کردن و انتخاب‌های درست در راستای کارهای درست و خوب است
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بهره‌وری به معنای زیاد کار کردن و به معنای پرمشغله‌بودن نیست؛ به معنای درست‌کار کردن، خوب کار کردن و انتخاب‌های درست در راستای کارهای درست و خوب است.

باید تفکر بهره‌وری در تمامی بخش‌های شرکت شکل گیرد
وی تأکید کرد: بهره‌وری فقط در حوزه نیروی انسانی نیست؛ بلکه در حوزه مصارف انرژی، استفاده بهینه از تجهیزات، سرمایه‌گذاری‌ها، اقتصادی و مالی و خرید نیز مصداق پیدا می‌کند؛ لذا در همه حوزه‌های یادشده باید بهره‌وری افزایش یابد امروز دورهم جمع شدیم تا به‌خاطر بسپاریم که مسئول بهره‌وری این سازمان صرفاً مدیریت ارشد، معاونین، مدیران و یا فقط کارکنان نیستند؛ بلکه تک‌تک افراد مسئول افزایش بهره‌وری سازمان هستند که این کار با خلاقیت، تعهد، نوآوری، توانمندسازی و آموزش حاصل می‌شود و مسئول آموزش بهره‌وری تیز همه افراد سازمان هستند باید تفکر بهره‌وری در تمامی بخش‌های این شرکت شکل گیرد.

طیب نیا گفت: مقوله کیفیت فقط به محصول کیفی سازمان مربوط نمی‌شود؛ بلکه کیفیت به رویکرد و رفتار و فرهنگ‌سازمانی تک‌تک افراد سازمان نیز مربوط می‌شود. کیفیت روح بهره‌وری است و باید این روح متعالی در اعماق وجود همه ما نهادینه شود کیفیت یک اعتقاد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در پایان هر روز و هر پروژه کاری باید از ما از خودمان بپرسیم که آیا کیفیت موردنظر در عملکرد ما ایجادشده است؛ آیا بهترین عملکرد را داشته‌ایم و آیا می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و این سؤال‌هایی است که هر روز باید در پایان زندگی شخصی و زندگی کاری از خود بپرسیم باید دائماً در حال اصلاح خود باشیم باید هر روز را شروعی مجدد و گامی بلندتر محکم‌تر و تازه‌تر برای ارتقای بهره‌وری بدانیم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در پایانی سخنان خود ضمن ابراز امیدواری از این‌که سخنان مطرح‌شده در جلسه جرقه‌ای برای شروعی تازه‌تر باشد، تصریح کرد: نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) فرموده‌اند، هرکس دو روزش باهم یکسان باشد این انسان مغموم و در خسران است و چه‌بسا ملعون است. ازاین‌رو باید دست در دست هم و با تعهد حداکثری نسبت به اهداف متعالی سازمان برای خلق ارزش بیشتر برای میهن اسلامی گام برداریم.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۱
شناسه مطلب : 51653
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی