اختصاصی؛گزارش چیلان از سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم
سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به همت فولاد هرمزگان دقایقی قبل با حضور بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و متخصصان حوزه فولاد کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش  چیلان ،سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به همت فولاد هرمزگان دقایقی قبل با حضور بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و متخصصان حوزه فولاد کشور آغاز به کار کرد.

بررسی فرایندهای کوره قوس الکتریکی و فرایندهای متالوژی ثانویه توسط متخصصان و مدیران صنعت فولاد کشور از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس است. انجماد محصولات ریخته‌گری مداوم و بازیافت حرارت، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرایندهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از دیگر محورهای سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در استان هرمزگان است.

بررسی شبیه سازی و کنترل فرایندها، بررسی انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد، استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و راهکارهای حفظ محیط زیست و پایداری آن از دیگر محورهای این کنفرانس اعلام شده است.

photo ۲۰۲۴ ۰۱ ۲۳ ۰۹ ۴۶ ۰۵

مشارکت خانواده فولاد در برگزاری سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم

در ابتدای این همایش دکتر فتحی، دبیر علمی سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از برنامه های پیش روی در این همایش سخن و گفت: برای شرکت در این همایش  دعوتنامه‌ به ۶۴۰ اساتید و متخصصان داخلی و بین‌المللی داده شده است.

وی بخش های  کنفرانس این همایش را شامل مقالات، کارگاه‌ها و کافه متخصص در حوزه‌هایی مثل فولاد سبز، افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و انقلاب صنعتی چهارم ذکر کرد.

همچنین محورهای کافه متخصصان شامل پژوهش و نوآوری، تولید و توسعه پایدار، هوشمندسازی، متالورژی ثانویه ریخته‌گری، فولادسازی و پشتیبانی فنی است.

هزمزگان
افزایش هم‌افزایی و استفاده از آخرین نوآوری‌ها در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم /اولین تولیدکننده فولاد سبز در ایران خواهیم شد

دکتر معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: با همت همکاران و کارگران (هرمز)،  تاکنون ۳۸ رکورد به ثبت رسانده‌ایم.

وی گفت: در این سمینار از آخرین یافته‌های داخلی و بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری اطلاع خواهیم یافت و از اخرین تکنولوژی به‌روز برخوردار خواهیم شد.

وی ادمه داد: دو مگامدول و پروژه‌های فولاد هرمزگان با اخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در حال انجام است که بخشی از آن دستاورد همین کنفرانس‌های علمی و تخصصی است.

معروفخانی گفت: سومین کنفرانس با ارائه ۱۱۰ مقاله موفقیت آن چشمگیر خواهد بود و به ما در بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز دنیا کمک خواهد کرد و کیفیت تولیدات فولاد هرمزگان را افزایش خواهد داد.

فولاد هرمزگان اولین تولیدکننده فولاد سبز در ایران خواهد شد

وی گفت: دو مگامدول تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان و ستاره سیمین هرمز، با تکنولوژی روز دنیا در حال احداث است و اکنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی دارد. این پروژه ها برای اولین بار در جهان، ۳ محصول آهن اسفنجی به صورت گرم، سرد و بریکت را به طور همزمان تولید و ارائه می کند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: با استفاده ۳۰ درصدی از هیدروژن در فرآیند این پروژه ها در فاز اول، فولاد هرمزگان اولین تولیدکننده فولاد سبز در ایران خواهد شد. همچنین تکنولوژی استفاده شده در این پروژه ها مصرف گاز در فرایند تولید فولاد را به حداقل ممکن می رساند.

مدیرعامل فولاد مبارکه: کنفرانس‌ فولادسازی گام اساسی در تحقق اقتصاد دانش بنیان در صنعت فولاد است

بخشی از پیام دکتر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

صنعت فولاد کشور در حوزه نوآوری و بومی‌سازی افتخارات بزرگی رقم زد. با هم‌افزایی تولید و اهل علم در این کنفرانس شاهد اتفاقات ارزشمندی در صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

مایه خرسندی است که فولاد هرمزگان برای کنفرانس فولادسازی پیشقدم شده است و برگزاری این کنفرانس‌ها گام اساسی در تحقق اقتصاد دانش بنیان در صنعت فولاد است.

سبحانی 1

دکتر سبحانی: فولاد ایران می‌تواند از رتبه ۱۰ به رتبه ۷ ارتقا پیدا کند / فولاد سبز یک الزام اقتصادی است

دکتر سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: امروز به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم اما از این ظرفیت بدلیل مشکلات زیرساختی بخصوص انرژی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: با ۳۲ میلیون تن تولید فولاد حدود ۱۲ میلیون تن صادرات داریم؛ مشکلات حوزه صادرات امکان افزایش بهره‌برداری از ظرفیت تولید و صادرات را محدود کرده است.

سبحانی گفت: وزارت صمت، بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز جدید صادرات کرده‌ است که این مجوزها امکان بهره‌برداری ندارد و هنوز ظرفیت خالی زیادی در حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد داریم.

وی افزود: فولاد سبز الزام‌آور است و حتی یک الزام اقتصادی دارد چرا که در آینده، واردات فولاد غیرسبز مشمول تعرفه‌های سنگینی خواهد شد.

صنعت فولاد در دو دهه آینده به کجا خواهد رسید؟ فولادهای نسل آینده

 

مهندس کاظمی، معاون تکنولوژی فولاد هرمزگان در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: فولاد‌های نسل سوم استحکام بالا، اقتصاد چرخشی، تاثیر تکنولوژی‌های نوظهور بر کاهش انتشار کربن از موضوعات کلیدی صنعت فولاد است.

وی افزود: صنعت فولاد تا سال ۲۰۵۰ باید سهم تکنولوژی‌هایی که آلایندگی کمتری دارند را افزایش دهد.

وی ادامه داد: کاهش انتشار کربن با برنامه‌هایی مثل تغییر تکنولوژی جزو برنامه‌های جهانی است و استفاده از کوره‌های قوس با مصرف قراضه مطلوبیت خواهد یافت.

کاظمی بیان کرد: پروژه‌ها و تکنولوژی‌های جمع‌آوری کربن در امارات، برزیل، ونزوئلا، ژاپن و فولادسازانی هم‌چون آرسلور میتال، تیسن گروپ در حال انجام است‌.

وی افزود: تغییرات در تعرفه‌ها و تقاضاهای جهانی ما را مجبور به حرکت به سمت فولاد سبز و کاهش کربن خواهد کرد.محورهای سومین کنفرانس به افزایش بهره‌وری و ارتقای دانش تکنولوژیک صنعت فولاد کمک خواهد کرد.

سلیمانی 1
فولاد نماد توسعه صنعتی در کشور است

نادر سلیمانی، رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این همایش گفت:تولید فولاد قبل از انقلاب کمتر از یک میلیون تن بود و هدف‌گذاری برای تولید سالانه یک میلیون تن فولاد دور از ذهن بسیاری از مسئولین کشور در اوایل انقلاب بود.

وی افزود: امروز با ۳۰ میلیون تن تولید، فولاد ایران جایگاه دهم دنیا را کسب کرده که مایه افتخار است. به واقع فولاد نماد توسعه صنعتی در کشور است و شایسته حمایت و قدردانی دولت از صنعتگران آن است.

photo ۲۰۲۴ ۰۱ ۲۳ ۱۱ ۲۳ ۵۹

یوآخیم وون شیل (Joachim von scheele)، مدیر تجاری‌سازی فناوری فولاد سبز شرکت لینده آلمان در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم:

یوآخیم وون شیل (Joachim von scheele)، مدیر تجاری‌سازی فناوری فولاد سبز شرکت لینده آلمان در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم گفت:هزینه‌ بالا و مقیاس‌پذیری از جمله چالش های کربن‌زدایی در صنعت فولاد است.

تحولات زیادی در فرایند تولید هیدروژن رخ داده و در حال ارزان‌تر شدن است اما هنوز با عددی که مدنظر فولادسازان است، فاصله دارد. باید سعی کنیم آن را به ۲ دلار در هر تن برسانیم.

استفاده از سوخت های اکسیژنی رویکرد نوآورانه و مقرون به صرفه ای برای تولید فولاد سبز است که از فناوری های بدون شعله استفاده می کند.

تجربیات خوبی در سوئد و فنلاند و چند کشور دیگر در بهره گیری از هیدروژن و همچنین فرایند بدون شعله داشته ایم که قابل استفاده در ایران است.

در سال ۲۰۵۰ استفاده از هیدروژن و انرژی های تجدیدپذیر در صنعت فولاد جهان رایج خواهد شد اما سرعت حرکت کشورها در این مسیر متفاوت است. ایران در نقطه خوبی در این راه قرار دارد و فولاد هرمزگان پتانسیل لازم برای تولید فولاد سبز را دارد.

2

تاریخ انتشار : ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۱
شناسه مطلب : 58267
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی