رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم:فولاد ایران می‌تواند از رتبه ۱۰ به رتبه ۷ دنیا ارتقا پیدا کند / تولید فولاد سبز یک الزام اقتصادی است
دکتر سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: امروز به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم اما از این ظرفیت بدلیل مشکلات زیرساختی بخصوص انرژی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

به گزارش  چیلان ، دکتر سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: امروز به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم اما از این ظرفیت بدلیل مشکلات زیرساختی بخصوص انرژی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: عمده این تحولات ریشه در برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های تخصصی دارد چرا که در این کنفرانس‌ها ایده‌های افراد مطرح و در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه سیر پیشرفت انتها ندارد و هر روز باب جدیدی در این زمینه باز می‌شود، گفت: دوستان ما در گروه فولاد مبارکه و به ویژه فولادهرمزگان از این امر عقب نمانده و پیشرفت‌های خوبی را داشته‌اند.

وی با اشاره به تولید ۲ میلیارد تن فولاد در جهان گفت: یک میلیارد تن از این محصول را کشور چین و یک میلیارد تن دیگر را دیگر کشورهای دنیا تولید می‌کنند، کشور ایران با ۳۰ میلیون تن تولید فولاد رتبه دهم جهان را دارد و چنانچه از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده کنیم، به رتبه‌های بالاتری دست می‌یابیم.

سبحانی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز کشور که ۱۸ سال پیش تدوین شده قرار بر این بود که در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، افزود: در این زمینه فولادسازان در همه بخش‌های خصوصی، دولتی و خصولتی گام‌های زیادی برداشته‌اند و خیلی با ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فاصله ندارد، امروز به ظرفیت ۵۰ میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم اما از این ظرفیت ایجاد شده امکان بهره برداری نداریم، ظرفیت مورد استفاده امروز ۳۰ میلیون تن است و علت آن نیز کمبود انرژی در کشور است.

۱۳ میلیون تن فولاد کشور صادر می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ میلیون تن از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد کشور صادر می‌شود، ادامه داد: برای صادرات همین ۱۳ میلیون تن نیز با محدودیت‌های حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی مواجه هستیم و این محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد از سرمایه‌گذاری صورت گرفته استفاده لازم را ببریم و از سویی نیز باید توجه داشت که هنوز دورنمای روشنی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه فولاد هرمزگان با ۱و۶ میلیون تن ظرفیت می‌تواند فولادهای جدید تولید کند، گفت: در این شرایط بهره برداری و سرمایه‌گذاری باید در حوزه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا توسعه یابد تا به سوددهی بالایی دست یابد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که وزارت صمت مجوز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد را برای واحدهای جدید فولادی صادر کرده و این در حالی است که اگر این ظرفیت را ایجاد کنیم، امکان بهره برداری را نداریم.

سبحانی با بیان اینکه امیدی به رفع محدودیت‌های حوزه فولاد نداریم، گفت: مسائل زیست محیطی و رفتن به سمت تولید فولاد سبز در دستور کار است که امیدواریم فولاد هرمزگان به عنوان اولین واحد به این رؤیا دست یابد.

وی تاکید کرد: شرایط اقلیمی و گرم شدن کره زمین دنیا را مجبور به تولید محصولات سبز می‌کند، امروز واردات به اروپا مشمول تعرفه وارداتی سنگینی به میزان تولید دی اکسید کربنی که برای تولید فولاد تولید می‌شود که این اقدام خوبی است و می‌تواند برای تحقق تولید فولاد سبز کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه فولاد مسموم، فولاد ضد حقوق بشری تلقی می‌شود، گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر ۷۳ درصد از فولاد دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود و امیدواریم که در کشور در حوزه فولاد سبز به موفقیت برسیم.

2

تاریخ انتشار : ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۰
شناسه مطلب : 58285
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی