رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هشدار داد:ضرورت کنترل و ردیابی واردات ورق گرم و پوشش دار در کشور/ جولان واردکنندگان غیرتخصصی ورق در خلاء نهادهای نظارتی / واردات هدفمند؛ نیاز نخست بازار ورق های فولادی
 واردات غیر تخصصی ورق‌های فولادی به ویژه در ورق گرم مسئله ای است که در ماه‌های اخیر مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفته است. ابهام در نحوه عرضه و مصرف ورق گرم وارداتی با مسئله‌ دیگری چون عدم اهلیت واردکننده نیز توام است. علاوه بر این هدفمندی واردات ورق‌های فولادی نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش  چیلان ، نادر سلیمانی رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر این که ایران در رتبه دهم تولید فولاد در دنیا قرار دارد، افزود: ما اکنون بی نیاز از واردات انواع آهن آلات اعم از تیرآهن و ورق هستیم و واردات در این زمینه به جز اندکی در ورق گرم توجیهی ندارد اما این واردات به طور قطع باید بر اساس شرایط و ضوابط خاصی باشد که متاسفانه این طور نیست.

 

ارز اختصاصی برای واردات غیرتخصصی 

سلیمانی با انتقاد جدی از نحوه واردات ورق تصریح کرد: با پیگیری انجمن فولاد و موافقت وزارت صمت، خوشبختانه اولویت تخصیص ارز برای ورق های سرد و پوشش دار کاهش یافت اما همچنان واردات ورق گرم فولادی با ارز نیمایی و یا ارز صادراتی سایر صنوف و توسط افرادی فاقد اهلیت انجام می شود و تولیدکنندگان این محصول نسبت به این مسئله اعتراض جدی دارند.

وی با تاکید بر زیان تولیدکنندگان داخلی با این سیاست وارداتی خاطرنشان کرد: ورق واردشده با ارز ۴۲ هزار تومانی در بازار با ارز ۶۰ هزارتومانی به فروش می رسد و هیچ کس نیز پیگیر ضرر تولیدکنندگان و رانت شکل گرفته در این آشفته بازار نیست!

 

اهلیت سنجی واردکنندگان؛ وظیفه نخست صادرکننده مجوز

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد «اهلیت سنجی» را ضرورت اعطای هر نوع مجوز دانست و گفت: چطور در شرایطی که در همه فعالیت های اقتصادی و حتی برای اخذ وام خرد در کشور مسئله اعتبارسنجی و اهلیت سنجی مورد توجه جدی قرار دارد، مجوز واردات ورق به افراد غیرمتخصص داده می شود؟

این فعال صنعت فولاد ردیابی واردات ورق را وظیفه نهادهای نظارتی عنوان کرد و تصریح کرد: بر اساس اطلاعات غیر رسمی که به ما رسیده، برخی از واردکنندگان رانتی ورق گرم از صنوف غیرتخصصی هستند که از ارز صادراتی خود برای واردات این محصول استفاده می‌کنند و فرآیند عرضه آن‌ها نیز شفاف نیست. علاوه بر این برخی تجّار فاقد اهلیت هم با نگرشی منفعت طلبانه و با دسترسی به رانت ارزی در خلاء نیروهای نظارتی اقدام به واردات ورق کرده و مشخص نیست این ورق ها را در کجا به فروش رسانده‌اند! تجربه گذشته نشان می‌دهد برخی از همین تجار با هدف افزایش قیمت ورق‌های موجود در انبار خود و کسب سود بیشتر، التهاب تصنعی در برخی عرضه‌های ورق گرم در بورس کالا ایجاد می‌کنند!

وی با تأکید بر اینکه ضروری است زمین بازی را از دست رانتی ها خارج و به تولیدکنندگان و متخصصان صنعت فولاد بازگردانده شود، افزود: قطعا جولان افراد غیرتخصصی در حوزه واردات ورق و استفاده آن‌ها از رانت ارز نیمایی از ابعاد مختلف نیازمند ورود نهادهای نظارتی است.

 

چه کسی باید ردیابی کند؟

سلیمانی با تاکید بر این که «وزارت صمت مسئول ردیابی این افراد است»، اظهار کرد: درخواست ما این است که وزارت صمت یک بار به صورت جدی به این قضیه ورود کرده و بررسی کند که اولا چرا مجوز واردات ورق به ویژه در ورق گرم بدون اهلیت سنجی داده شده است؟ ثانیا ورق واردشده در کجا عرضه و مصرف شده است؟

وی خاطرنشان کرد: اگر این خواسته بررسی نشود، به عقیده علما موجب «ضمان» است؛ یعنی هم  زیان به بیت المال و هم تحمیل ضرر به مردم.

 

واردات هدفمند؛ حلقه مفقوده بازار ورق کشور

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد “واردات هدفمند” را حلقه مفقوده واردات ورق عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای مدیریت واردات ورق گرم این است که مجوز آن در اختیار واردکننده تخصصی اعم از پروژه های ملی مثل انتقال آب یا کارخانجات تولیدی فعال در صنایع تکمیلی این محصول باشد تا واردات ورق گرم مستقیماً موجب تقویت تولید داخلی کشور شده و در عین حال منافع مصرف‌کنندگان را هم تامین کند.

 

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۷
شناسه مطلب : 61894
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی