از دست رفتن سهم قابل توجه بازار فولادسازان ژاپنی
ژاپن حجم صادرات فولاد خود را در سال 2016 کاهش داد که این مسئله ناشی از محدودیت های تجاری در هند و ضعف تقاضای اسلب از سوی تایوان و نیز کاهش عرضه ورق گالوانیزه به آسیا می باشد.

ترجمه  چیلان  از متال اکسپرت، تایوان یکی از بزرگترین خریداران فولاد ژاپن است. همچنین ژاپن در حال گسترش ظرفیت نورد خود در منطقه می باشد.

اتحادیه آهن و فولاد ژاپن اعلام کرده، صادرات محصولات نهایی و نیمه نهایی فولاد این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۳ درصد پایین تر آمده و شاهد بیشترین افت در بخش اسلب، ورق گالوانیزه و محصولات تخت بوده است.

صادرات محصولات نمیه نهایی نیز طبق برخی آمار ۲۵۰ هزار تن یعنی ۵.۴ درصد افت به دلیل تضعیف تقاضا در تایوان داشته است.

در اواخر ژوئن قیمت اسلب ژاپن در بنادر تایوان ۱۰ تا ۲۰ دلار بالاتر از ورق گرم چین در بنادر این کشور است.

علاوه براین، صادرکنندگان اسلب ژاپن به دلیل نوسانات ین در مقابل دلار، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند.
به رغم کاهش محموله های اسلب صادراتی، این شرایط تا حدودی بهتر از سال ۲۰۱۵ بود چراکه صادرات اسلب در سال ۲۰۱۵ بالغ بر یک میلیون تن افت داشته است.

افزایش عرضه SSI تایلند و توقف تولید محصولات نیمه نهایی و تغییر جهت این کشور در واردات، سبب شده تاحدودی زیان فولادسازان ژاپنی کاهش یابد.

محموله های ورق گرم که محصول اصلی صادراتی ژاپن است در حدود ۱۲.۹ میلیون تن (۰.۶ درصد پایین تر از سال ۲۰۱۵ است) بوده است که این موضوع به لطف افزایش مصرف و واردات کشورهای آسیایی مانند ویتنام، تایلند، پاکستان و کره جنوبی بوده است.

کاهش صادرات به دلیل از دست رفتن سهم بازار صادراتی ژاپن در بازار هند بوده است چون هند در سال قبل قوانین ضد دامپینگی را اعمال کرد و تعرفه های واردات فولاد را حفظ کرد.

هند در سال قبل به دلیل همین محدودیت ها افت یک میلیون تنی واردات یعنی ۶۰ درصدی را شاهد بود.

وزارت اقتصاد ژاپن در پی اقدام هند و شکایت این کشور درخصوص دامپینگ و اعمال تعرفه وارداتی، اعلام کرد با اقدامات تجاری ناعادلانه مقابله خواهد کرد.

براساس این گزارش، صادرات ورق گالوانیزه فولادی ژاپن ۶.۵ درصد ینی ۲.۹ میلیون تن کاهش یافته که تاحدود زیادی به کاهش فروش این کشور به چین و تایلند باز می گردد.

این درحالی است که نیپون استیل (NSSMC) و JFE در سال های گذشته ظرفیت های جدید نوردی را راه اندازی کرده اند.

 در بخش ورق سرد اگرچه شاهد کاهش محموله های صادراتی از سوی ژاپن به چین و تایلند بودیم اما صادرات محصولات تا حد زیادی به میزان ۲۰۱۵ یعنی ۲.۶ میلیون تن باقی مانده است چراکه ژاپن فروش به مالزی، اندونزی و ویتنام را افزایش داده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۹
شناسه مطلب : 10414
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی