مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تعاونی نوردکاران فولاد ایرانیان در گفت و گو با چیلان:حمایت های فولاد مبارکه جان تازه‌ای به تعاونی بخشید
تعاونی نوردکاران فولاد ایرانیان (تنفا) از سال 87 و با هدف تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات نورد به صورت مستقیم از منابع تولید و کوتاه کردن دست واسطه ها، ایجاد یکپارچگی در خرید، توزیع سهل و آسان مواد اولیه بین تولیدکنندگان محصولات نوردی فعالیت خود را آغاز نمود. همکاری های تعاونی و فولاد مبارکه باعث شده تا بسیاری از واحدهایی که تا پیش از این در مرز تعطیلی بودند دوباره به چرخه تولید وارد شوند. از همین رو به گفت و گو با سید ضیاالدین منتظری، رئیس هیئت مدیره و مصطفی عبدالهی، مدیرعامل تعاونی نودکاران فولاد ایرانیان پرداختیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت:

لطفا درباره تعاونی نوردکاران فولاد ایرانیان و نحوه تأمین مواد اولیه برای اعضاء توضیح دهید؟

در حال حاضر این تعاونی با تحت پوشش قراردادن ۷۶ عضو فعال در زمینه تولید مقاطع فولادی اعم از میلگرد، تیر آهن، نبشی، سپری، ناودانی، تسمه، فرفورژه و سایر محصولات فولادی به عنوان اولین تعاونی تولیدی، توزیعی و بازرگانی در زمینه نورد فعالیت می کند.

خرید بیش از ۴۰۰ هزار تن مواد اولیه از منابع داخلی اعم از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد اکسین خوزستان و فولاد آذربایجان و همین‌طور از برخی منابع خارجی اعم از کشورهای قزاقستان و روسیه از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است که باعث شده تا مقام تعاونی برتر در سال ۸۹ و مدیر برتر در سال ۹۰ را برای این مجموعه به ارمغان بیاورد.

همکاری اخیر تعاونی با فولاد مبارکه چگونه بوده است؟

تعاونی نوردکاران فولادی ایرانیان مدت مدیدی است که با مجتمع فولاد مبارکه همکاری دارد و فولاد مبارکه به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی تعاونی و اعضای تعاونی نوردکاران فولادی ما را همراهی می کند. مدتی پیش به دلیل افزایش دپوی محصولات میان راهیِ مبارکه و تفاوت قیمت ورق و مقاطع، مذاکراتی با مدیران ارشد این مجموعه انجام شد و مقرر شد تا این محصولات میان راهی به عنوان نیاز تعاونی مورد استفاده قرار گیرد.

در همین راستا و با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان فولاد مبارکه از واحدهای تولیدکننده عضو تعاونی بازدید شد و مشخص شد که این توانایی و پتانسیل بین اعضای تعاونی وجود دارد تا بتوانند محصولات ورق را به شمش و سپس شمش را به محصول فولادی و نوردی تبدیل کنند. در همین خصوص هم با توجه به اینکه این محصولات سایز معینی نداشتند، پیشنهاد دادیم تا این محصولات به صورت مقاطع رشته ای درآمده و سپس به شمش و بعد از آن به نبشی، ناودانی، تسمه و سپری تبدیل شود.

با اتمام مذاکرات بین دو طرف این محصولات وارد روند قیمت گذاری شد تا بر مبنای نرخ شمش فولادی قیمت گذاری شوند. به هرحال طی صحبت های دو طرف، قرار شد تا ۳۰ هزار تن محصول وارد تعاونی شده و بین اعضا توزیع تا به محصول تبدیل شوند.

این پروسه همکاری با فولاد مبارکه چه تاثیری در فعال کردن اعضای تعاونی داشت؟

در ابتدا باید از آقای دکتر سبحانی، آقای مهندس اکبری و دیگر دوستان مبارکه از جمله آقایان زیودار، خدیوی،  کامرانیان و شمس تشکر کنیم که در این مدت با تعاملات سازنده ای که داشتند باعث شدند تا بسیاری از واحدهایی که تا پیش از این در مرز تعطیلی بودند دوباره به چرخه تولید وارد شوند. همین طور برخی از واحدهایی که پیش از این تک شیفت کار می کردند، کارشان را دو شیفت ادامه می دهند و از همه مهمتر اینکه حدود ۱۰۰۰کارگر با این اتفاق دوباره مشغول بکار شدند که باز هم جای تقدیر و تشکر دارد.

بدیهی است که نگاه این عزیزان به تولید داخل و حمایت از تولید ملی باعث شکل گیری این پروسه شد. این اتفاق باعث شد تا محصولاتی که به عنوان سرمایه ملی‌ و بی‌استفاده در انبارها ذخیره شده بود، به چرخه تولید آمده و تبدیل به محصول شوند. این روند باعث شد تا هم برخی واحدها جان دوباره‌ای بگیرند و حتی برخی از این تولیدات نیز به کشورهای دیگری مثل عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر شوند که قطعا باعث بهبود شرایط اقتصادی و رونق بازار شدند.

چه ویژگی‌هایی باعث شد تا این تولیدات با موفقیت به بازارهای داخلی و خارجی راه پیدا کند؟

یکی از نکاتی که باعث شد این تولیدات موفق باشند و حتی به صادرات ختم شوند این بود که شاید در کل ایران فقط اعضای تعاونی نوردکاران هستند که توانایی استفاده از این محصولات میان راهی‌ را دارند. چراکه وجود محصولاتی با سایزهای متفاوت –از ۴ تا ۱۳ سانتی متر- نیاز به دستگاه‌ها و خطوط تولید با توانایی تطبیق‌پذیریِ بالا را برجسته می‌کرد.

همان طور که می دانید شمش سایز ثابت دارد و ۱۲۵ یا ۱۵۰ است ولی چون اعضای تعاونی ما به دلیل اینکه ماشین آلات شان را خودشان طراحی می کنند و می سازند این توان و تکنولوژی را دارند که از مقاطع مختلف مانور دهند و از هر مقطع و سایزی در تولید محصول مختلفی استفاده کنند.

این همکاری از مهر ۹۵ شروع شد و توانستیم با همراهی اعضا ۳۰ هزارتن محصول با مقاطع مختلف تولید کنیم که بخشی از آن وارد بازار شده و بخشی از آن نیز صادر شده است. خود همین شروعی بود که واحدهای مختلفی که در رکود بودند به چرخه تولید بازگردند و این مثبت است.

آیا می توان به ادامه این همکاری خوش‌بین بود؟

مطمئنا برنامه هایی برای ادامه همکاری با فولاد مبارکه موجود است تا بتوان شرایط تولید را به تولیدکنندگان بازگردد. تنها موضوعی که خواستار آن هستیم و معتقدیم که مورد بازنگری دوباره دوستان قرار بگیرد این است که این محصولات بر مبنای شمش قیمت‌گذاری شوند و نه بر مبنای ورق.

چراکه قیمت گذاری بر مبنای ورق امکان تولید را از ما و تولیدکنندگان سلب می‌کند زیرا هزینه تولید بالا خواهد رفت و توجیه آن برای تولید مقاطع از بین خواهد رفت ولی اگر مسئولان قیمت گذاری را بر مبنای شمش قرار دهند، مطمئنا امکان تولید دوباره آن وجود خواهد داشت.

چه ویژگی هایی باعث شده است تا اعضای تعاونی نوردکاران بتوانند در شرایط رکودی هم تولید کنند؟

یکی از ویژگی های بارز تعاونی و اعضای تعاونی این است که کاملا بومی سازی عمل می کنند و توانسته اند با استفاده از دانش و نیروی تماما داخلی خودشان وابستگی به خارج مثل ترکیه و هند را از بین ببرند. اعضای تعاونی توانسته اند در این مسیر به خودکفایی برسند و بدون اینکه تکنولوژی یا دانش را وارد کنند، ماشین آلات یا دستگاه‌های تولیدی را خودشان بسازند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

امروز می بینیم که اغلب خطوط تولید دستی با توان داخلی به خطوط اتوماتیک تبدیل شده اند و توانسته ایم بدون نیاز به کمک خارجی تامین، تجهیز، طراحی و نصب را انجام دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های کارخانجات تعاونی قدرت تطبیق پذیری بالا و سرعت بالای تعویض خطوط تولیدی با سایزهای گوناگون است. این بدان معناست که این واحدها بتوانند تولید خود را با سرعت بالا و بر اساس نیاز بازار تطبیق دهند.

برنامه های آتی تعاونی برای اعضاء چیست؟

باتوجه به ظرفیت تولید اعضای تعاونی که در حدود ۵۰۰ هزار تن به طور سالیانه است و با توجه به اینکه سال گذشته، اعضای تعاونی توانستند حدود ۱۵ هزار تن صادرات داشته باشند به همین خاطر هم یکی از برنامه های تعاونی این است که با توجه به نبود امکان صادرات برای تمام اعضا به صورت مجزا، تصمیم داریم تا تمام محصولات تولیدی توسط اعضا را در سبد تعاونی قرار دهیم و صادرات کنیم.

از آنجایی که هزینه تولید محصولات نوردی در ایران بسیار پایین تر از منطقه است، همین باعث می شود تا قدرت رقابتی‌مان بالا رفته و پتانسیل صادرات محصولات را بیش‌تر داشته باشیم و با پیش بینی بازارهای هدف آماده هستیم تا این صادرات را افزایش دهیم.

در پایان باز خاطرنشان می شوم که حمایت‌ها و همراهی های فولاد مبارکه توانست جان دوباره ای به صنعت و اعضای تعاونی نوردکاران فولاد ایرانیان دهد و از طرف اتحادیه و اعضای تعاونی از مدیرعامل، معانین و سایر مدیران این مجموعه بزرگ فولادی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۶
شناسه مطلب : 11352
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی