حمایت قیمتی راهکار ارتقای کیفیت در معادن زغال نیست
راهکار ارتقای کیفیت معادن زغال سنگ نه تنها حمایت قیمتی از سوی ذوب آهن از این معادن نیست بلکه، حمایت مالی دولت برای اصلاح تجهیزات و نظام پرسنلی را می طلبد.

محمدیاسر طیب نیا، معاون خرید و عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در مصاحبه با  چیلان  نیاز ذوب آهن به زغال را ۱.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بحث زغال سنگ در کشور یک مسئله جدی است. بر هیچکس پوشیده نیست که صرف نظر از کیفیت به لحاظ کمیت نیز، معادن زغال سنگ داخلی توان تامین نیاز موجود را ندارد. ظرفیت کک سازی های داخلی ۳ میلیون تن است که نیاز ۴ میلیون تنی زغال سنگ را تصریح می کند. سال ۹۴ تولید در معادن زغال کشور به رقم ۱.۵ میلیون تن هم نرسید و در سال گذشته تولید بیشتر از این میزان نشده است. این در حالی است که ذوب آهن به تنهایی نیازمند ۱.۵ میلیون تن زغال سنگ برای واحدهای کک سازی خود است!

وی افزود: در سال ۹۴ ذوب آهن تنها توانست ۷۰۰ هزار تن زغال از بازار داخل جذب کند و امسال با قراردادهایی که منعقد شد و صحبت های صورت گرفته تناژ به ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن افزایش یافت بنابراین همچنان نیازمند واردات برای تامین خوراک کک سازی های خود است. آمارها هم نشان می دهد امکان تامین حتی ۶۰ درصد زغال از بازار داخل وجود ندارد و تنها ۵۰ درصد نیاز از داخل تامین می شود.

طیب نیا در ادامه و در جواب این سوال که زغال های تولید داخل کیفیت مطلوبی دارند اظهار داشت: در موضوع زغال علاوه بر تناژ و قابلیت تامین نیاز از بازار داخل، موضوع کیفیت هم مطرح است. ذوب آهن از ۴۰ سال گذشته واردات زغال سنگ را در دستور کار داشته و حدود ۴۰ درصد از این نیاز از طریق زغال های وارداتی تامین شده است. هر زمان که ذوب آهن از این روال تبعیت نکرده و این میزان دستکاری شده است، یا کیفیت کک به شدت پایین آمده که نتیجه آن خراب شدن وضعیت کوره های بلند بوده یا اینکه کوره های کک سازی با مشکل مواجه شده است.

معاون خرید و عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل ذوب آهن اصفهان راهکار ارتقای کیفیت معادن زغال سنگ را حمایت مالی دولت برای اصلاح تجهیزات و نظام پرسنلی دانست و گفت: راهکاری که تاکنون برای ارتقا معادن زغال در پیش گرفته شده راهکار حمایت قیمتی ذوب آهن از معادن زغال سنگ بوده درصورتی که این راه حل مناسب نبوده و جوابگو نخواهد بود چون ذوب آهن در شرایط فعلی نمی تواند این هزینه ها را متحمل شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت زغال در برخی ماه هایی سال ۹۵ اظهار داشت: زغال در بازارهای جهان چند ماهی به طور قابل ملاحظه ای افزایشی شد هرچند که اکنون روند قیمتی آن معکوس شده است. در نتیجه این افزایش نرخ ها در سال قبل، قیمت های وارداتی نیز رشد داشته و بالاتر از قیمت های داخلی شده بود اما در چند سال گذشته و در بسیاری از مقاطع زمانی قیمت های وارداتی کمتر از قیمت داخلی بوده علی رغم اینکه کیفیت زغال وارداتی هم بالاتر از زغال داخلی بود. پس این نگاه حمایت قیمتی باید اصلاح شود و اگر هدف حمایت از معادن زغال سنگ در راستای افزایش کمی و کیفی تولید است، دولت باید طرحی برای حمایت مالی از آنها داشته باشد و زمینه را برای اصلاح نظام پرسنلی آنان فراهم کند تا این معادن به روز شوند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از معادن زغال ایران سنتی است و از روش ها و تکنولوژی های قدیمی در تولید استفاده می کنند که در نتیجه آن هزینه های تولید افزایش می یابد و در عین حال کیفیت نیز در مقایسه با زغال های وارداتی کاهش پیدا می کند. همچنین اکثر معادن داخلی در مقیاس های کوچک و با ظرفیت های پایین در حال تولید هستند که به همین دلیل، امکان پوشش هزینه های تولید و نیروی انسانی از آنها سلب می شود و درآمدها جوابگوی هزینه های آنها نبوده و به جهت سیاست های استخدامی اشتباه که این نیروها حتی در خط تولید و استخراج حضور ندارند، بنابراین عملا نیروها در راستای تولید استفاده نمی شوند.

وی در خاتمه این را نیز گفت: به هر حال ذوب آهن به عنوان تنها مصرف کننده محصول نهایی زغال سنگ، خود درگیر بحران ها و مشکلاتی است. ذوب آهن و صنایع وابسته به آن، نیازمند حمایت هستند و دولت باید سیاستی غیر از حمایت قیمتی را در معادن زغال اتخاذ کنند.

2

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۶
شناسه مطلب : 11907
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی