عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با چیلان:افزایش قیمت فولاد واقعی است/ روند رو به رشد قیمت ها در بازار ادامه می یابد
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، تحلیل خود از روند قیمتی بازار فولاد را طی یادداشتی به چیلان اعلام کرد و گفت: روند صعودی قیمت ها حبابی نبوده و می توان انتظار تداوم روند افزایشی بازار را داشت. در ادامه یادداشت رئیس هیئت مدیره شرکت کلاچ و عضو هیئت مدیره انجمن فولاد را بخوانید.

 

 

روند افزایشی اخیر قیمت های فولاد در بازار داخل از دو جنبه قابل بررسی است. اگرچه از لحاظ تقاضا در بازار داخل شاهد تغییر محسوسی نبوده ایم اما در بازارهای بین المللی اتفاقاتی سبب نوسانات قیمت ها شده است. چین ۵۰ میلیون تن از تولیدات کم کیفیت مقاطع طویل را در سال جاری کم کرده است و این کاهش سبب شد بهای میلگرد برای اولین بار بالاتر از قیمت ورق شود. همچنین مصرف فولاد در بازار چین افز ایش داشته و حتی روند کاهشی متصور نیست چراکه تولید ورق و محصولات تخت افزایشی بوده است.

در واقع کاری که فولادسازان چینی انجام داده اند این بوده که بهای سنگ آهن را به جهت افزایش موجودی انبارها  و بنادرشان کنترل کردند و در نتیجه با این سیاست بخش فولادسازی آنها بهبود یافته و به نظر نمی رسد دیگر تمایلی به کاهش داشته باشند.

علاوه براین، قیمت تمام شده در بخش ذوب به جهت رشد قیمت مواد اولیه نظیر فروآلیاژها، الکترود و نسوزها افزایش یافت. شاهد بودیم بهای افزودنی های ذوببه طور متوسط نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافت و در برخی موارد مثل الکترود به یکباره قیمت ۶ برابر رشد داشت! در نتیجه تمامی این موارد دست به دست هم داده تا قیمت تمام شده بخش فولادسازی کشور به شدت افزایش یابد که این مسئله از دست تولیدکنندگان خارج است و فولادساز مجبور است بهای فروش را افزایش دهد. واحدهای نورد نیز از قیمت های شمش تبعیت می کنند و بنابراین بازار فولاد کشور به سمت افزایش قیمت ها رفته است.

البته درخصوص بازار داخل علاوه بر تاثیر روند جهانی رشد قیمت و تقاضا، افزایش نرخ ارز را نیز می توان متذکر شد که نرخ دلار حدود ۲ درصد افزایش یافته و به ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است و با این نرخ ارز  بهای شمش در بازار داخل هنوز هم فاصله زیادی با قیمت های بین المللی دارد.

در حال حاضر قیمت شمش در بنادر چین به ۴۴۰ دلار در هر تن رسیده و پیش بینی می گردد حدود همین رقم تا پایان سال باقی بماند کما اینکه افزایش و نوسانات قیمت هم محتمل است.

به عبارت دیگر این رشد نرخ ها، حباب نبوده و واقعی است وبه نظر می رسد روند بازار فولاد بدین گونه ادامه می یابد.البته درمجموع اگر رکود بازار مسکن و ساخت و ساز به همین صورت ادامه پیدا کند، وضعیت نوردی ها و حتی ذوبی ها بدتر از سال قبل خواهد بود. پس توقع ما از دولت این است که در این حوزه تحرکی ایجاد نماید. امیدواریم بخش ساخت و ساز در نیمه دوم سال تحرکی به جهت تقاضا داشته باشد تا شاهد بهبود شرایط فولادسازان و نوردکاران باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
شناسه مطلب : 13447
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی