مولفه های امید به رونق بازار فولاد کدامند؟
وضعیت بازار فولاد به گونه ای شده که برخی معتقدند این صنعت از رکود خارج شده است و دلایلی را برای این مهم بازگو می کنند. سید علی گلپایگانی، مدیرعامل شرکت پاسارگاد فولاد نوید ازجمله مولفه های امید به رونق بازار فولاد را که سبب شده افق های روشنی پیش روی صنعت فولاد برای سال جاری و سال 97 قرار گیرد، بهبود تقاضا به ویژه تقاضای کشورهای همسایه، سیاست دولت درخصوص قیمت گاز و رشد اقتصادی در دو فصل متوالی می داند و معتقد است اگر تخصیص منابع مالی در سال جاری در زمان مناسب صورت گیرد قطعا تقاضای فولاد روند مثبتی در سال جاری و سال آینده خواهد داشت. در ادامه یادداشت مدیرعامل پاسارگاد فولاد نوید با چیلان را خواهید خواند:

با نگاهی گذرا به وضعیت جهانی بازار فولاد به این نکته می رسیم که طبق اعلام انجمن جہانی فولاد در سال جاری میلادی در بخش خرید فولاد خام با رشد مواجه خواهیم بود. اقتصادهای روسیه و برزیل از رکود خارج شده اند و این خود می تواند عاملی اثرگذار بر تولید فولاد در طی سال جاری میلادی و نشانه مثبتی برای بازار داخلی فولاد در سال جاری و همین طور سال ۹۷ باشد و افق روشنی را برای فولاد رقم بزند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که فولاد خام ایران در منطقه خاورمیانه سهم ۶۱ درصدی دارد و این سهم نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می دهد. در برنامه ششم اقتصادی هم آمده که متوسط رشد اقتصادی بایستی ۸ درصد، متوسط رشد اقتصادی معدن ۸.۸ درصد و صنعت ۹.۳ درصد باشد. پس اگر تخصیص منابع مالی طرح های مختلف در زمان مناسب صورت بگیرد، تقاضای فولاد در سال جاری و حتی در سال آینده روند مثبتی خواهد داشت. علاوه بر این موقعیت ایران به گونه ای است که دو کشور افغانستان و عراق در همسایگی آن قرار دارند و به جهت بازسازی گسترده، می توانند موقعیت صادرانی مطلوبی را برای کشور ایجاد نمایند. در عین حال در داخل، براساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی ۳۰ درصد از کل منازل مسکونی شهری و ۷۰ درصد منازل روستایی نیازمند بازسازی هستند که می توانند زمینه افزایش مصرف داخلی فولاد را فراهم کنند.

یک نکته مهم دیگر که امید به رونق بازار فولاد را افزایش می دهد، سیاست دولت در خصوص قیمت گاز است. به واسطه اینکه ۸۷ درصد از فولاد ایران به روش احیا مستقیم و به کمک گاز طبیعی تولید می گردد، وجود ذخایر مناسب گاز طبیعی در کشور، از مزیت های تولید فولاد در ایران محسوب می شود و برنامه دولت نیز در سال جاری این است که قیمت گاز در داخلی، کمتر از قیمت عرضه به منطقه باشد که این مسئله قدرت رقابت فولادسازان را افزایش خواهد داد.

همچنین اگر به برنامه های دولت دوازدهم نیز نگاهی بیندازیم خواهیم دید که به طور قطع از رکود خارج شده ایم چراکه دو فصل متوالی رشد اقتصادی وجود داشته است اما نکته مهم این است که نتوانسته ایم در بخش های مختلف اقتصادی نرخ رشد را به طور همزمان و موزون برای حصول یک رشد پایدار، افزایش دهیم. برای مثال هنوز نتوانسته ایم در بخش مسکن به رشد مطلوب برسیم و آن بخش کماکان در رکود قرار دارد.

می دانیم که بخش مسکن و فولاد نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان به یکدیگر وابسته هستند. در ایران بیش از ۷۰ درصد از فولاد در بخش های مسکن و عمرانی مصرف می گردد و اگر این بخش در کشور به رشد برسد، قطعا بخش فولاد هم رشد قابل توجهی را مشاهده خواهد کرد. بنابراین در سال جاری یکی از برنامه هایی که قطعا دولت به شدت دنبال خواهد کرد، رونق بخش مسکن و خروج آن از رکود است و اگر سرمایه گذاری لازم در این بخش صورت گیرد قطعا با رونق خوبی هم در فولاد خام و هم در محصولات فولادی در سال ۹۶ و ۹۷ روبرو خواهیم بود.

2

تاریخ انتشار : ۵ شهریور ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
شناسه مطلب : 14230
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی