گزارش چيلان از روند 5 ماهه قيمت هاي داخلي و جهاني فولادقیمت فولاد تا دسامبر صعودی است
براساس پیش بینی های صورت گرفته چشم انداز بازار جهانی میلگرد و فولاد در سه ماهه پایانی سال 2017 بسیار خوب است.
گزارش آماری چیلان

براساس گزارش انجمن بین المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد (Irepas) چشم انداز بازار جهانی فولاد و میلگرد برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ مثبت است. به اعتقاد این انجمن فشاری از سوی چین به بازار بین المللی میلگرد اعمال نمی شود چراکه مصرف داخلی این کشور با تولید آن در تعادل قرار دارد. این اتفاق موجب رقابت عادلانه و متعادل در بازار میلگرد جهان خواهد شد. پهنه تجارت فولاد نیز تاثیرات تقویتی بر قیمت گذاری داشته و دارد.

این انجمن همچنین اعلام کرده تازمانی که چین موجب شگفتی نشود، وضعیت فعلی بازار پایدار است و چشم انداز سه ماهه آینده بسیار خوب به نظر می رسد. میانگین قیمت صادراتی میلگرد چین در یک ماهه اخیر ۵۶۰ دلار در هر تن فوب بنادر این کشور بود. بهای میلگرد ترکیه در مدت مربوطه ۵۳۵ دلار در هر تن فوب بنادر ترکیه و برای میلگرد جنوب اروپا ۵۸۵ دلار در هر تن به صورت فوب بود که این قیمت هانسبت به ماه قبل تر از آن به ترتیب در چین ۶۸ دلار، در ترکیه ۵۰ دلار و در جنوب اروپا ۴۸ دلار در هر تن رشد داشته است.

انجمن بین المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد می گوید افزایش قیمت ها و تعادل جدید عرضه و تقاضا همزمان با کاهش موجودی ها، سبب شده همه به این باور برسند که قیمت ها تقویت خواهند شد و تا کریسمس یعنی اواخر ماه دسامبر این روند افزایشی ادامه دارد. افزون بر این، روند صعودی قیمت مواد اولیه نظیر شمش، فروآلیاژها و قراضه، تولیدکنندگان نوردی را وادار کرده تا قیمت فروش محصولات طویل خود را افزایش دهند. نرخ بهره پایین و تضعیف دلار نیز به افزایش بازارهای جهانی کمک کرده است. علاوه براین، بهبود شرایط اقتصادی در جهت رشد تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان به طور قابل توجهی به افزایش قیمت ها کمک خواهد کرد. با این حال یک نگرانی هنوز درمورد آینده وجود دارد و آن اقدامات حفاظتی دولت فعلی امریکاست که می تواند تهدیدی واقعی برای آینده محسوب شود هرچند که این اقدامات هنوز به تاخیر افتاده است.

رشد ۱۰۰۰ تومانی قیمت میلگرد در ۵ ماه

روند قیمت های داخلی و جهانی میلگرد در طول ۵ ماهه نخست سال ۹۶ نشان می دهد بهای میلگرد در ابتدای سال در بازارهای جهانی اگرچه با شیب نسبتا ملایمی رو به افزایش بود اما در بازار داخلی اواسط فروردین ماه این رشد متوقف و قیمت ها روند نزولی به خود گرفت. این روند نزولی تا اوایل اردیبهشت تداوم داشت که با افت قیمت های جهانی نیز همزمان شد. در این برهه بهای هر تن میلگرد در بازار داخلی و جهانی به کمترین رقم طی چند ماهه اخیر رسیده بود. در ایران در این بازه زمانی هر کیلوگرم میلگرد به مرز ۱۵۰۰ تومان نزدیک شد و در بازار جهانی هم پا یین ترین قیمت امسال یعنی ۴۲۰ دلار در همین زمان ثبت شده است.

در واقع این قیمت ها به عنوان کف قیمتی میلگرد شناخته شدند و پس از آن بازار میلگرد رنگ صعود به خود گرفت و اگرچه در روزهایی از ماه شاهد نوسانات منفی در بازار بودیم اما در مجموع افزایش قیمت ها بر روند کاهشی غالب بود. این روند افزایشی تا اواسط مرداد ماه با شیب ملایم ادامه داشت تا آنکه از اواسط این ماه شیب تندتر شد و در بازار جهانی میلگرد در محدوده ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار و در بازار داخلی ۲۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم قرار گرفت.

موضوع دیگری که در خصوص بازار میلگرد و سایر محصولات فولادی در بازار داخل و جهانی وجود دارد، پیشی گرفتن بهای داخلی نسبت به بازارهای بین المللی است که این اتفاق در تیر ماه رخ داد و در اواخر مرداد بازهم به یکدیگر نزدیک شدند.

16 21

شمش جهانی به ۵۰۰ دلار رسید؛ بهای فروش داخلی ۵۳۰ دلار را رد کرد

بررسی روند قیمت های شمش در داخلی و بازارهای بین المللی حاکی از یک شیب ملایم در بازارهای بین المللی شمش از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مرداد بود که البته در اوایل مرداد ماه توقفی در نرخ ها اتفاق افتاد و حتی کاهش قیمت تا مرز ۴۲۰ دلار به ثبت رسید اما مجددا با شیب تند افزایش آغاز شد.

در بازار داخلی اما شمش نوسانات زیادی را تجربه کرد و کمترین رقم در مدت ۵ ماه ابتدای سال مربوط به اوایل خرداد ماه و قیمت نزدیک به ۱۴۰۰ دلار در هر کیلوگرم بود. پس از این افت، افزایش قیمت آغاز شد و در نهایت از سطح قیمتی ۲۲۰۰ تومان گذشت.

درمورد شمش باید گفت قیمت های داخلی تا اواسط تیر کمتر از بهای ثبت شده جهانی بود اما پس از آن از نرخ های جهانی بالاتر رفت و
تفاوت قیمت در پایان مرداد به ۳۰ دلار در هر تن می رسید.

درمورد اسلب وضعیت متفاوت از شمش است. این محصول اگرچه در بازه زمانی اواسط فروردین تا اوایل تیر ماه در بازار داخل بالاتر از بهای جهانی فروخته می شد اما در تیر ماه قیمت های داخلی باوجود افزایش قیمت های جهانی، روند نزولی در پیش گرفت و در اواخر مرداد بود که در بازار ایران به حدود ۴۴۵ دلار فروخته می شد درحالی که در بین الملل ۴۶۰ دلار شده بود. البته درمجموع بهای اسلب هم در بازار داخل ایران و هم در بازار جهانی صعودی بوده است.

16 22

16 23

هر تن ورق گرم ایران از مرز ۶۰۰ دلار گذشت

بررسی روند قیمت ورق نیز در بازار داخلی و جهانی حاکی از آن است که این محصول در ۵ ماهه ابتدای سال کمترین نوسانات قیمتی را در بین محصولات فولادی در ایران داشته است و درمجموع شیب ملایم افزایشی را دنبال کرده است. البته در بازار بین المللی نظیر سایر محصولات فولادی در اواخر خرداد ماه شاهد افت جزیی قیمت و سپس تثبیت آن و در نهایت افزایش بود. بهای هر تن ورق ابتدای سال ۹۶ در بازار بین المللی ۴۲۵ و در بازار داخلی ۵۰۰ دلار (۲۰۵۰ تومان در هر کیلوگرم) بود.

 16 24

2

تاریخ انتشار : ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۵
شناسه مطلب : 14432
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی