در جلسه هم اندیشی رسته ورق چه گذشت؟
بعدازظهر روز گذشته 24 مهرماه، دوازدهمین جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان ورق های فولادی با حضور کارخانجات عضو این رسته در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  در مورد نتایج و موضوعات مطرح شده در جلسه روز گذشته رسته ورق گفت: در ابتدای جلسه وضعیت تولید، واردات و صادرات و مصرف ورق های فولادی و همچنین اسلب مورد رصد قرار گرفت که از نکات مهم آن این بود که مشخص شد واردات ورق افت داشته و این کاهش بسته به نوع ورق های فولادی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است. بنابراین خوشبختانه براساس سیاست گذاری های قبلی مبنی بر اولویت کاهش واردات، این هدف به خوبی محقق شده است.

شهرستانی اظهار داشت: در بخش صادرات هم به جهت اینکه اولویت تامین نیاز داخل به منظور بهبود عملکرد صنایع پایین دستی و تامین خوراک واحدها مد نظر قرار گرفته، افت ۴۰ تا ۸۰ درصدی در صادرات انواع ورق به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های موجود در انجمن سبب شد بر موضوع حفظ تعرفه ها و حمایت از آن تاکید شود تا بتوان با حمایت از تولیدکننده داخلی و تشویق سرمایه گذاری به اهداف سند چشم انداز دست پیدا کرد.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره  به موضوع تغییر رویکرد تولید از تولید مقاطع طویل به تخت گفت: در گذشته تولید بدین گونه بود که محصولات تخت زیر ۳۰ درصد و مقاطع طویل بالای ۷۰ درصد تولید را شامل می شد اما اکنون این روند تغییر کرده و ۶۰ درصد تولید محصولات فولادی را مقاطع تخت و ۴۰ درصد را طویل در بر می گیرد. این تغییر نشان دهنده حرکت کشور به سمت صنعتی شدن است.

وی با توضیح این مسئله که نسبت تولید مقاطع تخت به طویل در اروپا ۸۰ به ۲۰ است ادامه داد: ما نیز باید سرمایه گذاری های خود را به سمت تولید مقاطع تخت سوق دهیم و تشویق سرمایه گذاران به حضور در این بخش باید بیشتر شود تا هم کشور صنعتی تر شده و هم در صادرات ارزش افزوده بالاتری حاصل شود. بنابراین سیاست کلی باید با این محوریت باشد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: موضوع مطرح شده دیگر مازاد اسلب در بازار داخلی بود که در نتیجه در ۵ ماهه اول امسال رشد یک میلیون تنی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل دیده شد. البته صحبت هایی نیز برای تنظیم بازار و ارائه آمار موثق صورت گرفت تا تعادل قیمت در بازار بر هم نخورد و بعضا شاهد افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ ها نباشیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
شناسه مطلب : 14898
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی