استفاده از سیستم هایپرفیلتراسیون اسمز معکوس جهت تصفیه آب شور چاه های منطقه چادرملو به منظور تامین آب صنعتی (طراحی، اجرا و بهره برداری)
شرکت فنی مهندسی آبسان پالایش در مقاله ای به چیلان به استفاده از سیستم هایپرفیلتراسیون اسمز معکوس جهت تصفیه آب شور چاه های منطقه چادرملو به منظور تامین آب صنعتی اشاره کرده است. در ادامه مقاله مذکور را خواهید خواند:
شرکت فنی مهندسی آبسان پالایش

مقدمه

در سال های اخیر یه دلیل رشد جمعیت و پیشرفت صنعت، بحران کم آبی گریبانگیر بسیاری از کشورها شده است تا حدی که قرن ۲۱ را قرن استرس آبی یا استرس هیدرولوژیک نام نهاده اند. ایران نیز به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک در زمره کشورهای بحرانی دنیا در زمینه تامین آب قرار دارد. از آنجا که مشکل کم آبی علاوه بر خطرات جدی که برای انسان به وجود می آورد عملکرد صنایع را نیز به شدت مختل می کند، استفاده بهینه از منابع آب جهت مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی و همچنین در نظر گرفتن تمهیداتی جهت تصفیه و بازیافت پسابها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. نوع و تعداد روش های فیزیکی و شیمیایی مورد نیاز جهت رساندن کیفیت آب به حد مطلوب یا مجاز به پارامترهای متعددی وابسته است که  با توجه به استانداردهای موجود و نیاز صنایع مختلف به آب با کیفیت متفاوت می توان سیستمهای پیش تصفیه و تصفیه را طراحی نمود. تکنولوژی  های غشایی شامل میکرو فیلتراسیون، نانو فیلتراسیون، اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس  قادر به حذف آلودگیهای آلی،معدنی و میکروبی آب بسته به نوع و مقدار آنها می باشند.

 جدول ۱ اطلاعات مربوط به خصوصیات و محدوده عملکرد هر کدام از روشهای مذکور را نشان می دهد.  اختلاف غلظت، فشار، دما، اندازه ذرات و پتانسیل الکتریکی از عوامل محرکه در فرآیندهای غشایی محسوب می شوند. استفاده از فرآیندهای غشایی مزایایی نظیر کاهش مصرف انرژی، حجم کم، عدم نیاز به فضای زیاد، تنوع در شکل و اندازه، افت فشار کم و انتقال جرم زیاد، بالا بودن راندمان جداسازی و نیاز کم به مواد شیمیایی افزودنی و سهولت کاربرد در مقیاسهای صنعتی و سازگاری با محیط زیست به همراه دارد که آنها را از سایر روش ها متمایز می سازد.

متن کامل مقاله مذکور را از این لینک یا فایل ضمیمه دریافت نمایید.

2

تاریخ انتشار : ۳ آبان ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹
شناسه مطلب : 14889
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی