رشد صادرات آهن اسفنجی ایران در پی بهبود تقاضا
علیرغم مسائل مربوط به حمل و نقل، ایران توانسته صادرات آهن اسفنجی خود را با توجه به رشد تقاضا به ویژه در آسیا، افزایش دهد.

به گزارش  چیلان ، متال اکسپرت نوشت افزایش بیشتر فروش صادراتی آهن اسفنجی با توجه به محدودیت های اخیر تجاری قابل تصور نیست.

صادرات آهن اسفنجی ایران در ۹ ماهه اول امسال ۵۱۷ هزار تن گزارش شده که نشان دهنده رشد ۳۹۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

تامین کنندگان توانستند به طور قابل توجهی فروش را بهبود دهند اما هنوز هم باید فرایندهای حمل و نقل مطلوب گردد چراکه آهن اسفنجی ایران قابل اشتغال است.

استفاده از کشتی های مجهز به نیتروژن بسیار گران است و نیاز به زمان بیشتری برای ساماندهی این گونه محموله ها دارد.

اکثر کارخانه ها نیز درمقابل این مشکلات با بهره گیری از بسته بندی های ویژه درمقایسه با محموله های فله که امن تر و بعضا ارزان تر هستند، عبور می کنند.

آهن اسفنجی ایران تقاضای خوبی از سوی خریداران آسیایی دارد. تقریبا ۵۰ درصد کل صادرات آهن اسفنجی به چین است چراکه تقاضا برای آهن اسفنجی به دلیل سیاست های زیست محیطی دولت این کشور افزایش یافته است.

هند اولین و برترین تولیدکننده آهن اسفنجی است و ایران جایگاه دوم را دارد. با این حال محصولات تولیدی ایران ارزان ترند و در حدود ۳۰۰ دلار در هر تن تحویل چین فروخته می شود درحالی که آهن اسفنجی هند ۳۱۵ تا ۳۲۰ دلار در هر تن فوب بنادر هند است.

تامین کنندگان هندی از صادرات به کشورهای همسایه خود نظیر بنگلادش سود می برند و ایران هم محصولات خود را به هند می فروشد. محصولات ایرانی در عمان هم خریدارانی دارد.

گفتنی است، فولاد کاوه جنوب کیش ۵۰ درصد از محصولات خود را در سال جاری به چین، ۳۰ درصد به هند و ۸ درصد به پاکستان فروخته است.

با وجود افزایش قابل ملاحظه حمل آهن اسفنجی، توسعه صادرات محدود خواهد بود و دلیل اصلی این است که بعضی از تامین کنندگان به واسطه صحبت هایی پیرامون افزایش نیاز داخلی و تعهد تولیدکنندگان به تامین نیاز داخل، ممنوعیت حمل صادراتی را از دولت دریافت کرده اند.

2

تاریخ انتشار : ۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۳
شناسه مطلب : 16496
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی