در مراسم بهره برداری از 4 طرح تولیدی و زیست محیطی ذوب آهن اصفهان مطرح شد: رکورد تولید کک در ذوب آهن شکسته شد/ رقابت ذوب آهن با سایر فولادسازان به دلیل تفاوت قیمت تمام شده عادلانه نیست
چهار طرح تولیدی و زیست محیطی همزمان با دهه فجر در مجتمع صنعتی ذوب آهن اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش  چیلان  به نقل از روابط عمومی ذوب آهن، این طرح ها شامل ریخته گری Beam Blank، بازسازی و اصلاح سیستم غبارگیرهای کنورتورهای بخش فولادسازی، سامانه POST COMBUSTION و آب زُدائی از لجن کنورتور و بازگشت آب به سیکل کارخانه است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در مراسم افتتاح طرح های مذکور، شرایط کنونی ذوب آهن اصفهان را مطلوب و رو به بهبود خواند و گفت: تلاشگران و مسئولان این شرکت با استفاده از ظرفیت های تخصصی خود گام های مهمی در راستای کاهش هزینه های تولید، کاهش قیمت تمام شده و صرفه جویی در هزینه های طرح های توسعه ای برداشته اند که حاصل آن سوددهی در این شرکت است.

مرتضی لطفی افزود: تا سال آینده ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی با بانک مرکزی، تهاتر و مشکل بدهی های بانکی و تسهیلات شرکت های تابعه تامین اجتماعی حل می شود.

وی ادامه داد: بنابراین همه بدهی های بانکی ذوب آهن تهاتر می شود و این شرکت می تواند از تسهیلات بانکی برای پیشبرد طرح های توسعه خود استفاده کند.

لطفی با بیان اینکه شرکت شستا تا پایان سال ۹۸ از بنگاه داری خارج شده و سهامداری می کند، گفت: در این صورت شرکت های کوچک به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی افزود: برنامه راهبردی شستا حضور در بخش های بانک، بیمه، معدن و به طور کلی طرح های ملی و بزرگ است و امیدواریم با توسعه مراودات بین المللی شاهد توسعه این بنگاه های اقتصادی باشیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز گفت: قیمت تمام شده محصولات این کارخانه از سال ۹۴ تا کنون با وجود تورم در ۲ سال، افزایش قیمت زغال سنگ و سایر مواد اولیه کاهش یافته که حاصل بیش از ۱۰۰ اقدام مدیریتی است.

احمد صادقی قیمت تمام شده محصولات این شرکت نسبت به دیگر واحد های بزرگ فولادی کشور را بیشتر ذکر کرد و افزود: ذوب آهن از روش کوره بلند برای تولید فولاد و از زغال سنگ و کک به عنوان انرژی های اصلی استفاده می کند واین مواد اولیه را با قیمت های جهانی می خرد اما شرکت های فولادی که روش احیای مستقیم دارند از یارانه انرژی برخوردارند و گاز و برق را بسیار ارزان تهیه می کنند.

وی ادامه داد: این امر باعث می شود رقابت ذوب آهن با آن شرکت ها در قیمت تمام شده عادلانه نباشد.

صادقی همچنین از تلاش این شرکت در کاهش مصرف آب خبر داد و گفت: طرح های کاهش مصرف آب با جدیت دنبال می شود و در این شرکت کمیته بحران آب نیز شکل گرفته است تا پیش بینی های لازم برا ی حفظ تولید در شرایط بحرانی را انجام دهد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از شکسته شدن رکورد تولید کک در این شرکت خبر داد و افزود: با توجه به موفقیت ذوب آهن اصفهان در تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کک در سال جاری، واردات این مواد اولیه به شدت کاهش یافته و به ۴۴ هزار تن رسیده که مقدار ناچیزی است.

طرح بازسازی و اصلاح سامانه غبارگیرهای کنورتورهای بخش فولادسازی با هدف کنترل آلاینده های زیست محیطی ناشی از فرآیندهای کنورتورهای ناحیه فولادسازی در ذوب آهن اجرا شده است.

مرحله نخست این طرح بر روی کنورتور شماره ۲ با استفاده از خدمات یکی از معتبرترین برندهای بین المللی در حوزه تصفیه غبار (شرکت Oschatz آلمان) انجام و اقدامات اصلاحی تکمیلی آن نیز انجام شد.

ادامه این طرح با استفاده از توان و دانش متخصصان ذوب آهن انجام شد و نوسازی و بازسازی سامانه تصفیه غبار کنورتور شماره ۳ و کنورتور شماره یک با تکیه بر توانمندی های داخل شرکت به طور کامل انجام گرفت.

حجم عملیات این طرح شامل ۳۲.۴ تن نصب تجهیزات داخلی، ۱۱ تن نصب تجهیزات خارجی و ۲.۵ تن نصب قطعات یدکی با هزینه بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال و ۲.۰۹ میلیون یورو است.

پروژه آبزدائی از لجن کنورتور و بازگشت آب همراه به سیکل کارخانه نیز بعنوان یکی از بزرگترین طرح های تحقیقاتی صنعت فولاد، ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شد و با توجه به کسب نتایج مطلوب، طرح صنعتی آبزدائی از لجن کنورتور در ذوب آهن اصفهان اجرا شد.
کاهش هزینه های انتقال آب و لجن به سایت هواشناسی و برگشت حجم قابل توجهی از آب ( روزانه ۸۰۰ متر مکعب ) به سیکل تولید از مزایای اقتصادی و زیست محیطی این طرح است که با توجه به شرایط بحرانی تامین آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حفظ و بهبود محیط زیست به دلیل مشکل تردد و حمل تانکر های لجن در سطح کارخانه و ارسال نکردن آب و لجن به سفره های زیر زمینی در ضلع غربی ذوب آهن از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

حجم عملیات این طرح شامل ۱۷۰ تن بتن ریزی و ۱۹۴ تن نصب تجهیزات با هزینه ای بالغ بر ۷۴ میلیارد ریال است.

ریخته گری Beam Blank یکی از مقاطع خاص ریخته گری مداوم است که مزایایی همچون ارزش افزوده یکهزار میلیارد ریالی، کاهش مصرف انر‍ژی، افزایش بهره وری، کیفیت بالاتر محصولات، افزایش حجم وسرعت تولید محصول نهائی، کاهش پاس نوردی، کاهش میزان غلتک مصرفی نورد و قابلیت تولید مقاطع سنگین دارد.

با اجرای طرح سیستم POST COMBUSTION که یکهزار میلیارد ریال ارزش افزوده بهمراه دارد، می توان قراضه بیشتر به شارژ فلزی اضافه کرد و ضریب مصرف چدن مذاب ( HMR ) را هشت درصد کاهش داد .

حجم عملیات این پروژه شامل سه تن ساخت و نصب تجهیزات است که با هزینه ای حدود ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است .

ذوب آهن اصفهان بزرگترین واحد فولاد سازی قطعات ساختمانی در ایران است.

این شرکت فولادسازی سال گذشته ۲.۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرد.

n82821819 72159486

2

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴
شناسه مطلب : 16737
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی